4x48l i billy-bokhylla

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jegt
    • March 2006
    • 173

4x48l i billy-bokhylla

Jag skulle vilja ha några akvarier för odling av dvärgciklider och funderar då på att bygga in 3-4 måttbestälda akvarier i en förstärkt billybokhylla (Ikea).

Bokhyllan är 80x28x202cm vilket är yttermått. Varje hyllplan är gissningsvis runt 77x25cm vilket ger 48l per akvarium. Hyllorna tål enligt ikea 30kg per hyllplan vilket jag gissar är pga att pluggarna som hyllplanen sitter på inte tål mer. Detta är lätt att fixa med vinkeljärn.

Om man räknar med Att man behöver 15-25cm luft ovanför akvariet (jag vill ha dem öppna) och monterar t5-armatur på undersidan av hyllplanet ovanför så tar varje akvarium 40-50cm i höjd.

Någon som har invändningar, idéer?
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

En billybokhylla är väldigt ranglig så du får nog förstärka hela bokhyllan. Man bör åxå tänka på att kondens från akvarierna även gör att hyllan kan spjälka sig och blir då inte så hållbara. Silicona skarver osv för att ev. slippa detta. Dock är jag lite skeptisk att bokhyllan skall orka med 4x48l utan att falla ihop som ett korthus. Man bör ju tänka att grus och annan inredning väger där till. Materialet i bokhyllan har jag för mig är rätt klent och om man nu skall stadga upp allt tror jag att det kan bli mer ekonomist om du ser dig om en annan starkare bokhylla.

//Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• jegt
      • March 2006
      • 173

ja jag tänkte göra som med köksskåpen som jag har under mitt 540liters. Sätta ett vinkeljärn under varje hörn av hyllplanen. Det förstärker dels fästena för hyllplanen och stagar upp hela hyllan. Frågan är om sidorna på billy är klenare än köksskåpen, och i så fall hur mycket.

Annars får man väl titta på nått i metall kanske, men då blir det ju mycket dyrare.

Kommentar

• Fredde L
        • October 2006
        • 241

Jag skulle inte våga ha det så. Är inte hyllorna i en billy bara folierad spånskiva? Spånskivor blir mycket porösa av fukt. Bygg en ställning själv av lösvirke tex 2tum4.
        Mvh//Fredrik

Kommentar

• C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

Ursprungligen postat av Fredde L
          Jag skulle inte våga ha det så. Är inte hyllorna i en billy bara folierad spånskiva? Spånskivor blir mycket porösa av fukt. Bygg en ställning själv av lösvirke tex 2tum4.
          Jo, det var det jag menade med att de är så klena i materialet. Fukten skulle fördärva hyllan totalt om man inte siliconade varje skarv.

//Camilla

Kommentar

• jegt
            • March 2006
            • 173

Ursprungligen postat av Fredde L
            Jo det stämmer att de är folierad spånskiva. Fukten som stiger upp från akvarierna blir kanske en för stor risk.

Nån som vet varifrån akvariebutikerna köper sina ställningar och vad de kostar?

Kommentar

• C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

På amazondiscus.se finns det en kille som säljer av lite smått och gott. Du måste dock logga in dig för att kunna se annons. http://www.amazondiscus.se/phpBB2/portal.php och i forumdelen går du till säljes/bytes/köpes --> "Allt skall bort". Kanske kan vara något av intresse?

//Camilla

Kommentar

• hfh75
                • April 2005
                • 595

Jula har en hylla med justerbara hyllplan som klarar 265kg per hyllplan. Den kostar 499:- och är enligt mig ett bra mycket bättre alternativ än Billihyllan

/Fredrik

-En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

Kommentar

• jegt
                  • March 2006
                  • 173

Ursprungligen postat av hfh75
                  Jula har en hylla med justerbara hyllplan som klarar 265kg per hyllplan. Den kostar 499:- och är enligt mig ett bra mycket bättre alternativ än Billihyllan

http://www.jula.se/butik/default.asp
                  Ja den såg ju intressant ut. 44,5 cm djup dock. Skulle vilja ha grundare än så.

Kommentar

• hfh75
                    • April 2005
                    • 595

Ursprungligen postat av jegt
                    Ja den såg ju intressant ut. 44,5 cm djup dock. Skulle vilja ha grundare än så.
                    För att du inte har plats? Skiljer väl annars bara en 15 cm...
                    /Fredrik

-En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

Kommentar

• jegt
                      • March 2006
                      • 173

Ursprungligen postat av hfh75
                      För att du inte har plats? Skiljer väl annars bara en 15 cm...
                      Vill inte att det sticker ut för mycket i rummet. Vill helst hålla mig under 30cm. Men jag får väl leta runt lite på lagerhyllor. Borde ju finnas som är 30cm djupa också.

Kommentar

• hfh75
                        • April 2005
                        • 595

Ursprungligen postat av jegt
                        Vill inte att det sticker ut för mycket i rummet. Vill helst hålla mig under 30cm. Men jag får väl leta runt lite på lagerhyllor. Borde ju finnas som är 30cm djupa också.
                        Ja, det finns absolut.... frågan är bara om de klarar dina 50kg per hyllplan... men det visar ju sig om du efterforskar lite... Lycka till..
                        /Fredrik

Kommentar

• Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

Efter nästan 9 år inom IKEA koncernen så vågar jag nog påstå att det är exakt samma spånskiva i billy hyllan som i deras köksskåp.

sedan är det inte folie som dom ha i hyllorna, dvs alla dom som inte är vita, det är fanér (tunt tunt tunt trä), den vite har folie.

för håålbarhetens skulle så räcker det nog med några rejäla vinkeljärn i sidorna, gärna med genomgående bult och mutter.

jag skulle nog oxå slå en extra planka på baksidan för att styva upp vridheten. den där masonitskivan dom har är inte så styv.....samt att den är tvådelad.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• jegt
                            • March 2006
                            • 173

Har du någon uppfattning om fukttåligheten? Det är fanér-varianten jag är ute efter.

Kommentar

• Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

bara min egen erfarenhet.

hade en gång ett 60 liters kar i en hylla från ikea.
                              hyllan var gjord med samma matrial som billys.

märkte efter 2 år att det började missfärgas och fanéren släppte
                              på den hyllan som karet stod på. inga problem med hyllorna / väggarna runt om.

men men men...det skall sägas att jag hade rejält med luft runt karet, samt att jag hade väldigt tättslutande täckglas.

jag skulle tro att din hylla kommer att hålla rent tekniskt i flera år utan problem om du förstärker den, men räkna med missfärgningar pga fukt ganska fort, särskilt om du har öppna kar.

personligen skulle jag nog försöka hitta en plåthylla, förstärka den, och antingen måla den eller klä in den med trä om man tycker det är fult med målad plåt.
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

Arbetssätt...