Farligt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

jordfelsbrytare är inte fel att ha ifall nån missat de.

Nu kommer jag väl få mothugg,
    vill du ha lite kan du få

en... För att du skulle få en stöt så måste du först och främst ha ner armaturen i akvariumet samtidigt som du är där med händerna.
    har förekommit att fiskar visat kraftiga stressymptom där orsaken va en lysramp och krypström pga fukt, då fanns det ändå täckglas så risken är rätt stor om "rätt" förutsättningar finns.
    akvariet jag tänker på var även ett helglasakvarie så det fanns ingen aluminiumram som kunde "hjälpa till"
    kan ju också nämna att lysrampen va kass, hela rampen va strömförare pga plast som hade vittrat sönder men visar ändå att strömmen kan vandra en bit.

Sen måste du samtidigt vara jordad på något sätt, tex om du håller i vattenledningar, en diskbänk eller står ute på gräsmattan med bara fötter.
    de beror lite på de där.
    de du beskriver skulle en jordfelsbrytare skydda mot och är den farligaste situationen när strömmen går genom hjärtat.
    men även en sprucken doppvärmare kan ge stötar även om man står på plastgolv i gummistövlar och bara stoppar ner handen typ men risken är mindre än i den situation du beskrivde.

För att strömen sedan skall vara på skadlig nivå krävs det att vattnets konduktivitet är relativt hög
    med salt och växtnäring så tror ja man kommer ditt rätt lätt.
    växtnäring innehåller ju en del metall också.
    men skulle va kul om nån som har utrustning kunde mäta upp så det går att räkna ut.

BluesBoy har ju kört lite mätningar på vatten och fick 7389 ohm på rent kranvatten och 1838 ohm på vattnet från ett akvarie som strax innan fått en fulldos pmdd.

samt att armaturen inte bara kortsluter sig själv mellan polerna,
    i de fallet tycker jag säkringen borde gå.

Och att få en stöt på 230 volt direkt från vägguttaget genom kroppen behöver inte vara så farligt det heller, jag har ett par sådana på mitt samvete och jag lever utan problem än.
    beror mycket på vilken väg strömmen går.
    genom hjärtat är det klart farligaste och redan 0.03a räcker för att stoppa hjärtat och ett vanligt vägguttag ligger på 10a vissa ligger på 16a.
    sen beror det också på i vilken kondition man är i, en del tvärdör av första bästa 230v stöt typ medans andra överlever att få blixten rätt i huvet :/

att stänga av pumpen som vissa rekommendationer jag sett låter overkill.
    doppvärmaren är viktig att stänga av när man gör vattenbyte och doppvärmaren hamnar ovanför vattenytan, då finns risken att den blir överhettad och glaset spricker när det kommer i kontakt med vatten.
    lysramp, där får man göra en bedömningsfråga då en del kan dränkas en stund utan problem, själv hänger jag upp min 20cm ovanför akvariet när ja ska gräva annars ligger den på jämt.
    Senast redigerad av Raven; 08 May 2006, 01:55.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• svea
      • February 2005
      • 2476

Det här blev ju en intressant diskussion.
      Alltså: rampen jag frågade om är en liten löst liggande sak. Den hör inte till akvariet och ligger bara uppe på akvariets kanter. Den har ingen kontakt att stänga av med, så det blir att dra ur kontakten.

Mina andra akvarier har en svart plastkåpa där lysrören sitter fastmonterade. De är byggda för akvariet (MP) och låg på vid inköpet. Dem släcker jag aldrig när jag grejar i akvariet, har aldrig ens tänkt på det. Och där kommer man inte alls i kontakt med elen.
      Kanske detta oxå är riskabelt?

Mina bilder
      Min zoon

Kommentar

• albjohn
        • March 2006
        • 1179

En jordfelsbrytare är alldrig fel, däremot skyddar den bara om strömmen tar en annan väg mot jord tex genom dig till element, diskbänk mm så dom defenitivt inte idotsäkra.

Med andra ord om du tar i fasen i ena handen och nollan i den andra så bryter den ej eftersom då uppfattar jordfelsbrytaren att du är en förbrukare som en lampa eller värmare mm mm

Så om strömmen går tex från en lamphållare via dig till tex själva armaturen kan du vara illa ute om den har kontakt med nollan (jord) eftersom du då blir en förbrukare.

Men normalt är inte fallet så i alla fall om den är gjord av plast men om den däremot är fuktig kan ev en olycka inträffa. Är den gjord av metall är nog risken lite större.

Jag måste dock medge att jag fuskar med detta ibland men rådet är nog att åtminstone stänga av belysningen och skaffa en jordfelsbrytare.
        Senast redigerad av albjohn; 08 May 2006, 09:48.
        Mvh Leif

Kommentar

• svea
          • February 2005
          • 2476

Det blev mycket eltekniskt här, lite för mycket för mina kunskaper på det området.

Alltså: om jag nu står på golvet med skor på fötterna och sticker ned armen i vattnet genom matningsluckan i den svarta plastöverdelen och inte kommer åt lysrören och inte rör ngt annat - är det då en stor risk att få i sej ström?

Jag tänker mej att ha lyset igång och har ingen jordfelsbrytare, så är mitt utgångsläge.
          Har någon ett begripligt svar för en el-okunnig?

Mina bilder
          Min zoon

Kommentar

• Barr
            • July 2004
            • 194

Ett icke-eltekniskt svar: Nej, det är inte en stor risk att få ström i sig. Men sen beror det ju på vad man anser att en stor risk är. Jag har försökt leta fram lite statistik på det där men det enda jag har hittat är det det dör ca 10 personer i sverige om året i el-relaterade olyckor överhuvudtaget. Att någon av dom skulle bero på att man har stoppat ner händerna i ett akvarium ser jag som högst osannolikt, även under ett helt decennium. Men men, tro hit och tro dit... Jag är iallafall övertygat att det är mycket farligare att ta en cykeltur till stranden. Och jag cyklar väldigt ofta.

Kommentar

• svea
              • February 2005
              • 2476

Nu menar jag om det är stor risk för att få ström i sej om jag gör så som jag beskrev.
              Att få ström i sej inbillar jag mej inte är bra eller kul. Men finns risken att jag får det när jag gör så?
              Risken är väl antagligen större i det lilla akvariet eftersom det är en plåtramp.

Jag cyklar oxå ofta, även i Sthlms innerstad. Men man måste följa alla regler och se sej för väldigt noga. Och inte ta några RISKER.

Mina bilder
              Min zoon

Kommentar

• Raven
                • February 2005
                • 15385

Ursprungligen postat av svea
                Nu menar jag om det är stor risk för att få ström i sej om jag gör så som jag beskrev.
                på den frågan svarar jag nej, risken är liten....väldigt liten men den finns.

Att få ström i sej inbillar jag mej inte är bra eller kul. Men finns risken att jag får det när jag gör så?
                risken finns i den situation du ger men till att börja med är den som jag skrev innan väldigt liten samt att det bör bara gå ström genom handen om andra handen inte rör ett element vattenkran eller dylikt och det känns ju obehagligt men är relativt ofarligt.

man ska va medveten om att risken finns och ström är farligt men för den skull behöver man inte va livrädd för även om man räknar in alla akvarister i hela sverige är det en rätt liten grupp som råkat ut för det.
                tror jag läst kanske 5-6st eller nåt härinne på 1år och det är inte mycke, speciellt inte när det är såpass mycke nybörjare här.
                nåt man också bör tänka på är om man har vissa stora aggressiva fiskar att skydda doppvärmaren.

en råka ju ut för att en fisk bet i doppvärmaren och spräckte glaset så det blev kortslutning och det blev en dyr historia för fisken lyckades även förstöra en monitor samtidigt.

sen ska man även va försiktig om man har fiskar typ oscar som kan hoppa rätt igenom täckglas och upp i lysrampen och krossa rören.
                sett bilder på 7mm plexiglas som fisk hoppat rätt igenom så dom kan komma med mycke kraft.

Kommentar

• albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

Ursprungligen postat av svea

Risken är väl antagligen större i det lilla akvariet eftersom det är en plåtramp.

Jag cyklar oxå ofta, även i Sthlms innerstad. Men man måste följa alla regler och se sej för väldigt noga. Och inte ta några RISKER.

1.Nej, risken är liten
                  2. Ja, risken finns den är dock liten
                  3.Ja, teoretiskt är det nog så eftersom plåt leder ström
                  4. Ja så är det nog, men det är lite upp till var och en
                  Mvh Leif

Kommentar

• Raven
                    • February 2005
                    • 15385

hjälm är ju inte fel att ha om man cyklar och handskar

Kommentar

• svea
                      • February 2005
                      • 2476

Ok, jag släcker plåtrampen och är försiktig med den andra. Då är det nog ingen fara.
                      Tack snälla ni för hjälpen och förklaringarna.

Jaha då. jag har hjälm på, var så säker. Jag har ju inget snillehuvud, men det är det enda jag har!
                      Jag har sett på nära håll hur det kan sluta när man slår i huvudet. Det är ett förstört liv, nästan.

Mina bilder
                      Min zoon

Kommentar

• mawibse
                        • January 2006
                        • 2

Kommentar

Arbetssätt...