Ska reaktorn/drosseln förbruka 50% av energin??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

Ska reaktorn/drosseln förbruka 50% av energin??

Har mätt lite strömförbrukning med en elmätare och funderar lite över resultaten...

Min lysrörsarmatur med två 36W rör ger 151W med båda rören tända och 90W med ett rör tänt... Drar reaktorn alltså mer än vad rören i sig gör? Brukar det vara så?
    Att mer än 50% av energin går till att "driva" rören istället för att man får ut det som ljus som är fallet med tex en vanlig lampa verkar ganska dåligt eller?

Skulle byte till HF-don och T5-rör göra stor skillnad i förbrukning?
    Känns lite tveksamt att det skulle vara värt ett byte i relation till investeringskostnaden.

Har dessutom mätt lite på mina cirkulationspumpar (eheim) specade 11 resp 23W. På dessa fick jag 22 respektive 45W. Är de specade som någon sorts minimiförbrukning eller?

Har testat elmätaren på annan icke akvarierelaterad utrustning där den gett korrekta resultat om någon undrar.

Kan bara konstatera att baljan drar mer än jag vågat tro... Blir en del på ett år...
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Pumpresultatet är märkligt - så vitt jag vet skall de ge märkeffekt jämt. Nån som är mer hemma på elmotorer kanske kan säga nåt om ifall effekten varierar med belastningen?

Vad gäller lysrören så är det normalt att reaktor/drossel drar ström, ja. För elektroniska driftdon har jag hört uppgiften att verklig effekt för en lampa (rör + driftdon) är lysrörens effekt x 1.20 - 1.5. Gammeldags driftdon drar mer, vet inte hur mycket mer. Ett reklamblad på nätet för elektroniska driftdon säger dock att byte till elektroniska driftdon kan minska strömförbrukningen med upp till 40%.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• flygrc
      • June 2006
      • 2755

Vad har du mätat med?
      Både kondensatorer och motorer har fasförskjutning mellan ström och spänning vilket lurar en om mätutrustningen inte tar hänsyn till det.
      Normalt betalar man inte för den reaktiva effekten.
      Läs mer här

//Ola
      Senast redigerad av flygrc; 14 November 2006, 20:33.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Skudd
        • September 2005
        • 224

Ursprungligen postat av flygrc
        Vad har du mätat med?
        Har mätt med en sån här fast lite äldre modell: http://www.clasohlson.se/Product/Cat...251496#32-3760

Det var ett mycket intressant påpekande... Men kan det verkligen göra så stor skillnad och varför skulle en sådan energimätare vara konstruerad så att den mäter annorlunda än den som kraftbolaget använder? Vore ju lite dumt att man inte skulle kunna mäta motorer eller lysrör för den delen (enl. din länk ovan).

Kommentar

• Skudd
          • September 2005
          • 224

Har nu skickat ett mail till tillverkaren av mätaren. Får se om man får nåt vettigt svar..

Kommentar

• flygrc
            • June 2006
            • 2755

Jag vet inte om den tar hänsyn till cos fi, fast till det priset är det tveksamt.
            Det ska bli intressant att se vad de svarat.

Men en drossel tar säkert en del effekt, den blir ju varm.
            Det är tänkt att den ska fungera som strömbegränsare och för att göra det så måste den vara en spänningsdelare och då blir det effektutveckling.......

Med elektronisk så går det att skicka den ström som behövs genom att portionera ut strömmen så det skulle väl kunna förklara siffror jag sett på
            "40%" högre effekt för elektroniska don.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Danei
              • September 2004
              • 555

En idealdrossel tar inte alls någon effekt. Den strömbegränsar med fasvridning. Men nu finns det inga ideala drossalr så visst den tar effekt. Det märker man ju på värmen. Står det inte på mätaren vilka fasvinklar den tar hänsyn till. Det borde det göra om den gör det. eller i manualen. Det låter inte alls bara att köra 40% mer effekt genom röret.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Vad gäller pumpar så intallerade jag en gång ca. 300 akvariepumpar som var på 10 watt vardera samt ca. 300 lysrör på 30 watt och hade kablar och säkringar som skulle klara gott och väl 12.000 watt.

Vad hände jo hela huvudkabeln smälte ner och brann upp och det började ryka ur proppskåpet
                Tydligen är det så att strömstyrkan varierade (gällde både lysrör och pump) så även om förbrukningen låg på i snitt 12.000 watt så kunde det ibland ligga väldigt mycket högre än detta.
                Det löstes genom att
                1/ 300 kondensatorer (har för mig att det heter så) köptes in och kopplades in en på varje lysrör
                2/ Säkra upp
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Danei
                  • September 2004
                  • 555

Lysrör har ganska hör reaktiv effekt. Men säkringen borde ha gått.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Ursprungligen postat av Danei
                    Lysrör har ganska hör reaktiv effekt. Men säkringen borde ha gått.
                    Om nu säkringen gick (minns inte) så gick den rätt i alla fall rätt sent.
                    Plasten runt om kabeln smälte som sagt ner och en lokal på mer än 100 kvadratmeter fylldes snabbt med tjock illaluktade rök - sikten var högt räknat 10 cm så vi trodde att det var en storbrand som brutit ut.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Danei
                      • September 2004
                      • 555

Det låter som ett alvarligt elfel.

Kommentar

• Shilo
                        • June 2005
                        • 170

Lysrörsarmaturer har bara 50% verkningsgrad, eftersom de är just induktiva, men ljusbehållningen är dock större än med glödlampor (resitiva), varför man tjänar på det i längden. Vid större anläggningar måste tillstånd inhämtas från elleverantören så att inte nätet kollapsar p.g.a. fasfel..

En spole (reaktor/ballast) förskjuter fasen fel 45`, och en kondensator (faskompenserare) samma, men åt andra hållet.
                        Kaniniska hälsningar

Shilo

Kommentar

• Danei
                          • September 2004
                          • 555

FEL. JAg vet inte vilken verkningsgrad en lysrörsamatur brukar ha. Men att alla har 50% är jag säker på att är fel. De elektroniska är ju högre tex. En ren induktans ger en fas förskjutning på 90°. Det samma med en kapasitans, fast åt andra hållet.

Kollade ett databled på en induktiv philips reaktor (BTA 36 L31) för ett 36-40W rör. Den har förluster på 8,1W. Det blir en verkningsgrad på drygt 80%. Det det en fasförskjutning på 62°. Då tittade jag på den sämsta, de har en med 6W förluster också.

Det är nog bra att prata med nätägaren om man har en hög fasförskjutning. Men det kanske var det du menade med elleverantören.

Kommentar

• Shilo
                            • June 2005
                            • 170

Ursprungligen postat av Danei
                            FEL. JAg vet inte vilken verkningsgrad en lysrörsamatur brukar ha. Men att alla har 50% är jag säker på att är fel. De elektroniska är ju högre tex. En ren induktans ger en fas förskjutning på 90°. Det samma med en kapasitans, fast åt andra hållet.

Kollade ett databled på en induktiv philips reaktor (BTA 36 L31) för ett 36-40W rör. Den har förluster på 8,1W. Det blir en verkningsgrad på drygt 80%. Det det en fasförskjutning på 62°. Då tittade jag på den sämsta, de har en med 6W förluster också.

Det är nog bra att prata med nätägaren om man har en hög fasförskjutning. Men det kanske var det du menade med elleverantören.
                            45+45 är ju 90. ...Nej men naturligtvis så ska det vara 90`, vet inte hur jag fick till det , var nog lite trött när jag svarade på frågan. Det har nog hänt lite på tillverkningsfronten för lysrör men jag vet bestämt att vi designade lysrörschema för 50% verkningsgrad på min tid, vid belysning i industrier. Och JA, på den tiden var "nätägaren" och "elleverantören" samma person. My bad...
                            Kaniniska hälsningar

Shilo

Kommentar

• Danei
                              • September 2004
                              • 555

Jag har svårt att tro att en drossel blir så mycket bättre på några år. Det är ju i princip bara koppartråd och järnplåt.

Kommentar

Arbetssätt...