Juwel trigon 350???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy1
    • October 2005
    • 57

Juwel trigon 350???

Hejsan.

Funderar på att köpa en Juwel trigon 350, någon som har några erfarenheter? Är de bra, eller finns det några typiska och direkta nackdelar?
    Sugen på nytt större akvarium att ställa i arbetsrummet.
    Hur är det egentligen med välvda `rutor`?
  • Lucas_no1

Juwel har super fina kar men jag skulle aldrig köpa ett hörn akvarium för det blir så liten insyns yta mot antalet liter vatten.
    Välvd ruta gillar jag inte för det gör att fiskarna får fel proportioner från vissa håll.

Kommentar

• Guppy1
      • October 2005
      • 57

Jaha. Det där med välvd ruta visste jag inte, att det ger fel proportioner. Bra att veta. Det jag är rädd för är om en sådan ruta lättare går sönder än en slät.
      Anledningen till att jag vill ha ett hörnakvarium är att jag har ett hörn som inte används i mitt blivande arbetsrum. Det skulle passa bra med just ett hörnakvarium där. Men det ligger ju lite i det att man får mindre insyn per liter vatten.

Ska även titta om det finns bra vanilga kar. Men Juwel har alltså bra kvalitet och bra kar?
      Föresten, tusen tack för ditt svar. Det är bra att veta sådana saker.

Kommentar

• Inka
        • July 2005
        • 1233

Jag tror nog att det där med välvd ruta är noggrannt uträknat så att det inte ska vara större risk än med vanliga. Men som sagt, det är vad jag TROR. Vi har köpt ett begagnat trigon 350 för några veckor sen och det är klart att det blir mindre insynsyta men det jag gillar med det är att man får in väldigt många liter på relativt liten yta. Man behöver liksom inte flera kilometer väggyta. Jag upplever det inte som något stort problem med att välvningen ger fel proportioner, tänker inte ens på det. Alla akvarieglas förvränger ju lite beroende på i vilken vinkel man ser det. Jag är hittills nöjd med våra tre juwelakvarium. Särskilt med tanke på att det är snyggt och lättskött. Möbeln till ger en så enhetlig upplevelse. Dessutom gillar katterna att det är helt slätt på ovansidan så de kan ligga där och slappa... (inte så praktiskt om du frågar mig men det lyssnar dom inte på)
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

www.kvitter.n.nu

Kommentar

• Guppy1
          • October 2005
          • 57

Det verkar bra.
          Det där med katter, jag har det precis så idag också. Har två stycken, varav en har sin absoluta egna liggplats precis på akvariets ovansida. Det lustiga är att fiskarna verkar acceptera det. Inte minsta reaktion dom gånger katten hoppar upp lite smidigt.

Kommentar

• Inka
            • July 2005
            • 1233

Fiskarna hemma hos oss bryr sig inte heller om katterna, däremot hårar kissarna ner rätt bra så man får städa lite för att inte få ner så mycket i själva akvarierna.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

www.kvitter.n.nu

Kommentar

• Guppy1
              • October 2005
              • 57

Jag har en blandras med merdelen norsk skogskatt i sig. Lite etrig enmanskatt, men går bra ihop med familjen (och fiskarna) ändå.
              Jag har inga problem med katthår i akvariet , men denna katt måste jag borsta med jämna mellanrum, så att hon inte får tovar i pälsen (får rätt mycket fröer och småkvistar och liknande när hon är ute som traslar in sig i pälsen). Mitt största problem med att hon ligger där, är att hon är väldigt, väldigt sugen på fiskmaten. Alltid ett ståhej utanför akvariumet om hon är där vid matningsdags.
              Och hon som är så kräsen på kattmaten. Hade hon fått välja hade hon hellre fått en skål med fiskmat.

Ursprungligen postat av Inka
              Fiskarna hemma hos oss bryr sig inte heller om katterna, däremot hårar kissarna ner rätt bra så man får städa lite för att inte få ner så mycket i själva akvarierna.

Kommentar

Arbetssätt...