skicka akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Legisten
    • January 2006
    • 115

skicka akvarium?

Har haft lust länge att köpa ett 150-300L kar,men priset på nya sånna är aldeless för dyrt för mig men på blocket brukar det alltid komma upp annonser på sånna som är i hyffsat skick och till bra priser men då är dom också tyvär aldeless för långt ner i sverige för att man ska kunna hämta dom...
    Men hur känsliga är karen igentligen,skulle man kunna skicka ett med tex bussgods för det är väll inte så dyrt?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Du kan själv räkna ut priset här http://www.bussgods.se/
    Räkna med att det blir ett volympris och inte ett viktpris. Uppskattningsvis så går ett 200 liter spå ungefär 400 i frakt sedan tillkommer väl några hundralappar för emaballaget.
    Jag skulle absolut inte rekommendera dig att ta ett akvarium som fraktgods - det är nog väldigt stor chans att det går i kras
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

Ursprungligen postat av Legisten
      Har haft lust länge att köpa ett 150-300L kar,men priset på nya sånna är aldeless för dyrt för mig men på blocket brukar det alltid komma upp annonser på sånna som är i hyffsat skick och till bra priser men då är dom också tyvär aldeless för långt ner i sverige för att man ska kunna hämta dom...
      Men hur känsliga är karen igentligen,skulle man kunna skicka ett med tex bussgods för det är väll inte så dyrt?
      Man kan skicka det med företagspaket(Posten)det är rätt så billigt men om det håller det är ju en annan femma.Har själv jobbat på ASG samma sak där vet jag att vi kastade med lådorna men där sköttes sorteringen med människor som lade ner dem i burar.På posten så sköts det med maskiner (Ingen alls koll) har jag för mig.Men sen går det alltid att skicka en halvpall men det blir dyrare och det är inte säkert det är helt då också halvpallar brukar vi ställa på annat gods sen finns det en annan variant då du betalar för en egen plats på tradarn (rätt så dyrt)Men det godset brukar även stå på annan gods och gå i sönder..Glas är ömtåligt kanske blir billigare att köpa det där man bor ändå.Av ren erfarenhet berättar jag detta men det finns alltid det som kommer fram helt men är man beredd att ringa och klydda med det??med transportbolaget
      Mvh.Patrik

Kommentar

• Maria - Sjöjungfru
        • January 2004
        • 4236

Jag skulle nog inte köpa begagnat utan att ha tittat på det heller
        Maria - Sjöjungfru

Kommentar

• Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

Jag kom att tänka på det 150 l-300l är nog för stort att skicka som paket(regler på mått)då blir det nog så dyrt vi hade 35 cm som max att skicka som paket,posten har det samma tror jag
          Mvh.Patrik

Kommentar

• Nocturna
            • November 2005
            • 344

Tror nog det största problemet ligger i att hitta en som vill släpa ner akvariumet till posten/bussgods iaf i den storleken

sen om du ska skicka med posten så glöm det för att du ska kunna försäkra paketet ska det tåla fritt fall från 1.5M lr om det tom var 2M

Du kan ju skicka det på "Pall" det e relativt säkert men dyrt!
            http://www.amphibia.se

Jo jag har faktiskt guppys... med

Kommentar

• Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

Vi hade en meter fritt fall.Postens maskiner är inställda på något sådant som du säger det skall vara väl embalerat som man säger
              Mvh.Patrik

Kommentar

• Eurydike
                • September 2004
                • 931

Ursprungligen postat av stene
                Jag kom att tänka på det 150 l-300l är nog för stort att skicka som paket(regler på mått)då blir det nog så dyrt vi hade 35 cm som max att skicka som paket,posten har det samma tror jag
                Hur länge sedan var det du jobbade på ASG egentligen? 150x50x50cm är maxmått för paket om man skickar med produkten Europremium men skickar du med Swednet så finns inga måttbegränsningar...Ja det är ju bra om det får plats på lastbilen förstås.
                Senast redigerad av Eurydike; 23 June 2006, 08:18.

Kommentar

• Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

Ursprungligen postat av Eurydike
                  Hur länge sedan var det du jobbade på ASG egentligen? 150x50x50cm är maxmått för paket om man skickar med produkten Europremium men skickar du med Swednet så finns inga måttbegränsningar...Ja det är ju bra om det får plats på lastbilen förstås.
                  Förlåt jag tänkte på max vikten 35 kg jag har kört lastbil för dem i många år
                  Mvh.Patrik

Kommentar

• Tri-X 400
                    • April 2006
                    • 259

Har alltid varit av den åsikten att man ska om möjligt beställa akvarium, anpassa de efter de rådande förhållaneda och att de s.k. "standard-måtten" tar bort mycket av njutningen då de i de allra flesta fall är för grunda ¨å man förlorar ca 15 % i brytningsfel.

Man får alltid det man betalar för........
                    Senast redigerad av Tri-X 400; 23 June 2006, 18:05.

Kommentar

• Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

Ursprungligen postat av stene
                      Förlåt jag tänkte på max vikten 35 kg jag har kört lastbil för dem i många år
                      Ja just det men det är ju återigen för produkten Europremium. För Swednet finns inga begränsningar. Men det är ju å andra sidan inte lika billigt om man inte har ett riktit bra avtal

Kommentar

• qenzo
                        • February 2005
                        • 1747

De skickar ju tv-apparater med de där postbussarna/fraktbolag...går säkert anv det till kar med, men det lär ju kosta ngn kr.
                        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

Kommentar

• Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

det kvittar hur vi diskuterar det blir väl inte billigare ändå.Swednet eller exactpaketen det är ändå dyrt för privatpersonen
                          Mvh.Patrik

Kommentar

• Tri-X 400
                            • April 2006
                            • 259

Håller med Maria, hon verkar ha koll på vattenfronten
                            Senast redigerad av Tri-X 400; 25 June 2006, 17:59.

Kommentar

Arbetssätt...