Var få tag på transparent plaströr?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

Var få tag på transparent plaströr?

Jag ska bygga en extern CO2-reaktor och behöver en transparent behållare, typ ett rör eller avlång låda.

Det hade fungerat att limma plexi, men det är både dyrt och omständigt. En färdig behållare med eller utan botten/lock hade varit bättre. Ungefär 50cm hög och 15cm i diameter är lagom.

Jag har titta på www.gpa.se, de har lämpliga rör, men jag tycker de är för dyra. Dimensionen jag vill ha hade kostat 3-400 kr om man ens kan köpa en så kort bit som en halvmeter.

Några idéer? ....jag har funderat på om kanske IKEA eller dyl. har något bra.
    Akvarium:

310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • fabiaRS
    • November 2005
    • 193

clas ohlsson har ju billigt plexiglas.

Kommentar

• cactus
      • July 2005
      • 278

Tyvärr så har de bara småbitar dock.

20x30 cm verkar vara det störsa, vilket är för litet.

Om jag skulle skarva skivorna hade det inte blivit särskilt snyggt, och dessutom mindre hållbrat. Det hade då även kostat ~ 300kr eftersom jag behöver många skivor.
      Akvarium:

310 liter
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

Kommentar

• mayday
        • November 2005
        • 2085

fuska lite annars ... köp nån leksak eller nån produkt som ligger i plaströr o använd embalaget :P

annars borde väll bygghandel ha det

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• cactus
          • July 2005
          • 278

Ursprungligen postat av mayday
          fuska lite annars ... köp nån leksak eller nån produkt som ligger i plaströr o använd embalaget :P

annars borde väll bygghandel ha det

Precis så jag tänkte...att man kan köpa något från IKEA eller kanske nån leksaksaffär där det ingår ett sådant rör. Frågan är vad? OCh det finns ingen mening med detta om inte priset är lågt.

Bygghandeln har säkert någon form, antagligen liknande som glasmästare. Problemet här är att det kostar flera hundra, vilket känns onödigt.
          Akvarium:

310 liter
          PMDD
          CO2 med kontroller
          Ytterfilter 1050l/h

Kommentar

• NE
            • January 2004
            • 1549

Du har nog inte kollat pris på rätt ställe, leta efter firmor som hanterar dessa ämnen.

Ditt akvarium måste vara groteskt stort för att ha en reaktor med den storleken 50x15?
            /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• cactus
              • July 2005
              • 278

Ursprungligen postat av NE
              Du har nog inte kollat pris på rätt ställe, leta efter firmor som hanterar dessa ämnen.

Ditt akvarium måste vara groteskt stort för att ha en reaktor med den storleken 50x15?
              Jag har titat hos ett enstaka antal firmor som hanterar plexiglas och dyl. Jag kanske har haft otur med bara dyra ställen... Jag ska prova ringa runt mer i veckan.

Akvariet är inte särskilt stort (310liter), men reaktorn måste framförallt vara ganska lång(hög) för att fungera. När jag fått tag på grejer lägger jag upp bilder så förstår man nog bättre.
              Akvarium:

310 liter
              PMDD
              CO2 med kontroller
              Ytterfilter 1050l/h

Kommentar

Arbetssätt...