Rio 125 eller Rekord 110?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Rio 125 eller Rekord 110?

Har bestämt mig för att starta upp ett tredje akvarium! Jag jag som trodde att det skulle räcka med 2. Det är ju hopplöst

Hur som helst, nu när mina endlers har börjat yngla av sig måste jag skaffa mig ett yngelakvarium. Jag har tänkt att det ska bli ett mindre akvarium på ca 100 liter som kommer att bli kombinerat ungfödare-och yngelakvarium.

Så nu tänkte jag kolla med er om det är någon som vet om det är stor skillnad i kvalité mellan Juwel Rekord 110 och Juwel Rio 125? Och hur är det med priset? Är det stor prisskillnad?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

Visst ska du ha 3 akvarium Själv har man ju 350l, 275l och 100l Fast jag kan tyvärr inte svara på din fråga!
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

Kommentar

• batski
      • October 2004
      • 8891

Hehe Du också? Ja jag har förstått att det är fler än mig som har fått den här "sjukdomen"

Kommentar

• solbacka
        • January 2004
        • 3952

Nu för tiden så säger min man att han måste jobba över för att jag ska kunna skaffa fler akvarium....men nu är det mer växter jag måste köpa, vilket är nästan lika dyrt...
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

Kommentar

• -piraya-
          • November 2004
          • 156

Ursprungligen postat av batski
          Har bestämt mig för att starta upp ett tredje akvarium! Jag jag som trodde att det skulle räcka med 2. Det är ju hopplöst

Hur som helst, nu när mina endlers har börjat yngla av sig måste jag skaffa mig ett yngelakvarium. Jag har tänkt att det ska bli ett mindre akvarium på ca 100 liter som kommer att bli kombinerat ungfödare-och yngelakvarium.

Så nu tänkte jag kolla med er om det är någon som vet om det är stor skillnad i kvalité mellan Juwel Rekord 110 och Juwel Rio 125? Och hur är det med priset? Är det stor prisskillnad?
          Hejsan

I din hemstad kostar ett Rekord 110 runt 1500kr och Rio 125 ca 2200-2300kr om det säljs, verkar inte vara lagervara alltid. Beror säkert på att Rio 180 går att köpa för 1999kr eller ungefär samma peng!

Prisvärdast är nog Rio 180 men vill man inte ha så stort kar hjälper ju inte det... :-)
          Går kanske att pruta bra om nån handlare har ett Rio 125 stående!
          /Mats

Juwel Vision 180
          Eheim 2028

Juwel Rio 180
          Aquarelle 2x30W, co2

Kommentar

• andreassofus
            • November 2005
            • 5643

jag har ett rekord 160. är inte helt nöjd med den.. "locket" på akvariet är väldigt otympligt. bara två små luckor som man nästan inte får ner händerna igenom.. så ska man greja i akvariet får man plocka bort hela locket med armaturen och allting..

juwel rio har väl bättre luckor så man slipper ta bort hela.. i alla fall dom större karen från juwel. dom små vet ja inte
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

Kommentar

• Maria - Sjöjungfru
              • January 2004
              • 4236

Rio är ju lite mer lätthanterligt då du kan öppna och skjuta undan rampen medans Rekorden har 2 små luckor, alt får man lyfta av hela locket och då har du ju inte tillgång till ljuset. Varför inte åka ut till Herkules och kika.
              Här har du deras priser.
              Maria - Sjöjungfru

Kommentar

• Lenmar
                • February 2004
                • 6154

Aj då batski... nu verkar du verkligen ha fastnat i akvarieträsket!! (Varmt välkommen i klubben!!) Jag tycker precis som Maria att Rio är att föredra pga av rampen, betydligt smidigare att byta vatten och grejja runt i! Har iofs ett 110 som jag är nöjd med men det är ett sådant där kar som vi stundom har yngel i och stundom har som karantänskar. Å varför ett 125 liters? 180 tar inte så mycket mer plats eller så mycket mer pengar??
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

Varför inte köpa begagnat?
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

Tack alla för tipsen! Ja jag börjar inse att jag på allvar fastnat i akvarieträsket

Jag skulle verkligen inte ha nånting emot ett 180 liters, men jag har faktiskt inte plats för ett akvarium som är längre än ca 80cm.

Hmm, tråkigt att Rekord-locket inte verkar så bra. Både priset och måtten är ganska tilltalande.

Solbacka: Mina 2 andra akvarier har jag faktiskt köpt begagnade, men nu när det rör sig om ett mindre akvarium tror jag faktiskt att jag tjänar på att köpa ett akvariumpaket. Herkules tar 1595:- för ett Rekord med möbel och allt.

Kommentar

• MaxRobban
                      • August 2006
                      • 1048

Känner mig skyldig till att du kanske ska skaffa fler akvarium då vi mailar mkt och bara för att förvirra till det mer för dig.. vet du är förtjust i dina Endlers, varför inte låta dem gå ensamma ? Ska du ev ha 100 liter akvarievatten till i bruk så tror jag du kommer ha mer nytta av 2x50 liter.. vet ju lite vad du är intresserad av och kanske odla på sikt...

Kommentar

• Nizztos
                        • March 2006
                        • 86

Har själv ett Rekord 110 (och ett Rio 400) och skulle säga att vill man köpa nytt så är det faktiskt lönt att lägga de extra pengarna på ett Rio.

- Skåpet är samma tror jag.
                        - Fogarna i Rekordkaret är fula och sticker ut utanför karet.
                        - Locket till rekordkaret är mycket sämre ur arbetssynpunkt. I princip får man acceptera att det blir blött på golvet av kondens som rinner ur när man lyfter av locket, vilket man måste om man vill komma åt bakre delen av karet.
                        - Reaktorn/Ballasten till Rekordkaret är mycket sämre än till Rio. Flimmrande lampor och det blinkar vid upptändning (kortare livslängd på rören om man vill köra dem tills de dör).

På Herkules finns Rekord enbart i svart. Jag vill inte uttala mig om vad som gäller för Rio.

Hade jag gjort om köpet hade jag lagt de extra pengarna på Rio. En nackdel är ju dock att det är beställningsvara.
                        Rio 400l
                        Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

Kommentar

• albjohn
                          • March 2006
                          • 1179

Batski:Om du funderar på odling, varför inte göra som Max föreslår, köp 2x54 l Juwel, billiga och bra, problemet är väl att hitta/bygga en lämplig ställning.

Jag köpte mina 2 för 595:- kr st, men det var väl ett klipp men jag tror inte dom är så mycket dyrare med ordinarie pris.
                          Mvh Leif

Kommentar

• batski
                            • October 2004
                            • 8891

MaxRobban: Du behöver inte känna dig skyldig It was bound to happen, sooner or later

Nizztos: Tack så mycket för den värdefulla informationen!

albjohn och MaxRobban: Grejen är att jag bor i en etta och har plats med ett akvarium till (om jag flyttar om lite grejer). Sen är det fullt.

Kommentar

• albjohn
                              • March 2006
                              • 1179

Jag tänte att du kan ställa dom på varann, det tar mindre plats än ett 100
                              problemet är bara att hitta/bygga en lämplig ställning l
                              Mvh Leif

Kommentar

Arbetssätt...