Akvariet står snett!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anneth
    • August 2006
    • 412

Akvariet står snett!!

Jag har nu i dagarna blivit med ett nytt akvarium, det är på 375 liter(150*50*50cm).
    Men jag hade lite väl bråttom med att fylla det, för jag upptäckte sedan att akvariet inte står helt rakt, Vattennivån är 1 cm lägre på ena kortsidan mot för den andra sidan.
    Akvariet är ett sånt där med alu-ram och det står i sin tur på en alu-ställning, jag hade helt enkelt så bråttom så jag slarvade/glömde helt bort att ställa in fötterna på ställningen, det känns lite pinsamt så här efteråt .

Det jag funderar på nu är om jag ska tömma akvariet helt och ställa in fötterna eller om jag ska våga vänta med det tills det är dags för vattenbyte & ta det då??
    Jag har både fiskar & växter i akvariet.

Så vad tror ni, vågar jag vänta eller lära jag fixa det med en gång??

Hälsningar Anneth
    Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
    Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

har du kollat så det bara står snett åt ett håll? alltå vara åt en sida eller bara frammåt ller bakåt? gör det de är det inte så farligt, men står det snett först åt sidan och sen frammåt så allt tryck blir mot ett hörn så är det värre.

jag har ett 400l kar som står snett åt sidan. och det läcker inte än i alla fall
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• Danei
      • September 2004
      • 555

Det är ingen fara om det står snett både framåt och åt sidan. Det är om det är skevt som det kan spricka. Tex om bara ena kortsidan lutar. Men om hela karet lutar så är det ingen fara.

Kommentar

• andreassofus
        • November 2005
        • 5643

Ursprungligen postat av Danei
        Det är ingen fara om det står snett både framåt och åt sidan. Det är om det är skevt som det kan spricka. Tex om bara ena kortsidan lutar. Men om hela karet lutar så är det ingen fara.

ja det har du kanske rätt i.. men det är nog inte så vanligt att en ruta är skev.. då måste det ju nästan vara ett fabrikationsfel
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

Kommentar

• heeke
          • April 2003
          • 5033

Eftersom det är en alu-stälning med 6 ben gissar jag så skulle ju inte jag chansa på att det inte är skevt. Sannorlikheten att det skulle luta utan att skeva om man inte ställer in fötterna alls är nog väldigt liten.
          Jag skulle helt klart tömma ur karet, lyfta ner det, och se till att stälningen står rätt.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• MrFisk
            • June 2004
            • 250

Töm karet och ställ in det rakt innan du fyller det igen. Sen fyll inte allt på en gång , fyll halva och mät igen för vikten på karet ändras och golvet kan gå ner lite olika mycket.

Det farliga är om bottenrutan skevar för då uppstår spännigar i rutan och med tanke på trycket från vattnet så kan den spricka.
            Experience is the thing that you get just after you needed it.
            Zoonen

Kommentar

• MrFisk
              • June 2004
              • 250

Ursprungligen postat av andreassofus
              ja det har du kanske rätt i.. men det är nog inte så vanligt att en ruta är skev.. då måste det ju nästan vara ett fabrikationsfel
              Det är inte att rutan är skev i sig utan att man tvingar rutan att bli det om tex kortsidorna lutar åt olika håll.
              Zoonen

Kommentar

• andreassofus
                • November 2005
                • 5643

vad är skillnaden?
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

Kommentar

• Piscator
                  • August 2006
                  • 735

Jag tror MrFisk menar att: Om bakre vänstra hörnet och högra främre hörnet står lägre än de båda andra hörnen så uppstår en vridning. Rutorna har väldigt liten flexibilitet för att kunna skeva, alltså så spricker de. Men lutar hela karet framåt, bakåt eller åt ena sidan är inte risken så stor.
                  Hälsningar, Tomas!
                  "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

Kommentar

• MrFisk
                    • June 2004
                    • 250

Om bottenrutan är skev från början (fabrik)...tja...hur skulle man kunna se det??

Men man kan lätt se om hela karet skevar.
                    Zoonen

Kommentar

• heeke
                      • April 2003
                      • 5033

Säg så här;
                      Står karet plant så är det ingen panik om det lutar något. Dvs planet som karet står på är inte helt vågrätt.
                      Men om karet inte står plant, i det här fallet tex, Säg att 5 utav benen har samma höjd (vi förutsätter att golvet är helt plant och vågrätt men det 6:e är 1cm kortare, då blir risken överhängande att det går illa förr eller senare.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

nu förstår jag lite bättre ja det gäller ju att alla ben står lika, så tex. dom två i mitten inte är lägre än dom andra.
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

Kommentar

• Anneth
                          • August 2006
                          • 412

Tackar så mycket för alla svar. Akvariet är bara några år gammalt & det har varit igång stort sett hela tiden.
                          Akvariet i sig är inte skevt, det är jag själv som helt enkelt glömde att ställa in fötterna på ställningen. Imorgon får jag hem slangen så då ska jag ta och tömma burken & rätta till det.
                          Väldigt klantigt av mig att jag inte tänkte på det innan jag fyllde det med vatten, men det är så när man är tankspridd och har bråttom..

Hälsningar från Anneth
                          Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                          Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

Kommentar

• Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

Ursprungligen postat av andreassofus
                            nu förstår jag lite bättre ja det gäller ju att alla ben står lika, så tex. dom två i mitten inte är lägre än dom andra.
                            Nu är det eventuellt så att det är olika från kar till kar, men när jag köpte mitt förra kar, köpte jag det nytt, med i paketet från ZooLine, ingick det en instruktion för att ställa in ställningen. Deras lösning då var löjligt enkel. Om den komm från ZooLine, eller handlaren vet jag inte.

Alla benen skruvas in helt, och hörnbenen ut 1-2 varv. (alla lika mycket) Ställ på akvariet. Fyll i vatten tills vattennivån är 1-5cm upp på glaset, och mät runt om så att vatten nivån är exakt samma runt om. När du är färdig, fyll på vatten till en tredjedel, kontrollmät, fyll på till två tredjedelar, kontrollmät igen, och fyll på tills du bara precis ser kanten runt om, och mät. När akvariet är fyllt, skruva ner mittenbenen så att de precis tar i golvet. Tappa ur lite vatten efter ett par dagar och kontrollera så att det inte ändrats, upprepa eventuellt efter en vecka, och fortsätt kontrollera tills en eventuell förändring upphört.

Jag är ganska säker på att det inte är ordagrant, eftersom det är fritt ur minnet, men det fungerade till ett 375 liters kar.
                            Mitt nuvarande, begagnade 375 kar vågades och lodades efter alla konstens regler med 4'a vattenpass simultant, Lastade, och lät stå i 14 dagar, för att våga/loda om på nytt. Det visade sig för övrigt att det är en hemskt tacksam balja att ställa in med, då den är planare på ovansidan i förhållande till sin botten, än vad vattenpassen kan avgöra. Mycket tacksamt, när man som jag oroar sig för att golvet ska sätta sig lite med tiden.
                            B!

Kommentar

• tummen
                              • March 2005
                              • 5199

...allt beror ju egentligen på vad man har för sorts golv också... har man ett parkettgolv så kan ju det sätta sig rejält om man har otur....och har man ett clickgolv så ligger det oftast en ganska mjuk matta under det....
                              Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

Arbetssätt...