Pump för att flytta vatten i nivåskillnad?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander72
    • April 2006
    • 244

Pump för att flytta vatten i nivåskillnad?

Hej!

Jag har ett lekavarium till mina discusar inbyggt i väggen i köket.
    Man sköter karet från en garderobsdörr i sovrummet.

Kuben är 120 liter och är monterad så att den sitter ganska högt upp på väggen.
    Under detta kar har jag ett pelar akvarium på 180 liter som jag använder för att bereda vatten i.

Jag behöver en pump som ska ligga i vattenberedningskaret och som ska orka pumpa upp vattnet ca 150-160 från karet under.
    Det skulle förenkla mina vattenbyten avsevärt om jag hade en pump att flytta vattnet med.

Är det någon som vet vad jag kan använda för pump?

Mvh
  • linkie1986
    • January 2006
    • 84

Hej
    Det borde funka med en länspump det finns både elektriska och dom som man måste pumpa upp det för han.
    en hand pump kostar 249 på jula men jag vet ej om det funkar.

M.V.H Linus

Kommentar

• urbanandersson
      • January 2003
      • 965

Hej!

Biltema/båt/pumpar

länspumpar om du vill ha ett stort flöde, men jag misstänker att du hellre väljer en "vattenpump" som tar en kvart eller halvtimme på sig så inte dina fiskar blir stressade.

Men detta är 12 v.

vill du ha 230volts så ta trädgård/bevattning i stället

Urban

Kommentar

• Redbullen
        • April 2005
        • 1129

Varfär inte ett modell större pumphuvud att flytta vattnet med, tycker de vore enklast
        Bara att slå på ström och sen vänta !

//Peter

Kommentar

• Dr.Stefan
          • February 2006
          • 35

Det går väl med i princip vilken pump som helst som klarar tryckskillnaden (vilken tycks vara marginell i sammanhanget). 1 bars tryckhöjd = 10 m höjdskillnad.

Kommentar

• Alexander72
            • April 2006
            • 244

Tack för svaren!

Jag satt och sökte lite på powerhead pumpar och jag hittade endast en som det stod info om höjd kapacitet och den som det fanns sådan info om klarade bara 120 cm.
            Trädgårds pump kanske är ett alternativ.
            Visserligen borde väl powerheads ha bättre sug förmåga än sprutförmåga så det kanske skulle kunna fungera med en powerheda sittande i det över karet men den lösningen vill jag inte ha då det kan bli problem med hävert effekten när pumpen inte används.

Mvh Alexander.

Kommentar

Arbetssätt...