Timer för akvarielyset?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

Timer för akvarielyset?

Har testat timer som legat på lager hemma för att få automatisk tänd- och släckning på akvariet. Tycker dessa timers kan vara bökiga att få att "lyda". Har nu änligen fått igång ETT av fyra men behöver fler till vänners belysningar.
    Vet någon en "lättinstallerad" timer i marknaden. Har ledsnat på dessa evinnerliga tester som inte lett till funktion och med knepiga beskrivningar.
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

en helt vanlig timer för 29kr som du kan köpa överallt funkar kanon.. inga problem eller krångligheter med dom och där behövs inga instruktionsböcker för att få dom att funka..

har du köpt nya som du inte har fått att funka har du nog ställt in den fel..
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

Ja, de är krångliga att ställa in rätt för att beskrivningarna är olika på liknande timers. En del har ingen beskrivning alls. Därför frågar jag om det finns en enklare variant på marknaden?

Kommentar

• andreassofus
        • November 2005
        • 5643

det är inte lätt o svara på om det finns enklare eftersom vi inte vet vilken timer du har.

men en vanlig timer är inte svår att ställa in.
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

Kommentar

• Malinitzi
          • December 2006
          • 2088

Det är den där "vanliga 29:- kr" som du nämnde. Har 5 st och alla utom 2 är olika. Vid mitt besök hos Claes Olsson sist såg jag dem i en korg (samma typ). Frågade på infot om hur de skulle användas. INGEN bakom den disken hade en aning. Det var då jag började längta efter någon enklare variant.

Kommentar

• Attans
            • December 2006
            • 94

Vad konstigt... typ "alla" timers jag sött på har antingen varit med piggar (som man petar ner för de klockslag man vill att det ska vara tänt) eller digitala, men någon sån har jag tyvärr aldrig använt. Hur ser din ut?
            Akvarist under upplärning

Kommentar

• Lene
              • December 2006
              • 56

Den allra enklaste varianten (tycker jag) är en helt analog (utan tryckknappar eller digital display) där man vrider en skiva för att ställa in vad klockan är just nu. Runtom hela kanten finns små plast"pluppar" som ska vara nedtryckta för alla de timmar då lampan ska lysa och upp-ploppade för de timmar då lampan ska vara släckt. Busenkelt. Varje plupp står för en halvtimme, så det går ju inte att ha någon extremt noggrann inställning.

På sidan av hela apparaten finns en liten knapp man kan dra fram eller tillbaka beroende på om man vill att lampan ska vara påslagen hela tiden (och timern alltså inte påverka nånting alls) eller om det är timern som ska styra när lampan ska slås på och av - kom ihåg att se till att den är på timerstyrning, annars slocknar inte lampan nångång.

Såna här timers går att köpa överallt, Clas Ohlsson, Coop Forum, Ica Maxi osv.

Kommentar

• Malinitzi
                • December 2006
                • 2088

Någon digital har jag heller aldrig testat. Alla mina timers har dessa piggar. Även om jag gör EXAKT som står på (en del) svårförklarade anvisningar funkar det INTE. Nu kan ju några vara ur funktion, ingen är ny men de är heller inte användna. Utom den jag fick igång. Men tydligen finns inte så mycket annat att ha som timers. De digitala har jag inte ens sett.
                Teknikens under....

Kommentar

• Vestman
                  • December 2003
                  • 42

Det måste jag säga var en enkel och bra förklaring, dock tror jag att dom flesta timers har 10 minuter per "plupp".
                  Hu kan man misslyckas med detta, vad är det som inte fungerar på dina timers Malinitzi ??
                  Vestman

Kommentar

• Malinitzi
                    • December 2006
                    • 2088

Ja, säg det du?

Ursprungligen postat av Vestman
                    Det måste jag säga var en enkel och bra förklaring, dock tror jag att dom flesta timers har 10 minuter per "plupp".
                    Hu kan man misslyckas med detta, vad är det som inte fungerar på dina timers Malinitzi ??
                    Har två svärsöner som inte heller klarat dem. Är det fel på DEM eller piggarna på timern? Den timern som funkar klarade jag.

Kommentar

• Lene
                      • December 2006
                      • 56

Ursprungligen postat av Vestman
                      Jaha, vår kanske är lite gammal eftersom den bara har en plupp för varje halvtimme. Fast för var 10:e minut?!! Det blir hemskt många pluppar! 24*6=144 stycken mot 48 stycken på våra! Måste vara svårt i så fall att lyckas trycka rätt om om inte hela timern är betydligt större, men jag tycker vår är rätt stor.

Kommentar

• andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

tror dom nya vanliga har en knapp för varje kvart... det har i alla fall alla mina timers.

det är nog fel på dina timrar för det går inte att misslyckas annrs tror jag
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

Kommentar

• Lene
                          • December 2006
                          • 56

Kom förresten just ihåg att jag sett hos mina föräldrar att de har en liknande timer-variant med lösa plastpluppar som man kan sätta fast på något sätt på ovansidan av själva klock-skivan, men jag minns inte hur de funkar. Kanske är någon sådan sort du har, och de kanske är krångligare?

Kommentar

• Lene
                            • December 2006
                            • 56

Förresten, vad gäller de digitala timerarna så är de riktigt avancerade numera. Man kan välja att ha olika på- och avtider varje dag i veckan och man kan ha ca 14 olika inprogrammeringar på en vi har. Tog ett tag innan jag plöjt igenom bruksanvisningen (prövade först att lyckas utan att läsa den, men det var hopplöst), men när man väl fattat hur det funkar känns det som om man tagit en doktorsgrad i teknologi (minst) Dock använder vi den bara om vi reser bort, annars är det mycket enklare att tända och släcka yngelakvariet, som är utan analog timer, vanligt än att sitta och programmera om timern varje gång nån av småbarnen varit där och tryckt på någon knapp...

Kommentar

• Kalavera
                              • August 2003
                              • 180

Som många här så har även jag lite svårt att tro att de går att misslyckas med...så det kanske är nått knas med de du har?
                              För de som lene pratar om, de med små pluppar man sätter i och tar ut så är de minst lika enkla att få att fungera, dock lite mer opraktiska.
                              Vi har en digital timer och den är en bitch. Visst får man den att funka men det tar tid att ställa in allt och kan ju säga att det inte precis är apple som gjort menyerna
                              540l påväg mot sydamerikansk biotop
                              http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
                              http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

Kommentar

Arbetssätt...