juvel 240l nån som vet snabbt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

juvel 240l nån som vet snabbt?

nu står mitt juvelkar på plats äntligen! Jag undrar hur precis det måste stå.Ramen på karet sticker ut lite några millimeter nedtill framtill, vattenpasset visar liiite framåtlutning. ska jag dra karet bakåt så att det står längst med bänken,iså fall står det ut några milli bakåt i stället men det kanske är bättre inte behöver man nått underlag till karet? det står väll på ramen?
    Senast redigerad av Hella2; 31 August 2006, 16:07.
    Man blir aldrig fullärd ....
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

Ett ramakvarium är det inte så noga med lutningen. "liite" lutning går bra, gör det som är snyggast.

Nej, du behöver inte något underlag till ett ramakvarium.
    mvh Mattias
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.

Kommentar

• Hella2
      • July 2005
      • 1158

Ursprungligen postat av morphriz
      Ett ramakvarium är det inte så noga med lutningen. "liite" lutning går bra, gör det som är snyggast.

Nej, du behöver inte något underlag till ett ramakvarium.
      mvh Mattias
      Tusen tack för ditt snabba svar! bara och sätta igång och skölja grus då

Kommentar

• Hella2
        • July 2005
        • 1158

nu har man det mesta klart Tänkte fråga om det går att sätta dit mera lysrör? jag har läst att det ska gå men hur går man till väga? Vad heter original lysrören som sitter på?

Kommentar

• Lacustris
          • June 2005
          • 62

Du kan bygga på med en balk till och få 4 rör, finns lucksatser för ombyggnad också.
          Se på Juwels hemsida:
          Balken:http://www.juwel-aquarium.de/de/218.htm?cat=147
          Luckorna:http://www.juwel-aquarium.de/de/klap...29.htm?cat=162

Sedan är ju frågan om generalagenten här i Sverige har dessa i sitt sortiment.
          Kan vara värt att kolla om det är lättare från en tysk internetbutik.

Juwels originalrör tycker jag ger ett tråkigt och lite gult sken.
          Jag körde med power-glo fram och sun-glo bak, blev mycket trevligare ljus och bättre färg på fiskarna (hade regnbågsfisk i det karet). Om kombinationen lämpar sig såvärst för växter har jag inget större hum om.
          Senast redigerad av Lacustris; 01 September 2006, 22:10.
          Det är aldrig för sent att ge upp!

Kommentar

• Hella2
            • July 2005
            • 1158

Ursprungligen postat av Lacustris
            Du kan bygga på med en balk till och få 4 rör, finns lucksatser för ombyggnad också.
            Se på Juwels hemsida:
            Balken:http://www.juwel-aquarium.de/de/218.htm?cat=147
            Luckorna:http://www.juwel-aquarium.de/de/klap...29.htm?cat=162

Sedan är ju frågan om generalagenten här i Sverige har dessa i sitt sortiment.
            Kan vara värt att kolla om det är lättare från en tysk internetbutik.

Juwels originalrör tycker jag ger ett tråkigt och lite gult sken.
            Jag körde med power-glo fram och sun-glo bak, blev mycket trevligare ljus och bättre färg på fiskarna (hade regnbågsfisk i det karet). Om kombinationen lämpar sig såvärst för växter har jag inget större hum om.
            Tack för ditt svar,ja ljuset är väldigt tråkigt tycker jag ,ska gå på djuraffären i dag och fråga vad jag kan använda.

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Jag har 4 st rör i mitt Juwel 240. Det blir lite trångt med reflektorer, men det går. Sedan behöver du inte köpa luckorna utan du skär till de som sitter original. Skär med en mattkniv och bryt av när du gjort en djup skåra. Skär rakt över först, och där du ska ha "gångjärnen" borrar du med ett läpligt borr och skär bort resten med kniven. Om det låter krångligt så fråga på bara!
              Sedan har jag bytt ut mina rör mot Philips Aquarelle som jag beställt på www.pwss.se till nästan halva priset mot zooaffären. Det går även att beställa dessa på elaffären, men det kan vara lite leveranstid då.
              Extra ramp kan du beställa där du köpt karet, men även där kan det vara lita lång leveranstid från grossisten. Jag gav runt 500:- för min extraramp, men det var det värt!
              Kolla in min zoon så får du se det färdiga lysande resultatet.
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Hella2
                • July 2005
                • 1158

Ursprungligen postat av ansjo
                Jag har 4 st rör i mitt Juwel 240. Det blir lite trångt med reflektorer, men det går. Sedan behöver du inte köpa luckorna utan du skär till de som sitter original. Skär med en mattkniv och bryt av när du gjort en djup skåra. Skär rakt över först, och där du ska ha "gångjärnen" borrar du med ett läpligt borr och skär bort resten med kniven. Om det låter krångligt så fråga på bara!
                Sedan har jag bytt ut mina rör mot Philips Aquarelle som jag beställt på www.pwss.se till nästan halva priset mot zooaffären. Det går även att beställa dessa på elaffären, men det kan vara lite leveranstid då.
                Extra ramp kan du beställa där du köpt karet, men även där kan det vara lita lång leveranstid från grossisten. Jag gav runt 500:- för min extraramp, men det var det värt!
                Kolla in min zoon så får du se det färdiga lysande resultatet.
                om det låter krångligt du minns väll hur det var med vattenborren jag ska fråga om jag inte fattar,jag ska tänka lite först jag funderar att bara byta ut dessa två som sitter i,jag tycker inte det blir så bra sken,men jag vill ju att växterna ska få ljus så jag får väll se hur det blir,kör du med co2? tänkte mest på ditt lysande resultat i karen föresten,vet du om jag kan ha i nån fisk ännu? karet har varit i gång lite över ett dygn.

Kommentar

• rent vatten
                  • April 2005
                  • 1061

Jag har 29 grader i mitt juwel rio 240l med bra 2 lysrör.Jag har tagigt bort doppvärmaren också.Jag antar att du kommer upp till 30 grader med 2 rör till.De är för varmt för de flesta fiskar.Om du inte ska köra med diskus förstås.

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Om du har ro till att vänta, så släpp i de första fiskarna till veckan. Vad ska du ha för fisk?
                    Ja, vattenborren kommer jag ihåg .

Jag skulle tro att det räcker långt om du byter ut de 2 rören som sitter i nu, och skaffar reflektorer om du nu inte har det redan. Köp lysrör som är bra tex Philips Aquarelle, de kostar lite extra men du tjänar på det i längden.
                    Jag sköter om ett likadant 240 också som jag inte modifierat med fler lysrör och det växer bra där med.
                    I mitt 240 där hemma så kör jag med co2, som du sa.
                    Jag ska ta kort på mitt 240 och lägga in på zoonen på rampen ikväll, så kan du se hur jag löst det hela.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

Ursprungligen postat av rent vatten
                      Jag har 29 grader i mitt juwel rio 240l med bra 2 lysrör.Jag har tagigt bort doppvärmaren också.Jag antar att du kommer upp till 30 grader med 2 rör till.De är för varmt för de flesta fiskar.Om du inte ska köra med diskus förstås.
                      Jag trodde att jag skulle få problem med det med i sommar, men det har faktiskt inte varit så farligt. Det har hållt sig runt 28 grader, men det var värre i det stora som var runt 30 grader.
                      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Hella2
                        • July 2005
                        • 1158

Ursprungligen postat av rent vatten
                        j hur långt tid tar det innan värmen är under kontroll? jag har värmaren på 27 och tempen visar 25 har gjort så hela morgonen,jag har 28 i mitt 70l kar,känns varmt och skönt iskallt i det andra,men fiskar är ju växelvarma så det går nog bra,tänkte släppa i 4 guldbarber inom kort . jag vill ha dom bästa rören till mina växtr räcker det med två så får det vara med fyra.

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Ja, prova de ett tag om det räcker med 2 rör, annars är det ju bara att utöka.
                          Har doppvärmaren stått på 27 men du bara får 25 så är det säkerligen bara en missvisning på antingen doppvärmaren eller på termometern.
                          Om du har en sådan som man klistrar på utsidan av glaset, så köp en riktig och mäter i vattnet, då de är mer tillförlitliga.
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Hella2
                            • July 2005
                            • 1158

Ursprungligen postat av ansjo
                            Om du har ro till att vänta, så släpp i de första fiskarna till veckan. Vad ska du ha för fisk?
                            Ja, vattenborren kommer jag ihåg .

Jag skulle tro att det räcker långt om du byter ut de 2 rören som sitter i nu, och skaffar reflektorer om du nu inte har det redan. Köp lysrör som är bra tex Philips Aquarelle, de kostar lite extra men du tjänar på det i längden.
                            Jag sköter om ett likadant 240 också som jag inte modifierat med fler lysrör och det växer bra där med.
                            I mitt 240 där hemma så kör jag med co2, som du sa.
                            Jag ska ta kort på mitt 240 och lägga in på zoonen på rampen ikväll, så kan du se hur jag löst det hela.
                            ja ,jag tror att jag byter ut dom här tlll två andra,jag fick förslag på zoo och bara ett rör kostade nästan 300 huu..men det kan det kanske vara värt för att få ett snyggt alvarium och fina fiskar.

Kommentar

• Zeraphia
                              • July 2006
                              • 142

hella: Vad roligt att följa dig och dina akvariebestyr nu Som du kanske sett fick jag igång allt igår, det finns massor av bilder uppe på hemsidan redan ifall du är nyfiken

Lycka till, lägg gärna upp bilder på hur det går för dig!

www.villemo.com

50 liter SA (sonens miniakvarium)
                              205 liter Asien

Kommentar

Arbetssätt...