Tips på att få loss lysrören

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillmulan
    • September 2006
    • 45

Tips på att få loss lysrören

Har varit och köpt nya rör till min ljusramp idag, lika bra när man köpt begagnat kar och inte varit smart nog att fråga hur gamla de är

Problemet är nu detta, det sitter en plast grej som man skruvar fast rören med (original juwel) och dessa sitter som berget! Stört omöjligt att få loss dom, antingen är han stark som en oxe tidigare ägaren eller så har det oxiderat fast eller dylikt...

Hur sjutton ska jag få loss det??? någon som råkat ut för samma sak
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

Det är nog tätningen som torkat fast, jag har råkat ut för det och fick ta i så jag nästan dog på kuppen, men den lossnade tack ock lov.

Kanske du kan prova värma ringen försiktigt med en hårtork eller dyl.
    Mvh Leif

Kommentar

• -piraya-
      • November 2004
      • 156

Ursprungligen postat av albjohn
      Det är nog tätningen som torkat fast, jag har råkat ut för det och fick ta i så jag nästan dog på kuppen, men den lossnade tack ock lov.
      Var dock försiktig så inte lysrören går sönder, använd gärna handskar ifall det blir glassplitter.

/Mats
      /Mats

Juwel Vision 180
      Eheim 2028

Juwel Rio 180
      Aquarelle 2x30W, co2

Kommentar

• MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

dra ur kontakten ta med rampen till badrummet, och sjölj av den ordentligt med vramt vatten (mot "ringarna i lysrörsändarna) torka av och prova...
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• albjohn
          • March 2006
          • 1179

och går det absolut inte så prova att linda en trasa runt ringen och ta sedan en polygrip men nyp inte så hårt efterom risken finns att plasten spricker, det kräver lite försiktighet.
          Mvh Leif

Kommentar

• lillmulan
            • September 2006
            • 45

Nu har jag hittat lösningen, be pojkvännen med starkare nypor att göra slitgörat

Problemet kvarstod dock, jag bytte rör för att det bakre röret flimmrade och jag trodde det var röret som var slut men nu med nya rör så flimmrar det fortfarande....

Vad är det då som kan vara trasigt eller behöver bytas ut

Kommentar

• tetra 1
              • July 2005
              • 1225

Glim tändaren kanske är felet.Det har hänt för mig.

Kommentar

• lillmulan
                • September 2006
                • 45

Jomen om det är glimtändaren så borde det väl inte tändas och sen släckas och hålla på så?? Jag trodde dåliga glimtändare gjorde så att de inte tändes alltid men när de väl gjorde det så lös dem?
                Kan ju ha helt fel så kanske ska prova byta dom med för säkerhets skull...

Kommentar

• Helena_o_Mattias
                  • November 2004
                  • 378

Ursprungligen postat av lillmulan
                  Nu har jag hittat lösningen, be pojkvännen med starkare nypor att göra slitgörat

Problemet kvarstod dock, jag bytte rör för att det bakre röret flimmrade och jag trodde det var röret som var slut men nu med nya rör så flimmrar det fortfarande....

Vad är det då som kan vara trasigt eller behöver bytas ut
                  Det är glimtändaren som är trasig köp en ny på tex clasohlson glimtändaren är som ett relä och är det trasigt så börjar det slå fram och tebax och gör att lysröret flimrar eller blinkar av och på viktigt att man byter det då den är trasigt har vart med om att lysröret har spruckit av att det inte roligt med splitter i karet
                  Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

Kommentar

• lillmulan
                    • September 2006
                    • 45

kan man bara säga att man ska ha ny glimtändare eller man måste ta bort det och ta med för att veta storlek eller det är någon slags universal mått till alla lysrör?

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

ta ur dina glimtändare och läs på dem och köp sedan samma... det finns singel eller för seriekopplade rör!
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Helena_o_Mattias
                        • November 2004
                        • 378

Ursprungligen postat av lillmulan
                        kan man bara säga att man ska ha ny glimtändare eller man måste ta bort det och ta med för att veta storlek eller det är någon slags universal mått till alla lysrör?
                        ta med den och fråga i butik annars står det på hitta bara en lika
                        alla glimtändare passar i samma. köper man fel så kanske lysröret inte tänds eller ligger på samma läge att det blinkar som sakt det enda råd jag kan ge är att läsa på glimtändare och hitta en liknande
                        Senast redigerad av Helena_o_Mattias; 26 September 2006, 22:48.

Kommentar

• lillmulan
                          • September 2006
                          • 45

Var inne på min zoo affär idag och frågade om hjälp, han tog en titt på rampen och konstaterade att det var glimtändaren precis som ni trodde! fick t.o.m en glimtändare av dom...

Kommentar

• Helena_o_Mattias
                            • November 2004
                            • 378

ser man på de är hjälpsamma på butikerna det ger många plus som här i Lule så måste man bara ge massor med plus till akvariecenter de har nyligen bygt om med nya hyllor fler kar att välja fisk från och de har allt ....

Kommentar

Arbetssätt...