Doppvärmare - watt eller vad gäller?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidis
    • July 2006
    • 85

Doppvärmare - watt eller vad gäller?

Jag har ett 200watts jäger som jag haft i mitt 375liters.
    På doppvärmaren står det upp till 400liter.

Men nu fick jag med en ny doppvärmare till mitt 420liters.
    Det är en Elite och på 300watt men det står på den att den räcker upp till ett 300liters.

Vad sjutton ska man tro?? Borde inte 300watt klara större kar än så?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Det beror på i hur varmt rum akvariet står samt hur mycket övrig utrustning värmer. Till mitt 500liters har jag ingen värmare alls, och håller ändå 25-27 grader.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• ciklidis
      • July 2006
      • 85

Det verkar bli runt 23-24 grader utan doppvärmare.
      Tycker bara det är så konstigt att en värmare med högre watt/effekt ska klara ett antal liter jämfört med en svagare..

Kommentar

• solbacka
        • January 2004
        • 3952

Jag har 100w till 100l, 300w till 350l. Hade 300w till 375l. I mitt 350l klarar värmaren utan problem att värma till 33 grader. Säkert ännu mer...
        Prova! Hur varmt ska du ha i akvariet?
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

Kommentar

• ciklidis
          • July 2006
          • 85

vill ha ca 27grader.

Vet dock inte vilken jag ska spara utav dem. Ena står det ju 300watt och max 300liter. Den andra på 200watt står det max 400liter.
          Man tycker ju att den starkaste borde klara det högsta antalet liter

Kommentar

• Karon
            • January 2002
            • 3170

När karta och terräng inte stämmer overens gäller terängen!
            Visst räcker 300w till LÅNGT mer än 300 liter.
            Jag har en på 150-200w i ett 540-liters och den har inga problem att hålla tempen (27), hade säkert räckt med 100w också. Dom blir ju så groteskt långa också, 300-wattarna
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• Tropfrog
              • October 2002
              • 8083

Det beror på hur varmt det är i rummet. Visst finns det situationer där 300w inte räcker för 300 liter.

En watt är en watt är en watt. Om du vill kolla din värmare så köp en enkel förbrukningsmätare på tex klas olsson, om den överenstämmer med värmarens märkning så är det iallafall inget fusk.

Frågan är vilka risker du är beredd att ta, samt hur varierande yttertemperatur du har. En 300w doppvärmare värmer lätt upp ett 300litersakvarium till 35 grader eller mer. Detta är vad som kommer att hända med alla doppvärmare förr eller senare, dvs att termostaten av åldersskäl ger sig. När det händer så är det ju bättre med en mindre doppvärmare än en som värmer vattnet till för fiskarna dödliga temperaturer. Bor du i ett hus som blir kallare på vintrarna än på sommrarna kan det krävas en förhållandevis större doppvärmare, med åtföljande större risk för att koka fiskarna.

Det är fullt förståligt att olika tillverkare kommer fram till olika rekomendationer om deras doppvärmare. Sådanna rekomendationer bygger ju på en risk/fördelsbedömning, generaliseringar som görs helt olika av olika mäniskor....Eller olika företag.

Du måste helt enkelt komma fram till själv hur stor doppvärmare som passar dina behov bäst helt utan att bry dig om generaliserade råd.
              MVH
              Magnus
              min zoon

Kommentar

Arbetssätt...