hallå alla har nu fått igång mitt 375l med ett begagnat fluval 403 filter funderar nu då jag köpte filtret så va bara korgarna halvfulla innuti har satt keramik rören längst ner som va bara 5cm lager och filter mattorna som är 5cm också ska inte korgarna va fulla???? varje korg är runt 10cm hög så tycker det borde va lite onödigt tommrum mellan filtermatrialen???
fluval 403 filter media
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Normalt kör man filtermattorna i par, och byter/tvättar den skitiga, men lämnar den andra orörd. Teorin säger även att man ska ha filternmattan längst ner, som förfilter, för att nedbrytningsbakterierna bara ska behöva befatta sig med det som är löst i vattnet.
Bara för att bevisa att jag nu inte är riktigt som jag borde vara, går jag rakt vidare till hur jag gör, och hur jag gjort länge, med lyckat resultat.
Makaroner i botten, makaroner, eller kalkkross i mitten, och filtermatta överst.
När det är tid för rengöring, tvättar jag den undre filtermatte biten i tvättmaskinen, och stoppar den i ett skåp till nästa filterrengöring, ersättningsmattan läggs överst, och hela filtret lyfts upp och ner ett par gånger så att makaronerna spolas rena från det värsta "snafset". Anledningen till att jag tvättar det skitigaste filtret i tvättmaskinen? det brukar vara ganska vällfylt med sand, och flödet genom det blir inte bra annars. jag har 4'a sånna här pumpar till ett 375 kar, med en scwd kopplad gemensam till dem, så jag har helt enkelt investerat i lite extra (orginal) filtermatta.
Nakdelen med den finare Biltema blästersanden, men snart borde det minska tycker man, jag borde ha dammsugat upp allt det minsta i filtrena snart :- )
Och jo, korgarna ska vara fulla, om det är en cm vatten är okaj, men inget måste.
B! -
Normalt kör man filtermattorna i par, och byter/tvättar den skitiga, men lämnar den andra orörd. Teorin säger även att man ska ha filternmattan längst ner, som förfilter, för att nedbrytningsbakterierna bara ska behöva befatta sig med det som är löst i vattnet.
Bara för att bevisa att jag nu inte är riktigt som jag borde vara, går jag rakt vidare till hur jag gör, och hur jag gjort länge, med lyckat resultat.
Makaroner i botten, makaroner, eller kalkkross i mitten, och filtermatta överst.
När det är tid för rengöring, tvättar jag den undre filtermatte biten i tvättmaskinen, och stoppar den i ett skåp till nästa filterrengöring, ersättningsmattan läggs överst, och hela filtret lyfts upp och ner ett par gånger så att makaronerna spolas rena från det värsta "snafset". Anledningen till att jag tvättar det skitigaste filtret i tvättmaskinen? det brukar vara ganska vällfylt med sand, och flödet genom det blir inte bra annars. jag har 4'a sånna här pumpar till ett 375 kar, med en scwd kopplad gemensam till dem, så jag har helt enkelt investerat i lite extra (orginal) filtermatta.
Nakdelen med den finare Biltema blästersanden, men snart borde det minska tycker man, jag borde ha dammsugat upp allt det minsta i filtrena snart :- )
Och jo, korgarna ska vara fulla, om det är en cm vatten är okaj, men inget måste.
B!Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!Kommentar
-
Inte riktigt sama konstruktion på Fx5 och X03 serien pumpar, även om de alla är från Fluval. Skilljer väll en ... 25 år eller så på dem med. Orginal filtermatta lämnar inte många mm öppet vatten mellan korgarna. (inga faktiskt)
Jag hade fyllt filtret, men som sagt, det är inte livsviktigt att de är perfekt fylda, men poängen med stort filterutrymme är att man ska få plats med mycket filtermaterial.
B!Kommentar
-
oki om jag tex gör så här: flyttar upp mittersta filtermattan till översta korgen så översta korgen har båda filtermattorna fyller makaroner till kanten på de andra 2 korgarna tror ni de funkar bra eller bör man låta det va som nu filtermatta i översta halva korgen och filtermatta i mittersta halva korgen och nedersta korgen makaroner halva korgen jag vill ju ta ut så mycket som möjligt av filtret till mitt 375l vad det ser ut som nu så ökar nitriten men ska göra ett vatten byte eftersom karet är nystartatFiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!Kommentar
-
Filtermattan är i botten suspenderad ca en cm över botten, och sen ligger allt filtermaterialet rakt upp som ett rör. Efterhand som någon del av filtret täpps till styrs flödet i så fall vidare, tills dess att det som täpte till flödet har brutits ner. Fluvals filterpattroner säljs i par, och är måttade så att de precis fyller filterkorgen. Tilläggas bör kanske att filtermattorna inte precis är restriktiva i sidled invändigt iheller.
I ovankant är en ny spalt, i "locket" till filterbehållaren, just för att "suget" ska fördelas över hela arean, för att få ett så jämt flöde som möjligt.
Jag hade investerat i ett packet filtermatta till, alternativt skurit till egen av vanlig blå filtermatta.
B!Kommentar
Kommentar