Jag har äntligen lyckats lägga vantarna på en begagnad MH-armatur till ett vettigt pris. I armaturen sitter Arcadias "original" 250 W 10 000 K lampa. Eftersom jag vill ha växtakvarium hade jag tänkt byta ut den mot (som jag förstått saken) en mer "växtvänlig" på 6 500 K eller så. - MEN nu har jag förstått att vissa växtrör, som Philips Aquarelle, tydligen också är på 10 000 K, och de verkar ju funka utmärkt. En del verkar också bara köra med dessa "blåa" rör med goda resultat. Så då blir ju frågan om jag i alla fall kan köra med en "saltvattenlampa" i växtakvarium? Det beror på hur hela spektrat ser ut, säger någon säkert. Men är det nån som vet hur det ser ut för min lampa, eller kan tipsa om en länk? Jag har hittat gott om spektralanalyser för lysrör, men inga för MH-lampor, men jag kanske har letat för dåligt.
Nästa fråga är om det räcker med EN lampa till ett 720 l (170 x 76 (d) x 60 (h)) akvarium, om jag vill ha ett ljus som tillfredsställer ljuskrävande bottenväxter och annat. Jag har en gammal kvicksilverlampa som ligger och skräpar; en tanke är att ev. hänga upp båda två, eller köpa en kvicksilverlampa till och hänga MH-lampan (som ju ger mest ljus) i mitten med en kvicksilverlampa på varje sida. Detta kan kanske tänkas påverka frågan om jag skall byta lampa också; ett par varmare kvicksilverlampor kanske kan komplettera den kalla MH-lampan?
Hoppas någon förstår vad jag menar och vill dela med sig av lite kunskap eller tyckande. Jag är mycket tacksam för alla synpunkter och tips jag kan få.
Nästa fråga är om det räcker med EN lampa till ett 720 l (170 x 76 (d) x 60 (h)) akvarium, om jag vill ha ett ljus som tillfredsställer ljuskrävande bottenväxter och annat. Jag har en gammal kvicksilverlampa som ligger och skräpar; en tanke är att ev. hänga upp båda två, eller köpa en kvicksilverlampa till och hänga MH-lampan (som ju ger mest ljus) i mitten med en kvicksilverlampa på varje sida. Detta kan kanske tänkas påverka frågan om jag skall byta lampa också; ett par varmare kvicksilverlampor kanske kan komplettera den kalla MH-lampan?
Hoppas någon förstår vad jag menar och vill dela med sig av lite kunskap eller tyckande. Jag är mycket tacksam för alla synpunkter och tips jag kan få.
Kommentar