T5 lysrör och dimmer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felicia
    • May 2006
    • 48

T5 lysrör och dimmer

Hej !
    Har en dämpbar lysrörsramp och känner mej väldigt osäker på hur den funkar
    den är anpassad till T5 lysrör.Dom frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mej med är att på min dimmer står det "passar till dämpbara HF armaturer"vad betyder "HF",på mina lysrör står det 39W "HO" passar dom då till HF ?Det ena lysröret är på 18000kelvin det andra 10000kelvin tror ni det har någon betydelse när jag dimmrar ner att dom har olika kelvin.Någon som vet hur detta hänger ihop ?
    Jättetacksam för svar.
    Felicia.
  • jannemannen
    • July 2004
    • 187

Är din ramp dimmbar så är det bara att sätta i lysrör och dimmra på ! Då har den ett drivdon som klarar av att dimmras... Sätt i rätt sorts lysrör bara.. Det står garanterat på rampen vad det skall vara för rör !

"HF" står för High Frekvency. Drivdonet gör om 230V 50Hz till en mycket högre frekvens som är totalt flimmerfri. Kanske 40.000Hz typ...

"HO" står för High Output. Dvs att dina rör har hög effekt/ljusstyrka för just den givna längden på själva röret.. Läs på din ramp vad den klarar för effekter, och passar sedan dina lyrör i rampen längdmässigt, så är det bara att koppla in dom.

Mvh/Janne

Kommentar

• tetra 1
      • July 2005
      • 1225

En fråga bara vad händer om man dimmar en lysramp som inte är gjord för det?

Kommentar

• Felicia
        • May 2006
        • 48

Tack,Jannemannen för ditt svar vet du också hur det här med dimmer fungerar är det dimmern som styper strömstyrkan så att det lyser mindre
        eller?
        Felicia

Kommentar

• jannemannen
          • July 2004
          • 187

Ursprungligen postat av Felicia
          Tack,Jannemannen för ditt svar vet du också hur det här med dimmer fungerar är det dimmern som styper strömstyrkan så att det lyser mindre
          eller?
          Felicia
          Ärligt talat så vet jag inte. he ! Men någonstans har jag läst att dimmers avsedda för dimmbara HF-don skickar ut en styrspänning på typ 1-10 Volt. Den dämpar alltså spänningen (Volt) , inte strömmen...(Ampere) Jag har inte monterat ngn sådan själv så jag är lite osäker på den exakta funktionen tyvärr..

Mvh/Janne

Kommentar

• jannemannen
            • July 2004
            • 187

Ursprungligen postat av tetra 1
            En fråga bara vad händer om man dimmar en lysramp som inte är gjord för det?
            Jag tror att den kommer att börja tokblinka, och sedan slockna... Jag har väldigt svårt att tro att ngt går sönder dock ! Kanske dumt att chansa ? ;o)

Mvh/Janne

Kommentar

• NE
              • January 2004
              • 1549

De dimmbara don jag bytade till i min ramp ska ha en styrspänning 1-10V DC för dimmning, detta är det i särklass vanligaste systemet för T5 (och en standard).

Tror inte här är så mycket info om dimmning, annars är det en favorit för T5 info:
              /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• tetra 1
                • July 2005
                • 1225

Jag har ett par t8 rör i min ljus ramp går det att dimma dom?

Kommentar

• NE
                  • January 2004
                  • 1549

Det har inget med rören att göra utan har med drivdonet och dimmern att göra.
                  /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• tetra 1
                    • July 2005
                    • 1225

Jaha men vad är drivdonet? Kan man byta ut den?

Kommentar

• jannemannen
                      • July 2004
                      • 187

Ursprungligen postat av tetra 1
                      Jaha men vad är drivdonet? Kan man byta ut den?
                      Drivdonet är det som tänder upp och sedan driver själva lysröret. Och visst kan du byta ut detta mot ett dimbart. Det blir lite mekande med rampen, men det är normalt ganska så enkelt. Problemet är att dessa dimmbara HF-don är ganska så kostsamma tyvärr. 700-800kr för själva drivdonet, och sedan 500-700 kr för själva dimmern. Jag skulle ju direkt avråda iaf ! Alldeles för mycket pengar !

Surfa till www.elfa.se och sök på artnr: 33-552-45 ! Just detta är för T5-rör, men det finns motsvarande för T-8 också...

(ELFA är förövrigt väldigt dyra på nästan allt dom säljer.)

Mvh/Janne
                      Senast redigerad av jannemannen; 04 November 2006, 18:52.

Kommentar

• tetra 1
                        • July 2005
                        • 1225

Hur ser en drivdon ut då? Det är inte glimtändaren?

Kommentar

• Piscator
                          • August 2006
                          • 735

..varför inte göra som "jannemannen" säger, dvs surfa till..
                          Hälsningar, Tomas!
                          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

Kommentar

• NE
                            • January 2004
                            • 1549

Nej, det är en plåtburk ca: 20x5x5cm, finns i passiva eller elektroniska varianter, kallas även ballast eller reaktor.
                            /Niklas

Kommentar

• tetra 1
                              • July 2005
                              • 1225

Ah reaktor den har jag hört talas om det är en stor metall klump som skickar in ström till rören. Den blir varm också=)

Kommentar

Arbetssätt...