Stor CO2-tub, farligare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

Stor CO2-tub, farligare?

Hejsan, jag vill köpa en 6-8kg stor CO2-tub istället för mina 2 500g som räcker i en månad nu, kostar 155kr/påfyllning
    Pappa gillar inte att jag har en så stor tub i mitt sovrum, men hur mycket farligare är en 6kg än en 0,5kg tub?
    Man har ju stora CO2-tuber på flera arbetsplatser, 10kg, rekomenderar ni att jag inte ska ha en 6-8kg tub i mitt rum?
    Försöka övertala min farsa nu då...
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/
  • NE
    • January 2004
    • 1549

För att man ska få fylla tuben måste den vara provtryckt, så någon fara för tubproblem finns i stort sett inte.
    Fråga din far om du fått ha en brandsläckare om du köpt det, det är samma sak.
    /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• jocke_ek
      • February 2005
      • 259

hej !
      du kan lugna din far med att dom provtrycker tuberna med ett mycket högre tryck än vad det är i flaskan efter fyllning.
      skulle inte ha alla flaskorna som jag har på jobbet inne annars.
      har ca 30 st totalt . varierar mellan 5-12kg.
      har för mig att en 8 kg kostar mig 500:- i fyllning.
      mvh jocke
      några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
      kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
      finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

Kommentar

• Raven
        • February 2005
        • 15385

det enda problemet ja har läst härinne det senaste året med co2 tub va en tub vars "övertrycksventil" löste ut och under ett par minuter tömdes tuben på co2.

det är det värsta jag läst hittills och är lätt ordnat genom att inte ha tuben alldeles intill akvariet då kylan från co2 kan få glaset att spricka.

utöver det är det HELT ofarligt sålänge tuben får stå ifred.

du kan ju alltid be far din ringa en brandfirma och prata med dom om det då dom har stor kunskap och mycket erfarenhet om brandsläckartuber.
        6kg brukar va dom största som normalt används.

EDIT:
        har för mig att en 8 kg kostar mig 500:- i fyllning.
        sett att priserna varierar kraftigt.
        en del ställen tar en fast summa oavsett om det gäller 2kg eller 6kg typ.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• jocke_ek
          • February 2005
          • 259

det du ska tänka på är att om det läcker co2 i rummet kan detta vara farligt för dig själv med.
          vid en konsentration av 10% co2 i inandningsluften slutar du automatiskt att andas.
          pg av att hjärnan tror att du är död med den konsentrationen.
          detta bör man kanske tänka på när man tömmer en co2 släckare inne bara för att det är roligt och ryker fränt.
          dock så krävs det ganska mycket co2 för att komma upp i den halten i luften innan det ventileras bort.
          men man ska ha det i åtanke.

jag jobbar som brandtekniker och monterar co2 anläggningar på maskiner i hus och div. så det är bara att fråga på .

vad det gäller tub storlek så har jag tuber från 2 kg till 125kg har jag för mig den tyngsta är.

största används till gnistmaskiner på fabrik (robot bearbetnings maskiner)

Kommentar

• Raven
            • February 2005
            • 15385

125kg, det är inget man direkt lyfter och går iväg med

skulle man få en co2 läcka bör man nog lämna lägenheten en stund alternativt öppna ett fönster fortast möjligast.

Jocke_ek, vet du hur mycket 2kg co2 blir i kubikmeter ?
            med kubikmeter blir de ju mycke lättare å räkna ut hur hög koncentrationen kan bli i ett rum.

Kommentar

• jocke_ek
              • February 2005
              • 259

har tabeller för översättning på jobbet ska kolla upp det så ska du få info om det.
              då kan alla ju kolla vad dom vågar parkera i lägenheten för tub.

nej det är ingen tub jag kutar runt med på axeln inte krävs en truck

Kommentar

• Raven
                • February 2005
                • 15385

haha fuskar du med truck.
                va kan flaskan väga 200kg ?

har du tid över får du gärna kolla, googlade lite men hitta bara info om co2 från avgaser per person å år och likande uppgifter.

Kommentar

• jocke_ek
                  • February 2005
                  • 259

den flaskan väger 225kg .
                  ja man är ju ingen hulken direkt *S*
                  så man fuskar.
                  ska ev till kontoret i dag då kollar jag upp det.
                  mvh jocke

Kommentar

• averater
                    • March 2004
                    • 381

enligt allmänna gaslagen tar 6kg koldioxid upp ca 3m3 vid normalt tryck och temperatur.
                    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

Kommentar

• NE
                      • January 2004
                      • 1549

Jag råkade ut för ett litet missöde där magnetventilen stod öppen kontinuerligt och tömde min 6kg tub på två dagar, men jag skriver än så den mängden på två dagar är inget problem.
                      /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• Raven
                        • February 2005
                        • 15385

Ursprungligen postat av averater
                        enligt allmänna gaslagen tar 6kg koldioxid upp ca 3m3 vid normalt tryck och temperatur.
                        i ett rum på 4x4x1.9 meter blir 3kubik runt 10% så de låter ju rätt säkert även om tuben skulle tömmas på ett par minuter.

Kommentar

• Leonard
                          • January 2006
                          • 2352

Ursprungligen postat av Raven
                          det enda problemet ja har läst härinne det senaste året med co2 tub va en tub vars "övertrycksventil" löste ut och under ett par minuter tömdes tuben på co2.

det är det värsta jag läst hittills och är lätt ordnat genom att inte ha tuben alldeles intill akvariet då kylan från co2 kan få glaset att spricka.

utöver det är det HELT ofarligt sålänge tuben får stå ifred.

du kan ju alltid be far din ringa en brandfirma och prata med dom om det då dom har stor kunskap och mycket erfarenhet om brandsläckartuber.
                          6kg brukar va dom största som normalt används.
                          Har ingen övertrycksventil så det är nog ingen fara, men det är väl rätt ovanligt att hela tuben töms på några minuter annars?
                          Måste ju också räcka med att ha tuben under karet i bänken, eller iaf inte jättenära, typ 20cm, eller mer?

Pappa ska ringa brandfirma, får se vad dom säger när han får tag på dom...
                          18år. . . . . .<¨,)))--{

Kommentar

• Raven
                            • February 2005
                            • 15385

va ingen direkt övertrycksventil utan det beskrevs som en bit mässingsplåt som ska spricka om trycket blir för högt och på så sätt släppa ut gasen och då förhindra att tuben exploderar.

har du tuben under akvariet så räcker det med en 13mm spånskiva mellan tuben och akvariet för att skydda, om man har helglas med skiva under så skyddar ju skivan.

Kommentar

• Leonard
                              • January 2006
                              • 2352

Så det som är farligt kan bl.a. vara:
                              1. Att det läcker ut så mycket (och fort) så att det blir mer än 10% CO2 av luften
                              2. Att det läcker ut kall CO2 (gasform?) på akvarieglaset så att det spricker.
                              3. Att tuben exploderar (p.g.a. vad? för hög vämre? att man skakar den? vad?)

Är det bra att ha CO2-tuben försäkrad, fast det spelar väl ingen roll om man inte har huset försäkrat och det förstörs?

Åt dessa problemen ska man göra:
                              1. Ha bra cirkulation i rummet/huset
                              2. Inte ha CO2-tuben nära akvariumet (något "gräns" ni kan rekomendera, räcker det med 30cm + nån sorts träskiva under karet, över tuben?)
                              3. Att man inte tänder eld på huset eller skakar den allt för mycket (?)
                              18år. . . . . .<¨,)))--{

Kommentar

Arbetssätt...