Söder-Janne-konceptet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carlw
    • November 2005
    • 53

Söder-Janne-konceptet?

Är det någon här som har testat eller har åsikter om det koncept som Janne på Södermalms Akvarieaffär förespråkar?
    Det är ganska udda i mina ögon men absolut intressant. Metoden kanske till och med heter något?

*Han har Aquaclay Ground som akvariesand, som fungerar som ett biologiskt filter. Bra för växter lär det va också.

*En oxydator (Söchting) som syresätter och bryter ner skit och gör att ytan inte blir kläggig.

*Koldioxid-anläggning (mäskvarianten) för växterna.

*Ingen filterpump! *Och ingen doppvärmare!
    Han har så på nästan alla sina akvarier.
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

Eftersom hans fiskar mår bra, ser fina ut, är välväxta och gärna leker så fungerar det ju.

Allt fler hävdar att det finns mångdubbelt fler nyttobakterier i de vanliga akvariegruset än i våra innefilter. Om man då har ett grus som är gjort för att ge en stor yta för nyttobakterierna så gör väl filtret varken till eller från om man tillsätter syre på annat sätt.

Och doppvärmare har jag aldrig haft, det blir varmt ändå.

Kommentar

• carlw
      • November 2005
      • 53

Ja dom ser ut att må väldigt bra.
      Estetiskt är det också med bara den rödbruna sanden, oxydatorn och några växter.

Jag är tänkte prova i mitt stora kar. Oxydatorn har jag redan kört i några månader och den funkar bra. Nu har jag köpt Aquaclay och ska flytta fiskarna till tillfälligt kar (inrett med Aquaclay men utan oxydator).

Kommentar

• Raven
        • February 2005
        • 15385

Ursprungligen postat av swetrot
        Allt fler hävdar att det finns mångdubbelt fler nyttobakterier i de vanliga akvariegruset än i våra innefilter. Om man då har ett grus som är gjort för att ge en stor yta för nyttobakterierna så gör väl filtret varken till eller från om man tillsätter syre på annat sätt.
        men kör man typ blästersand så måste man ha filter då det är alldeles för kompakt så syretillförseln till bakterierna blir mycket låg.

de där aquaclay verkar va svårt å få tag på :/
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Oxydatorer är en form av filter så diskussionen gäller väl mer fördelar resp. nackdelar med oxydatorer.
          Dessa kom ju ut på marknaden för uppåt 20 år sedan men har väl egentligen aldrig slagit även om den har sina förespråkare. Bl.a. diskuterades dess för och nackdelar livligt i Ciklidbladet i början av 90-talet (kolla in gamla artiklar på www.ciklid.se
          Att den inte slagit tror jag främst beror på
          1/ Funkar inte så bra till syrekrävande fiskar
          2/ TIll skillnad från carlw tycker jag att den är ful i akvariet
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 March 2006, 10:08.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Metoden funkar även utan oxydator, jag har kört så och jag vet andra som gör det. Jag har iofs bara gjort så med fisk som kommer ur stagnanta vatten (svartvattenfisk ur asiatiska myrar t.ex.) och skulle nog kanske personligen inte rekommendera det för flodciklider eller annan fisk ur strömmande vatten, men visst funkar det.

Oxydatorer är jag kluven till. Jag tycker ärligt talat de verkar riskfyllda.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av Azur
              Metoden funkar även utan oxydator, jag har kört så och jag vet andra som gör det. Jag har iofs bara gjort så med fisk som kommer ur stagnanta vatten (svartvattenfisk ur asiatiska myrar t.ex.) och skulle nog kanske personligen inte rekommendera det för flodciklider eller annan fisk ur strömmande vatten, men visst funkar det.

Oxydatorer är jag kluven till. Jag tycker ärligt talat de verkar riskfyllda.
              Jag har också kört akvarium helt utan filter och med helt vanlig sand och det funkar om förutsättningarna är de rätta - dvs lämpliga fiskar och mycket växter.

Funderade också på att nämna riskmomentet när det gäller oxydatorer men tycker trots allt att de man köper idag är väldigt säkra - men ok kanske denna faktor är en orsak till att de inte slagit.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 March 2006, 10:09.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• mats m
                • September 2002
                • 515

Hej Kjell.
                Har du sagt A får du säga B om vad som gäller för oxydatorn,har ej hört några navkdelar om den.Har själv en i bruk.
                MVH Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• peber
                  • May 2003
                  • 141

Jag kan ha fel men jag tycker det låter som om den här metoden tangerar "low tech" växtakvarier...? Har någon en bild på ett sånt här kar?

/P
                  85 liters växtkar, lite grön om fingrarna...

http://hav.just.nu/
                  http://www.stortsett.se/

Kommentar

• Raven
                    • February 2005
                    • 15385

Ursprungligen postat av mats m
                    har ej hört några navkdelar om den.Har själv en i bruk.
                    MVH Mats
                    läst på en del om oxydator och långt ifrån alla som provat tycker att dom är nåt att ha.
                    läst ett flertal kommentarer om att dom varit verkningslösa, fler än jag läst att dom funkat.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Ursprungligen postat av mats m
                      Hej Kjell.
                      Har du sagt A får du säga B om vad som gäller för oxydatorn,har ej hört några navkdelar om den.Har själv en i bruk.
                      MVH Mats
                      Jag har själv använt dom minimalt eftersom jag under den period då dessa introducerades mest hade syrekrävande fiskar och där funkade de inte. Sen var de också så förbenat fula i akvariet
                      Men dagens modeller kanske är små och lätta att gömma undan - jag vet inte.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell

Kommentar

• peber
                        • May 2003
                        • 141

Var kan jag se hur en oxydator ser ut?

/P
                        85 liters växtkar, lite grön om fingrarna...

http://hav.just.nu/
                        http://www.stortsett.se/

Kommentar

• mats m
                          • September 2002
                          • 515

Hej.
                          Tycker att min funkar bra när jag höjertempen upp mot 34gr.Fisken flåsar ej så mycket som när jag bara har ökat vattencirkulationen.
                          MVH Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Raven
                            • February 2005
                            • 15385

google är underbart

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Ursprungligen postat av peber
                              Var kan jag se hur en oxydator ser ut?

/P
                              Googla runt lite så hittar du säkert foton. Deras hemsida är http://www.oxydator.de/ men där hittade jag bara teckningar men enligt dom så är de fortfarande lika stora i alla fall
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell

Kommentar

Arbetssätt...