Sviktande akvarieglas?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mage
    • January 2004
    • 165

Sviktande akvarieglas?

Hej!

Är rädd att jag håller på vara lite paranoid men en sista fråga om akvariets hållbarhet.
    Har ett 120 långt och 50 högt helglasakvarium i 8 mm glas som väl enligt tabell borde vara tillräckligt. Sitter dessutom lister i glas efter hela långsidorna(typ som man lägger täckglaset på). Dock inget stag på mitten.

Hur mycket kan ett sådant svikta/bukta ut på mitten?
    Råkade se att det buktar ut lite i går när jag just fyllt det.. ca 3-4 mm bredare på mitten än på kanterna.

Sätta dit stag eller normalt?

Har ju trots allt varit vatten i det i två år hos annan ägare..
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

glas kan svikta rätt mycket innan det knäcks.
    sen får du dela dom 3-4mm på hälften för att se hur mycket 1 glass sviktar 1.5-2mm vilket inte är direkt mycket sen är det ju rak belastning också.

men får det dej att sova bättre nattetid kostar det inte mycke att sätta dit ett stag rätt över.
    går å göra med akvariet igång om man är försiktig
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• GoldfishFantasy
      • November 2005
      • 25

Det är ett rätt vanligt fenomen på Zooline-kar och inget att bry sig om särskilt mycket.

Kommentar

• santa
        • December 2005
        • 504

När mitt stag lossnade då sviktade mitt runt 2cm men gick inte sönder men fick panik o tömma ur karet suck
        Min hemsida http://santanagti.mine.nu

Kommentar

• Mage
          • January 2004
          • 165

Tack för snabba svar!
          Känns lite lugnare nu..
          Ska handla växter och grejer i helgen... skoj!

Kommentar

• gigardt
            • February 2003
            • 772

För att vara på den säkra sidan så skulle jag nog sätta dit ett slags mittstag.Det skulle jag bli lite lugnare av i alla fall.En ganska billig försäkring dock.
            MvH Richard
            600l Sydamerika(invånare se nedan)
            7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
            500l innedamm(Koi)
            4500l Damm(Koi)
            125l yngelburk
            400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

Kommentar

• Mage
              • January 2004
              • 165

Har snackat med akvarieaffären där det är ursprungligen köpt och dom sa att det inte var så mycket att bry sig om också.. Tydligen vanligt på dessa kar.
              Om man ska sätta dit ett stag så måste man ju ut med i princip allt vatten IGEN först... jobbigt!
              Hur lång tid tar det sedan för silikonet till staget att härda tillräckligt för att fylla upp igen?
              Kan väl inte gärna sätta dit staget med karet fullt!? Måste ju bli en rejäl spänning i glaset då om man någon gång vill tömma det, eller?
              Men jag skulle också kännas lite säkrare med ett mittstag.. kanske

Kommentar

• Buckshot
                • February 2003
                • 456

Ursprungligen postat av Mage
                Har snackat med akvarieaffären där det är ursprungligen köpt och dom sa att det inte var så mycket att bry sig om också.. Tydligen vanligt på dessa kar.
                Om man ska sätta dit ett stag så måste man ju ut med i princip allt vatten IGEN först... jobbigt!
                Hur lång tid tar det sedan för silikonet till staget att härda tillräckligt för att fylla upp igen?
                Kan väl inte gärna sätta dit staget med karet fullt!? Måste ju bli en rejäl spänning i glaset då om man någon gång vill tömma det, eller?
                Men jag skulle också kännas lite säkrare med ett mittstag.. kanske
                Det smidiga sättet är att tömma ut hälften och fortsätta köra med filtret.
                Sen limmar du staget och låter akvariet vara halvfullt kanske 3dgr.
                Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

Kommentar

• gigardt
                  • February 2003
                  • 772

Ursprungligen postat av Buckshot
                  Det smidiga sättet är att tömma ut hälften och fortsätta köra med filtret.
                  Sen limmar du staget och låter akvariet vara halvfullt kanske 3dgr.
                  Just så skulle nog jag med göra för att vara på den säkra sidan.Hellre det än att vada i vatten.
                  MvH Richard
                  600l Sydamerika(invånare se nedan)
                  7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
                  500l innedamm(Koi)
                  4500l Damm(Koi)
                  125l yngelburk
                  400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

Kommentar

• Raven
                    • February 2005
                    • 15385

nåt sånt här hade jag nog gjort.

tömma ur hälften av vattnet.
                    sätta 2-3 remsor gaffatejp för att hålla ihop mitten av glaset så det blir samma avstånd som vid kortsidorna.
                    ta nån form av plast ex: plastfolie och tejpa dels under och runt 20cm brett som tar droppande silikon till exempel.

dit med staget och tejpa fast halva på varje sida.
                    på med silikon så staget sitter.
                    vänta 30-36 timmar bort med tejpen som håller staget och på med silikon runt om och snygga till fogen.

Kommentar

• Mage
                      • January 2004
                      • 165

Ursprungligen postat av Raven

sätta 2-3 remsor gaffatejp för att hålla ihop mitten av glaset så det blir samma avstånd som vid kortsidorna.
                      Vad är gaffatejp??

ta nån form av plast ex: plastfolie och tejpa dels under och runt 20cm brett som tar droppande silikon till exempel.
                      Smart

dit med staget och tejpa fast halva på varje sida.
                      på med silikon så staget sitter.
                      vänta 30-36 timmar bort med tejpen som håller staget och på med silikon runt om och snygga till fogen.
                      Tejpa fast halva på varje sida?? Fattar inte riktigt...
                      Hur lång tid sen innan helt fyllbart?? 30-36 timmar till, summa 72 timmar?
                      Sätta staget ovanpå eller under listen för täckglaset? Efter smak kanske..
                      Tack för hjälpen!

Kommentar

• SeanChai
                        • May 2005
                        • 498

gaffatejp...det är väl sån där tejp som brukar kallas "silvertejp" är jag rätt säker på.

i hollywood finns det gaffamän, enda uppgiften dom har är att tejpa ihop saker som går sönder vid inspelningar...iaf enligt tv, och man ska alltid tro på tv. =)

// SeanChai
                        Min Zon

Kommentar

• Raven
                          • February 2005
                          • 15385

Ursprungligen postat av SeanChai
                          gaffatejp...det är väl sån där tejp som brukar kallas "silvertejp" är jag rätt säker på.

i hollywood finns det gaffamän, enda uppgiften dom har är att tejpa ihop saker som går sönder vid inspelningar...iaf enligt tv, och man ska alltid tro på tv. =)

// SeanChai
                          helt rätt SeanChai MEN det ska va ett visst märke om det ska va rätt.
                          kopiorna är avsevärt mycket sämre.

Ursprungligen postat av Mage
                          Tejpa fast halva på varje sida?? Fattar inte riktigt...
                          Hur lång tid sen innan helt fyllbart?? 30-36 timmar till, summa 72 timmar?
                          Sätta staget ovanpå eller under listen för täckglaset? Efter smak kanske..
                          Tack för hjälpen!
                          tejpar fast staget på undersidan mot akvariet så det inte ramlar ner.
                          sen silikon på ovansidan och när det härdat tas tejpbiten bort och mer silikon läggs på för att få mer styrka.
                          30-36 timmar tar det för silikonet att härda om du inte lägger på mängder.
                          är nog bättre å sätta staget under listen för täckglaset annars kommer väl täckglaset hamna på staget.

Kommentar

• Mage
                            • January 2004
                            • 165

Ursprungligen postat av Raven
                            tejpar fast staget på undersidan mot akvariet så det inte ramlar ner.
                            sen silikon på ovansidan och när det härdat tas tejpbiten bort och mer silikon läggs på för att få mer styrka.
                            30-36 timmar tar det för silikonet att härda om du inte lägger på mängder.
                            är nog bättre å sätta staget under listen för täckglaset annars kommer väl täckglaset hamna på staget.
                            Gissade också på silvertejp men var ju tvungen fråga ändå

Har delat täckglas som inte täcker hela längden så staget skulle kunna rymmas imellan.

Har varit borta i helgen men lämnat karet med vatten nästan ändå upp, och har nu kontrollmätt till 3 mm skillnad mellan kanterna och mitten. Har inte riktigt bestämt mig än om staget men lutar åt att införskaffa ett imorgon.

Kommentar

• Mage
                              • January 2004
                              • 165

Har varit hos glasmästaren idag och fixat ett stag.. Blev rätt billigt faktiskt, t.o.m. helt gratis

Planen är denna: Tömmer hela karet(ner till grusnivå alltså) eftersom jag inte har några fiskar som kan ta skada. Sätter filtret att snurra runt i en hink under tiden.
                              Silikonar dit staget och sätter tejpar för att hjälpa till att hålla ihop. Fyller på lite, lite, lite vatten så att inte mina stackars växter går och dör. väntar några dagar. tar bort tejpen. fyller upp. klart.

Kommentar

Arbetssätt...