Akvariesand

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nilbrink
    • November 2006
    • 180

Akvariesand

Ska man rengöra sanden innan man häller i den i akvariumet även om sanden är nyköpt i affär?
    50l+ 60l+ 375l
    Mvh Robban
  • Fredde L
    • October 2006
    • 241

Jag brukar sjölja ur den ett par gånger för att få bort allt damm. Annars tar det rätt lång tid innan grumligheten lägger sig i akvariet.
    Mvh//Fredrik

Kommentar

• rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

Ursprungligen postat av nilbrink
      Ska man rengöra sanden innan man häller i den i akvariumet även om sanden är nyköpt i affär?
      ja, för den är rätt smutsig.
      / dtoppen /

Kommentar

• nilbrink
        • November 2006
        • 180

Ok. Ja det var just det jag tänkte på men om ddet var bra att det var kvar så att det blev just grumligt och llite 'skitigt' så att vattnet komemr igång för att fortare kunna släppa i fiskarna???
        50l+ 60l+ 375l
        Mvh Robban

Kommentar

• Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

Ursprungligen postat av nilbrink
          Ok. Ja det var just det jag tänkte på men om ddet var bra att det var kvar så att det blev just grumligt och llite 'skitigt' så att vattnet komemr igång för att fortare kunna släppa i fiskarna???
          Om du tvättar sanden eller inte har absolut inget med hur snabbt vattnet "kommer igång" och hur snabbt du akn släppa i fiskar att göra. Grumligheten beror ju på små parktiklar och grejer i vattnet, och har alltså inget med nitirifikationsbakterierna att göra.

Däremot innehåller sanden i ett välbalanserat akvarium mycket nyttiga bakterier, men de finns inte där från början.
          222 liter Malawi

Kommentar

• nilbrink
            • November 2006
            • 180

Ok
            50l+ 60l+ 375l
            Mvh Robban

Kommentar

Arbetssätt...