Bygga ytterfilter, eheim pump

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faebo_tarzan
    • December 2004
    • 119

Bygga ytterfilter, eheim pump

Nu är jag trött på mitt ytterfilter(eheim 2217) som väsnas så jag tänkte bygga mig ett eget ytterfilter. Jag undrar vilken pump som är tystast. Jag har kollat runt lite och funderar på en eheim 1250 universalpump. Eheim ska ju vara bra kvalite men hur är det med ljudet? Är som sagt missnöjd med eheim 2217.

Sen undrar jag om det är någon som vet var det finns bra material att köpa till filtret? Har kollat lite på biltema, clas ohlson och jula.
  • Bucket
    • February 2004
    • 1020

Ursprungligen postat av faebo_tarzan
    Nu är jag trött på mitt ytterfilter(eheim 2217) som väsnas så jag tänkte bygga mig ett eget ytterfilter. Jag undrar vilken pump som är tystast. Jag har kollat runt lite och funderar på en eheim 1250 universalpump. Eheim ska ju vara bra kvalite men hur är det med ljudet? Är som sagt missnöjd med eheim 2217.

Sen undrar jag om det är någon som vet var det finns bra material att köpa till filtret? Har kollat lite på biltema, clas ohlson och jula.

har du provat byta impeller i 2217? för det ska inte höras ett knyst från det om det funkar som det ska.

Jag har ett gammalt 2013 som det står made in West-Germany på som funkar kanon efter alla dessa år.. så kvalitet e det.
    jävla massa akvarium!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

Kommentar

• NE
      • January 2004
      • 1549

Har också ett 2217, magneten till impellern var sprucken och det lät som en kaffekvarn, nu efter byte av axel och impeller är det i stort helt tyst.
      Jag har haft många Eheim och tycker att om de är som de ska så är de väldigt tysta oavsett modell.
      /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• faebo_tarzan
        • December 2004
        • 119

Impellern, är det den keramikstaven som sitter i "propellern"? jag skall testa att byta ut hela propellerdelen och se om det blir tyst. Vad menar ni med tyst, jag kan säga att det låter mer än dubbelt så mycket som mitt fluval 4+ innerfilter.

Kommentar

• genius
          • March 2005
          • 44

Jag har:
          2st Eheim 2224 ytterfilter.
          1st Eheim 1250
          1st Eheim 1026 (den mista pumpmodellen 300l/h)
          samt en Aquaball 2210.

Samtliga är ej hörbara. dvs. knäpptysta.

Sattsa på att byta ut impeller/packningar.

Kommentar

• faebo_tarzan
            • December 2004
            • 119

Testade nu med helt ny impeller+rotor men ingen skillnad alls. Nu återstår att fixa ett eget filter istället

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

Ursprungligen postat av genius
              Samtliga är ej hörbara. dvs. knäpptysta.
              sitter med en riktigt gammel 2007, gammel som gatan men bytte gummibussningar och axel på den för 1år sen och knäpp tyst.
              får sätta örat mot glaset om ja ska höra den.

impeller+rotor
              låter som 2ord för samma sak.
              tänk på att byta gummibussninga rockså om det sitter där.
              är dom gamla å torkat eller dåliga på nåt sätt kan dom va orsaken till missljud.
              tänk också på att vibrerande slangar täckglas dörrar och liknande kan skapa rätt mycke ljud.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• faebo_tarzan
                • December 2004
                • 119

Ursprungligen postat av Raven
                tänk på att byta gummibussninga rockså om det sitter där.
                .
                Det enda gummit som sitter i filtret är den stora O-ringen och dom 2 små plopparna vid varje sida av keramikstaven.

Kommentar

• MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

2 små plopparna vid varje sida av keramikstaven.

dom menar raven....
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8083

Eheims universalpumpar låter avsevärt mycket mer än deras ytterfilter som oftast är mycket ljudsvaga.

Om man vill ha en riktigt ljudsvag universalpump så skall man titta på deltec, men smakar det så kostar det.

Som ni kanske märker så vägrar jag att använda ordet tyst i detta samanhang, detta för att det ordet tolkas som att pumpen inte ger något ljud alls. Pumpar som är tysta finns därmed inte enligt den definitionen.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

Kommentar

• faebo_tarzan
                      • December 2004
                      • 119

okej ska kolla lite på deftec pumparna. Knäpptyst tror jag inte att nån pump är, fast å andra sidan är det nog lättare att ljudisolera en liten cirkulationspump istället för hela ytterfiltret. Sen så skall det ju bli lite ljudisolerat om man har pumpen/ytterfiltert i ett skåp under akvariet.

Kommentar

• Raven
                        • February 2005
                        • 15385

Sen så skall det ju bli lite ljudisolerat om man har pumpen/ytterfiltert i ett skåp under akvariet.
                        Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• faebo_tarzan
                          • December 2004
                          • 119

Jo nu har jag beställt pump till filtret och har en fråga. Pumpen skall sitta i änden av filtret och har storleken 28mm för insuget(anslutning för slang), alltså mer än 1" om jag räknat rätt. Nu undrar jag om för filtret, som skall sitta innan pumpen, kan ha storleken 1" på sin slanganslutning, alltså mindre än pumpens anslutning. Hoppas ni fattat det rätt, jag har tänkt mig samma princip som är beskriven här på zoopets bygga själv-avdelning.

Kommentar

Arbetssätt...