Bästa sättet att fästa en bakgrundsaffisch?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosen71
    • April 2005
    • 28

Bästa sättet att fästa en bakgrundsaffisch?

Hur har ni andra där ute gjort för att få affischen att sitta så tätt mot bakrutan som möjligt?
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

hört att vissa använder olja

PÅ UTSIDAN SKA DEN SITTA!!!

fins folk som har geggat ner sitt vatten o satt planchen på insidan

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• Hynt
      • May 2006
      • 224

haha... Mayday läste det i offtopic tråden idag.. kille som besökte zoobutiken med jämna mellan rum.. dom dom höll bara ett par veckor.. =)..
      http://hynt.info.se/

Kommentar

• Sonja
        • October 2003
        • 7357

Jag klipper den så den är lite, lite mindre än bakrutan och tejpar den tight mot rutan. Men man får inte droppa ner vatten mellan, då blir det riktigt fult.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• Torstensson
          • June 2002
          • 1964

Mitt akvarie har en aluminiumram och på den sätter jag dubbelhäftande tejp. Sitter hur bra som helst...

Kommentar

• Sintei
            • May 2006
            • 501

såg på hornbach att det fanns någon sorts lim som man kan använda för just det ändamålet. Kommer ej ihåg priset. dessutom fungerar nog tejpbitar i hörnen lika bra.
            www.akvascape.se - design i vattenvärlden

Kommentar

• Hynt
              • May 2006
              • 224

Läste tidigare itråden om matolja.. jag har inte provat det men minns dom gånger man lagt solfilm till bilen några droppar diskmedel i vatten och sedan placera filmen på rutorna.. kanske går med akvarium bakgrunder.. bara man inte får diskmedel i vattnet..

Kommentar

• Raven
                • February 2005
                • 15385

Ursprungligen postat av Hynt
                kanske går med akvarium bakgrunder.. bara man inte får diskmedel i vattnet..
                går går ju men kan få problem med ojämnheter i utseended edter vad jag läst.

olja ska funka bra men vissa oljor börjar dock härskna.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Hynt
                  • May 2006
                  • 224

finns bara ett sätt att ta reda på det, kan testa när jag byter bakgrund nästa gång.. nuvarande är lite trasig =)

eller gör man som någon här på forumet färdiga tavlor på MDF eller likande som lätt lyfters ner bakom tanken.. =) smart..

Kommentar

• mrkjellman
                    • March 2006
                    • 203

haha...hur svårt kan de va o sätta upp en bakgrund?hhaha
                    /Mr Kjellman
                    1 st 240L

Kommentar

• Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

Ursprungligen postat av mrkjellman
                      Åja, nu ska du inte va så kaxig!! Större akvarier kan va ett rent helsicke att få bakgrunden snygg på!! Dessutom skall den sitta snyggt, länge!! JBL har ett lim som heter Fixol som är helt suveränt bra till att fästa bakgrundsaffischer.
                      Senast redigerad av Lenmar; 30 May 2006, 15:06.
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

Ursprungligen postat av Lenmar
                        JBL har ett lim som heter Fixol som är helt suveränt bra till att fästa bakgrundsaffischer.
                        Det låter intressant. Ska man limma en rand runt kanten eller stryka ut det på hela? Går det att ta bort bakgrunden när man ångrar sig?
                        Alltid nyfiken!

Kommentar

• albjohn
                          • March 2006
                          • 1179

Ursprungligen postat av mrkjellman
                          Det är inte svårt att sätta upp en bakgrund men däremot att sätta upp den snyggt är inte fullt lika lätt.

Har man desutom redan akvariumet på plats och kanske 10 cm till väggen är det defenitivt inte lätt.

Jag provade för övrigt en ny variant med vanligt omslagspapper, jag hittade ett mörktblått ganska blankt papper i en garderob som jag knölade ihop och vecklade ut några gånger.

Sedan tejpade jag bara fast det på sidorna och längst upp, det blev faktiskt ganska snyggt när vissa partier av papperet ligger tajt mot rutan och vissa har lite luft emellan, det gav ett fint djup och betydligt snyggare än en platt bild. Jag ska försöka hitta ett mattsvart papper och prova med det, jag skulle tro att det blir bra.
                          Mvh Leif

Kommentar

• Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

Det där har jag provat med sånt där brunt omslagspapper som man köper på 25- rulle. Det blir jättesnyggt för att vara så billigt. Mitt papper var lite mörkbrunt och blankt, jag ska leta efter matt papper i stället, tror det blir snyggare.
                            Sen kan man ta en svart sopsäck, klippa upp och knöla ner bakom. Det funkar också.
                            Alltid nyfiken!

Kommentar

• albjohn
                              • March 2006
                              • 1179

Det går säkert bra med sopsäckar också, jag tror jag ska prova med svart papp som man andvänder när man bygger hus, den ligger på rullar som är 1,25m breda och ca 1mm tjock, jag tror den kallas vindpapp, man kan nog tigga till sig en bit av någon som bygger eller så kanske den säljs på metervara på byggvaruhusen.
                              Mvh Leif

Kommentar

Arbetssätt...