Fjerne silikon fra gammelt akvarie

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

Fjerne silikon fra gammelt akvarie

Jeg har et gammelt 60 liters akvarie (ca 15-20 år) som jeg tenker på å fikse opp til tigerbarbeyngelen min... silikonet der er veldig dårlig, så det må fjernes. Er det noen som har en god idé om en enkel måte å gjøre det på?
    Og når jeg skal legge i ny silikon, er det bare å klemme ut et passende lag av tuben langs alle kjøtene, også og glatte det ut?
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

• Azur
    • March 2003
    • 12946

Det bästa är att skära bort löst silikon med rakblad. Om silikonet mellan skivorna fortfarande ser bra ut (inga läckage, inga alger som växer där) behöver du inte ta isär akvariet, eftersom silikon fäster mycket bra mot gammalt silikon.

När du skurit bort allt löst silikon (plus, om det behövs, tagit isär akvariet och tagit bort så mycket som möjligt av silikonet), är det bara att lägga på ny silikon. Jämna ut silikonet/pressa in det i fogar genom att dra ett finger längs fogen. Maskeringstejp är bra om du vill ha jämna fina kanter på fogen.

När fogen härdat (det står på förpackningen hur lång tid det tar) provfyll akvariet på säker plats, på jämnt och stadigt underlag, och se att det håller ihop och inte läcker. Är allt OK, så är du klar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• desiredillusion
      • February 2006
      • 512

Skittent

Det er en god del skit som har samlet seg under den silikonen som allerede er der, helt inne i hjørnene, så da må jeg vel antakelig ta bort alt sammen?.. Og aluminiumsrammen rundt hele akvariet, må vel gjerne tas bort da...

Men takk for svar! Nå har jeg litt mer peiling

Kommentar

• Raven
        • February 2005
        • 15385

Ursprungligen postat av Azur
        Jämna ut silikonet/pressa in det i fogar genom att dra ett finger längs fogen.
        lite vatten å diskmedel på fingret så fastnar inte silikonet så lätt.

aceton utan olja kan användas för att göra rent glaset innan silikonet läggs på.

har du tid kan du ju ställa akvariet ett dygn i badrummet för att se om det är tätt.

ta INTE isär aluminiumramen.
        räcker att skära bort gammalt silikon och lägga på nytt.
        vill du va riktigt ordentlig kan du lägga nytt silikon även mellan rutorna och ramen men sitter rutorna fast så är det lite "overkill" så att säga.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Sacrium
          • February 2004
          • 672

Lånar tråden lite. Min fråga gäller nämligen samma sak. Köpte ett akvarie på 912 liter där botten är i rostfritt stål, och det verkar som silikonfogarna släppt mot botten.
          Övrigt sitter dom bra, men det är just botten som är problemet.
          Behöver man behandla med något för att det ska fästa bättre när jag silikonar om?
          http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Aha, missade att det var ett ramakvarium. Raven har rätt, ta absolut inte isär alu-ramen.

Sacrium: skär bort lös silikon, ev. rugga upp ytan med sandpapper om det går, tvätta med t-sprit el dyl, lägg på nytt silikon.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• desiredillusion
              • February 2006
              • 512

Aha! *lightbulb*

Tror nok ikke jeg skrev at det var et rammeakvarie... *beklager*

Men det var bra at jeg ikke må ta det bort, for jeg så litt på det, og aner ikke hvordan jeg skulle fått det til!

Og jeg har god tid, har allerede sjekket om det er tett da jeg fikk det av faren min, men problemet er at silikonet er veeeeldig flisete... derfor jeg helst vil bytte, så ikke noen fisker skal finne ut at de vil ta seg en jafs....

Takk for hjelpen, allesammen!!

Kommentar

• desiredillusion
                • February 2006
                • 512

Tapetkniv

Fant ut at det var lettere med tapetkniv
                Bare et lite tips til andre som overveier å skjære bort silikon...

Kommentar

• Raven
                  • February 2005
                  • 15385

dessa ska va bra att finputsa glaset med.
                  Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• desiredillusion
                    • February 2006
                    • 512

Raven:

Takk skal du ha!

*takknemlig for alle tips og råd*

Kommentar

• desiredillusion
                      • February 2006
                      • 512

Det meste borte

Tror jeg har fått bort alt det løse silikonet nå, men det som er igjen er litt taggete (men sitter fast på glasset).... må dette skrapes -helt- vekk, eller går det bra om jeg legger ny silikon oppå?
                      Og så et litt dumt spørsmål.... må jeg sjekke om silikonet som sitter igjen mellom glassplatene er tett? Eller trenger jeg ikke det, siden det vil komme ny silikon rundt det?

Kommentar

• desiredillusion
                        • February 2006
                        • 512

Sandpapir

Bare lurte på en ting... når den nye silikonen er lagt, kan man da bruke helt fint sandpapir til å pusse det helt glatt med? Eller kan det legge seg partikler som blir igjen i tanken, og da ikke er bra for fisken?
                        Eller går det kanskje bra fordet om det er littegrann ujevnt (ingen løse fliser, bare litt ruglete)?

Kommentar

• Opus
                          • January 2006
                          • 1014

Om man vill jevne till silikon tror jeg att man kan duppe en finger i såpevann og stryke over silikone uten å sitte fast. Men det skall man gjøre før silikonet tørker. Jeg vet ikke om det hele tatt går å bruke sandpapir på silikon, partiklene er vel i så fall sand og det er jo ikke farlig. Men jeg vet ikke helt sikkert, har ikke prøvet selv
                          Vescere bracis meis!

Kommentar

• desiredillusion
                            • February 2006
                            • 512

Såpe?

Jeg har hørt at man aldri må finne på å ha rengjøringsmidler/såpe i akvariet, selv om akvariet ikke er i gang, og det er lenge til det eventuelt skal settes igang. Det at man kan skylle bort såpen hadde visst ikke noe å si...?
                            Men, gjør det noe om silikonen er litt ruglete?

Kommentar

• Opus
                              • January 2006
                              • 1014

My bad! litt snurr i hodet, såklart du ikke skall ha såpe i akvariet, glem det jeg skrev.

Jeg vet ikke riktig hva du mener med ruglete, men jeg tror vel ikke att det gjør noe. Bare det håller tett.
                              Vescere bracis meis!

Kommentar

Arbetssätt...