Någon som vet var man kan få tag på lysrörshållare om man ska bygga en egen ramp till akvariet .
Bygga ljusramp
Kollaps
X
-
Det enklaste är att köpa en färdig armatur hus Claes i sjön. bauhaus, eller kjell & co som denna tex. http://www.kjell.com/content/templat...em=63244&path=
Då slipper du göra misstagen med kopplingar osvLeffeS -
Antingen kan du köpa hållare som är gjorda för akvarier. Dessa är tyvärr ganska dyra.
Annars kan man köpa vanliga hållare, ex från takbelysning. Dessa brukar ofta finnas beg. på ex blocket.se.
Jag håller själv på med en ljusramp nu, som snart är färdig. Jag fick mina hållare från tippen. Hittade hela, fina armaturer som fungerar utmärkt. Dock är ju inte dessa gjorda för att tåla vatten, men det brukar gå bra ändå. I värsta fall så får man isolera dem med ex plastfolie eller något.
Finns även färdiga hållare på Clas Ohlson eller Kjell & Company. Kommer inte ihåg var det var...Akvarium:
310 liter
3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
PMDD
CO2 med kontroller
Ytterfilter 1050l/hKommentar
-
Ursprungligen postat av cactusAntingen kan du köpa hållare som är gjorda för akvarier. Dessa är tyvärr ganska dyra.
Annars kan man köpa vanliga hållare, ex från takbelysning. Dessa brukar ofta finnas beg. på ex blocket.se.
Jag håller själv på med en ljusramp nu, som snart är färdig. Jag fick mina hållare från tippen. Hittade hela, fina armaturer som fungerar utmärkt. Dock är ju inte dessa gjorda för att tåla vatten, men det brukar gå bra ändå. I värsta fall så får man isolera dem med ex plastfolie eller något.
Finns även färdiga hållare på Clas Ohlson eller Kjell & Company. Kommer inte ihåg var det var...Kommentar
-
Kan lägga in en liten grej som kunde blivit direkt farligt för mig.
Jag kör 2st "vanliga" 2rörs-ramper över mitt kar. Under den bakersta ligger det täckglas, men eftersom man ska ner och rota i karet en gång per vecka iaf så hade dom främre täckglasen hamnat under bänken istället.
Fick lite problem med den främre rampen, lysrören eller glimtändarna tänkte jag. Var där och pillade lite när det plötsligt fräste till och blev en ljusbåge vid en av lysrörshållarna.
Jag tog en närmare titt och såg till min förskräckelse en mycket idiotisk konstruktion av hållaren.
Hållaren ser ut så här, http://www.gibbon.se/archive/images/.../24/249901.jpg fast istället för plast pluppar som snäpper fast hållaren i ett rektangulärt hål så var det små runda metall "fjädrar".
Plasten innanför "fjädern" hade vitrat sönder så att den kom i direkt kontakt med kontaktbläcket till lysröret, vilket i sin tur ledde till att hela rampen, gjord av rostfritt, blev strömförande.
Funderar på om fukten, alt akumulerade salter, gjort att plasten blivit spröd eller om det samma hade hänt ändå.Kommentar
-
Visst är det så, men skulle tro att den här rampen faktiskt är ojordad från början, det är en gammal ramp.
Sen hjälper det inte så mycket eftersom huset är gammalt och bara har jordade uttag vid diskbänken. Tänker inte betala en elektriker att fixa jordat i min hyreslägenhet. Detta av flera anledningar.
- Det blir 3st uttag som måste jordas, pga att nuvarande regler kräver samma "typ" av uttag i hela rummet, därmed dyrare.
- Jag har väldigt svårt att tro att det skulle gå att dra in nya kablar i dom befintliga rören, och hur snyggt är det med utanbåliggande kabel runt halva lägenheten.
Nä bättre att satsa på dubbelisolerad utrustning (nyare utrustning) så slipper man det där problemet.
Jordfelsbrytare har dom lyckats sätta in i elskåpet iaf så det är lungt.Kommentar
-
Min tanke var att liksom försöka bygga en ramp som täcker hela ovansidan på karet med 2 lysrör kanske 3 . Själva hättan eller den så kallade rampen hadde jag tänkt att bygga i marinplywood för att det tål ju fukt bra . Man kan ju fästa någon färdig armatur inuti den kanske .Kommentar
-
Det bästa ur elsäkerhetssynpunkt är att köpa färdiga kopplingssatser från Arcadia eller Glomat tex. och montera in dom i rampen (Clips direkt runt rören).
Det är dessutom HF-don i dom satserna vad jag vet.
Hållarna på dom nämnda kopplingssatserna är fuktsäkra. Inte är dom överdrivet dyra heller. Tex: 330kr för Glomat 2x36W på www.pwss.seKommentar
Kommentar