Se skillnad på härdat och vanligt glas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tenkare
    • May 2005
    • 2519

    Se skillnad på härdat och vanligt glas.

    Jag har en glasvägg i atriumgården som ska rivas, och där sitter rejäla glas i den.
    Min fråga är om det går att se om det är härdat eller inte. Vill ju inte slå sönder för att kolla.
    Tänkte att man kunde bygga något kul akvarie av det möjligtvis.
    Någon som vet?
    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


    Min zon Min Tenkare
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Man kan inte se skillnad på själva glaset. Härdat glas är dock i regel märkt i ena hörnet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tenkare
      • May 2005
      • 2519

      #3
      Tyvärr sitter det ingen märkning.
      Men det är väl inte vanligt att använda härdat på skjutdörrar??
      Annars så märker jag det när jag ska skära till dom.
      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


      Min zon Min Tenkare

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        mät ut måtten .. antagligen får du en spillbit

        testa o knacka ena hörnet eller borra i de ... spricker de totalt va de härdat :P

        Kanske inte bäsa lösningen men ett sätt i alla fall
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Tunna glas är inte härdade,men du sa rejäla glas dem som sitter i en skutdörr inomhus bruka vara tunna och inte härdade.Gör som jag få glas av grannen som sen visar sig att vara härdat dammsög upp det ur gräsmattan 1 kvadratmeter glas..mysigt
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Tenkare
            • May 2005
            • 2519

            #6
            Tror att dom är 5 eller 6 mm tjocka.
            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


            Min zon Min Tenkare

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av stene
              Tunna glas är inte härdade,men du sa rejäla glas dem som sitter i en skutdörr inomhus bruka vara tunna och inte härdade.
              Nog finns det väl även tunt glas som är härdat. Jag har själv försökt skära 6mm härdat glas och jag har t.om. varit med om att en tallrik som jag åt på exploderade. Maten låg kvar framför mig men alla mikroskopiska glasbitar spreds ut över hela matbordet på släktträffen
              Dricksglas kan ju också vara härdade och där är glaset tunt så det förslår.

              Däremot har jag som sagt för mig att härdat glas måste vara märkt.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • peter_m_jonsson
                • April 2006
                • 451

                #8
                Enklaste sättet att se skillnad på härdat och vanligt glas kan man hämta från astronomivärlden där man använder det för att se om glas går att använda till att tillverka speglar. Man tar två polariserade glas (från solglasögon tex) håller dom framför varandra och tittar igenom dom på det tilltänkta akvarie glaset. När man vrider det polariserad glaset i förhållande till varandra ska ljuset tona fram jämt. Detta innebär att det inte finns spänningar i glaset som orsakas av härdning. Belysiningen ska såklart vara bakom glaset man undersöker.
                /Peter

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                  Enklaste sättet att se skillnad på härdat och vanligt glas kan man hämta från astronomivärlden där man använder det för att se om glas går att använda till att tillverka speglar. Man tar två polariserade glas (från solglasögon tex) håller dom framför varandra och tittar igenom dom på det tilltänkta akvarie glaset. När man vrider det polariserad glaset i förhållande till varandra ska ljuset tona fram jämt. Detta innebär att det inte finns spänningar i glaset som orsakas av härdning. Belysiningen ska såklart vara bakom glaset man undersöker.
                  /Peter
                  Hm, är det därför bilglas ser fläckigt ut när man har solglasögon på sig?
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • peter_m_jonsson
                    • April 2006
                    • 451

                    #10
                    Jag var lite snabb i min beskrivning av hur man gick tilll väga. Det ska var enligt följande. Glaset man undersöker ska var mellan de polariserande skivorna. Håller man de polariseradee skivorna vinkelrätt mot varandra så ska inget ljus komma igenom om spänningar saknas, och när man vrider dom så att de plir parallela så ska mängden ljus som tränger igenom öka jämt över hela ytan.

                    Sen kan man ju så klart panga en lagom stor bit av rutan om man vill vara riktigt säker

                    Kommentar

                    • peter_m_jonsson
                      • April 2006
                      • 451

                      #11
                      Ursprungligen postat av heeke
                      Hm, är det därför bilglas ser fläckigt ut när man har solglasögon på sig?
                      Japp härdningen gör att glas blir fläckvis polariserat.

                      Kommentar

                      • Tenkare
                        • May 2005
                        • 2519

                        #12
                        Gjorde en snabb koll med solglasögonen. Inga fläckar.
                        Får väl se när jag rivit väggen och plockat ut glasen.

                        KJELL: Måste varit en minst sagt skum situation när tallriken exploderar.
                        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                        Min zon Min Tenkare

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tenkare
                          KJELL: Måste varit en minst sagt skum situation när tallriken exploderar.
                          Jepp och det "lustiga" var ju att inte en enda glasbit låg kvar framför mig utan spreds iväg - däremot låg som sagt all mat som låg på tallriken kvar framför mig
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Tenkare
                            • May 2005
                            • 2519

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jepp och det "lustiga" var ju att inte en enda glasbit låg kvar framför mig utan spreds iväg - däremot låg som sagt all mat som låg på tallriken kvar framför mig

                            Bara att fortsätta äta då..
                            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                            Min zon Min Tenkare

                            Kommentar

                            • Tias
                              • December 2003
                              • 98

                              #15
                              har för mig att alla härdat glas liksom "slippdimmigt" i kanterna då dom härdas efter dom blivit tillskurna så får dom denna dimmiga kant istället för den vassa klara en valig glasskiva har.
                              Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

                              www.tielias.blogspot.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...