Doppvärmare och vattenburen värme med termostat?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_no1

Doppvärmare och vattenburen värme med termostat?

Hej!

Jag har några funderinger angående vattenburna element med termostat som är inställd på 22grader.

Om jag har akvarium som är inställda på att hålla 29 grader med doppvärmare vad händer då med elementet?
    Jag betalar el men inte uppvärmnigen.
    Vill ju inte ha extra el räkning och värma upp rummet med akvarierna.
    Hur fungerar det?
    Först och främst så kan ju inte doppvärmarna värma upp rummet till 22 grader utan element hjälp.
    Självklart värmer ju elementen men jag fattar inte riktigt hur det ligger till.

Jag har jäkligt dålig koll på detta så någon enerig kunnig person får hjärna hjälpa mig att lösa ekvationen.
    Kan man mixtra upp termostatens 22 grader till kanske 25 grader om det nu är lönt vill säga? *S*
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

kanske kan ta nåt papprör och en liten fläkt som blåser luft på termostatet så påverkas de inte av akvariet.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• heeke
      • April 2003
      • 5033

Karet har marginel betydelse på rummets uppvärmning (iaf i ett normalt ventilerat rum). Men om du däremot skulle öka rumstemperaturen så skulle uppvärmningen av akvariet bli billigare.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Lucas_no1

Ok.

Tanken slog mig här igår när jag pratade med ordföranden i föreningen.
        Jag hade ett element som var iskallt efter att dom stängt av en värmepanna och kopplat över till en annan.

Han sa då igår att man kan justera upp termostaten på elementet om det fortfarande är kallt.
        Vilket det nu inte är men som sagt tanken slog mig att ändå höja termostat tempen till 25.

Blir det för varmt för mig så kan jag ju bara sänka reglaget till passande temp. :-)

Kommentar

• Raven
          • February 2005
          • 15385

får gärna skriva hur det görs

Kommentar

• Lucas_no1

Jag vet ju inte hur man gör men helt klart ska jag ta reda på hur man gör!
            Kanske finns någon röris här med akvaristisk läggning som kan berätta hur man går tillväga?

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

kollade lite på en termostat här hemam.

skruvas loss med en liten insexa och innanför sitter ett reglage som man först måste dra ut och sen vrida.

tror dock inte ja tjänar direkt på att fippla med de elementen håller redan 45+

Kommentar

Arbetssätt...