Eheim intervall filter - när,var o hur?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • netweaver
    • May 2006
    • 486

Eheim intervall filter - när,var o hur?

Köpte ett Eheim 2227 wet/dry filter och monterade det i helgen och allt är frid och fröjd, men det slog mig efter jag bläddrat igenom manualen ett antal gånger att det stod inget om underhåll.

När/Hur ofta ska man rengöra filtermaterialet (Efisubstrat tror jag det hette, följde med 2x2L med pumpen)?

Hur ska man göra när man rengör det så man inte förstör bakterierna?

Kan man dubbla längden på strilröret utan att det påverkar intervallfunktionen?

Det blev lite många frågor
    \\
    Nybörjare varje dag jag vaknar
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

Hej hej, har oxo ett Eheim intervallfilter som jag är mkt nöjd med.
    Jag gör rent mitt filtersubstrat en gång om året genom att ta ur korgarna och skölja dem under akvarievatten. Det är det bästa för bakterierna.
    Att förlänga strilröret påverkar inte intervallfunktionen men kommer att minska kraften på vattnet som sprutar ut.
    "Failure does not require planning"

Kommentar

• netweaver
      • May 2006
      • 486

Ursprungligen postat av Neptun
      Hej hej, har oxo ett Eheim intervallfilter som jag är mkt nöjd med.
      Jag gör rent mitt filtersubstrat en gång om året genom att ta ur korgarna och skölja dem under akvarievatten. Det är det bästa för bakterierna.
      Att förlänga strilröret påverkar inte intervallfunktionen men kommer att minska kraften på vattnet som sprutar ut.
      En gång om året, vilken lycka mitt gamla filter får jag rensa 2 ggr i månaden.
      Vid vattenbyte och så då det man e nere o rotar lite i karet blir det ju lätt lite grumligt i vattnet hur klarar den att filtrera det?
      \\

Kommentar

• NE
        • January 2004
        • 1549

Eheim Wet/dry är i princip endast biologiska filter (mycket bra sådana) och är dåliga på att filtrera bort partiklar.
        /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• Neptun
          • March 2004
          • 719

Det är sant att de inte är så bra på att filtrera bort partiklar, men detta är inget som stör mig. Inte många sjöar eller hav som är utan partiklar utan att de är döda. Vill man ha kristallklart vatten finns det alltid möjlighet att kombinera med ett quickfilter eller liknande som man sköljer ur lite oftare.
          "Failure does not require planning"

Kommentar

• netweaver
            • May 2006
            • 486

Ursprungligen postat av Neptun
            Det är sant att de inte är så bra på att filtrera bort partiklar, men detta är inget som stör mig. Inte många sjöar eller hav som är utan partiklar utan att de är döda. Vill man ha kristallklart vatten finns det alltid möjlighet att kombinera med ett quickfilter eller liknande som man sköljer ur lite oftare.

Funderar på om man kanske skulle köra ett sånt vid vattenbyte och städning, vilket märke och vart får man tag på ett sånt? Har hört nåt om powerhead med nåt qiuckfilter monterat? Det viktigaste är iofs att vattnet är rent för fiskarna sen kommer det i andra hand att det är kristallklart men det blir rätt mycket partiklar då jag bara har ett 200 liters kar och det är rätt bra tryck i utblåset, funderar dock på att konstruera ett nytt strilrör som fördelar utblåset åt lite olika håll.
            \\

Kommentar

• netweaver
              • May 2006
              • 486

Har beställt ett powerhead och quickfilter från guldfisken.se kostade ju inte många kronor. Som jag kommer ha i efter vattenbyte för att ta bort partiklar.
              \\

Kommentar

• Magnus Olsson
                • January 2002
                • 99

Jag brukade få rengöra mitt ungefär varanan månad, den talade om det mycket ljudligt när den började fräsa o låta illa va de dags. Kör inte med det längre för jag lessnade på att underhåll. Intervall funktionen stannade av när det blev tillräckligt igensatt så då började den fräsa o låta illa. Men annars så va det ett bra filter.
                /Magnus

Kommentar

• netweaver
                  • May 2006
                  • 486

Underhåll varannan månad gör mig inget eller 1 gång i månaden. Det filter som sitter inbyggt i dag får jag underhålla 1 gång i veckan typ.
                  \\

Kommentar

Arbetssätt...