Doppvärmare på batteri?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikke84
    • August 2005
    • 180

Doppvärmare på batteri?

Jag bor på landet o detta medför en del problem. Bland annat så går strömmen ibland, och kan så göra under en längre tid.
    Detta gör att doppvärmaren slutar fungera o tempen sjunker... jag vill med andra ord ha en doppvärmare som går på batteri. Finns detta??? och i så fall var???

Hur kan man annars lösa detta problemet jag menar hur kan man tillverka nått liknande, är jätte tacksam för alla svar som kan hjälpa mig i rätt riktning!

/Edit/ Doppvärmaren som går på batteri ska bara vara där när det bli stömavbrott o inte annars...
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

doppvärmar är inte det största problem för din del,dett är pumpen"filter" som du skall försöka att hålla igång.der fins omvandlar fra 12v-240 att köpa på klaes i sjöen.sedan fins der batteri backupp till datorer ,vet ej vad dom heter,som kan driva 240v ett vist antall timer ,beroende på

mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

• NiXoN
      • December 2003
      • 2068

Ups. Dom används också för att ta bort strömspickar...
      Undrar dock hur länge dom kan driva ett filter?

Kommentar

• dgqlof
        • November 2003
        • 1344

Leta upp de ämnen som skrevs efter stormen Gudrun förra vintern, där står en del vettigt.

Om du inte har kamin i huset är det värmen som är problemet. När jag fick tillbaka strömmen efter 4 dygn var det inga problem alls pga av att filtren var avstängda (startade inte dem förrän jag hunnit tvätta, tog en vecka innan jag hunnit med alla). I stora akvariet gick det bra, däremot var väldigt mycket dött i de kalla småakvariumen. Gränsen för där de första fiskarna började dö av kyla gick vid 15C i vattnet.

Så till frågan om batteridriven värmare: Efter ett desperat försök att rädda fiskarna så lärde jag mig att ett bilbatteri räcker inte långt.

Ett annat problem vid strömavbrott att det är svårt håva fiskar i mörkret. Annars kunde man flyttat dem till ett ställe som har ström.

Enda lösningen är ett reservelverk. De allra billigaste (600W 2-takt) fungerar bra, jag köpte ett sådant och har provat det. Det är absolut värt det om man bor på landet.

Passade på att mäta lite vid strömavbrottet. Mitt hus förlorar värme 0,05C/timme och grad skillnad mot utomhus. Små akvarier (100L) förlorar 0,1C/timme och grad skillnad mot rummet.

När strömmen kom tillbaka hade jag en värmeljus-driven värmare på ritbordet, kopparrör med värmeljus under kopplad till ytterfiltret (på 12V-220V omvandlare), vet inte om det skulle räcka till något, du kan ju testa.
        Senast redigerad av dgqlof; 23 November 2005, 23:28.

Kommentar

• Danei
          • September 2004
          • 555

Värmljusvärmaren kan nog funka bra. Men kopparrör är nog ingen hitt. Särskilt inte om man har lågt Ph i karet. En lösnig skulle kunna vara att cirkulera det varma vattenet i en slang i karet.

Kommentar

• Raven
            • February 2005
            • 15385

håller med danei om koppar men däremot värmeljus som värmer vatten i en kastrull där vanlig akvarieslang går några varv i kan ju funka.
            blir ju lite av en värmeväxlare.

sen när det gäller ups ska man ha en med styrka så får man hosta upp bra med stålar för dom är svindyra.

då är det nog billigare att köpa ett gäng bilbatterier och en omvandlare.
            finns ju batteriladdare som kan va inkopplade 24/7 då dom går över till underhållsladdning när batteriet är fullt.
            då och ibland går de ju hitta icke standardbatterier billigt.
            polarn köpte ett för en hundring helt nytt i butik för polerna satt fel så de passa inte i nån bil.

i extrema fall kan man även använda "kylväska"
            dom dyrare kan både kyla och värma innehållet.

men själv hade ja nog satsat på fotogenvärmare.
            läste precis om en 2100w värme 0.22L i timmen 4.8L tank
            en sån räcker ju ett tag.

sen finns även gasolvärmare.
            Senast redigerad av Raven; 24 November 2005, 02:31.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• mayday
              • November 2005
              • 2085

När jag sätter igång mitt akvarie projekt om nåra timmar så kommer min
              MGE Pulsar UPS att gå som backupp på mitt akvarie istället för datorn

borde ge en 4-5h backupp
              driver hela mitt dator system i 30min o akvariet lär inte dra en tiondel av datorn ens

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• Raven
                • February 2005
                • 15385

30min till en dator säger inte mycket om hur länge de orkar driva ett akvarie.
                en dator kan ju dra allt från 150-1400w sen antar jag att du har monitorn inkopplad också och dom drar tpy 30-140w

vilken ups är det mer specifikt och hur stort är akvariet det ska driva ?
                typ akvariestorlek, hur varmt det ska va samt doppvärmarens styrka ska lysrampen gå också eller ska det istället gå på en svagare lampa så fiskarna bara får ledljus ?

Kommentar

• urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

Hej!

Lite siffror: ett bilbatteri inehåller 60 AH 12 v = 720w/h
                  Ett filter på 25 w kan altså drivas i ett dygn med lite förluster i omformaren.
                  Inte mycket altså, speciellt inte om man kopplar in en värmare på 100w som står på hela tiden. då varar det bara 5 timmar.

Ett bättre alternativ är en batteridriven luftpump för att hålla lite cirkulation på vattnet. och låta bli att mata. med några slangbitar så kan man faktiskt få den att driva ett ytterfilter, men jag har inte provat.

Till värme är en kamin till rummet bättre(gasol, fotogen eller ved)

Annars är det elverk som gäller.

Så summan är att det är väldigt svårt att driva allt med batterikraft utan man får i så fall gå ner på sparlåga.

Urban

Kommentar

• urbanandersson
                    • January 2003
                    • 965

Hej!

Energivärde i fotogen (disel, lampolja) är ca 10 kw/liter om det är nån som vill bygga om en gammal kaffebryggare till akvarievärmare. Sprit lite lägre men ändå inte så dumt.

Värmeljus är faktiskt inte så dumt, även om det verkar vara lättare att värma vatten på stormkök och hälla i karet och hänga över en filt så det inte svalnar för snabbt.

Urban

Kommentar

• Raven
                      • February 2005
                      • 15385

Ursprungligen postat av urbanandersson
                      Lite siffror: ett bilbatteri inehåller 60 AH 12 v = 720w/h
                      Ett filter på 25 w kan altså drivas i ett dygn med lite förluster i omformaren.
                      Inte mycket altså, speciellt inte om man kopplar in en värmare på 100w som står på hela tiden. då varar det bara 5 timmar.
                      är man bra förberedd har man ju nåt man kan isolera karet med till exempel frigolit coh då minskar ju värmeförlusterna rätt mycket.
                      sen är det inga större problem att paralellkoppla flera batterier om man är lite händig sen finns ju även batterier modell GIGANTISKA man kan bruka.

Ett bättre alternativ är en batteridriven luftpump för att hålla lite cirkulation på vattnet. och låta bli att mata. med några slangbitar så kan man faktiskt få den att driva ett ytterfilter, men jag har inte provat.
                      en syresten i akvariet och en i ytterfiltret för bakterierna kanske kan funka ?

Kommentar

• Danei
                        • September 2004
                        • 555

Jag har haft en ide om att värma ett kar med överskotts värmen från en dator. Om man har dubba glas i bakkant av karet kan man låta varm vattnet cirkuelera där. På så vis behöver inte vattnet vara helt rent från metaller. En sådan lösning är lätt att deriva med värmeljus eller liknande om det skulle behövas. Men det ska nog vara väldigt mycket avbrott om det ska vara värt ljobbet att bygga.

Kommentar

• Raven
                          • February 2005
                          • 15385

en dator är inte lämplig att använda för att värma ett akvarie om man inte har nån form av automatik på det då en cpu och gpu producerar värme i direkt relation till arbetet dom gör.

och om man då har amd så blir de inte så mycke värme.
                          min cpu en amd64 3200+ socket 939 har en teoretisk maxvärde på 67w värme men ligger i teorin en bit under även under full last.

intel är inget ja skulle använda pga dom producerar så mycke värme.
                          de senaste ja läste va 145w värme och även där blir det ojämn värme.

men om man kör program som Folding@Home så ligger ju processornj alltid under full last och då blir det jämnare värmeutveckling.

Kommentar

• urbanandersson
                            • January 2003
                            • 965

Hej!

"är man bra förberedd har man ju nåt man kan isolera karet med till exempel frigolit coh då minskar ju värmeförlusterna rätt mycket."

Sant!, men jag tycker att det verkar enklare att värma vatten på stormkök eller ställa in en fotogenlampa i ditt frigolithus till akvariet, akta bara brandrisken.

"sen är det inga större problem att paralellkoppla flera batterier om man är lite händig sen finns ju även batterier modell GIGANTISKA man kan bruka."

Ja, man kan ha två och ladda växelvis med bilen, men det blir ganska dyrt med massor av batterier och omformare när man kan köpa en fotogenvärmare för en tusenlapp på Jula art nr 430968:

• Bränntid 20 timmar• Värmer 30 m2 på 10 minuter!

995 kr

Frontstrålande värmare med reflektor 99,5 % luktfri förbränning som strålar framåt samt även mot sidorna. En mycket lätt, smidig, och funktionell värmare. Brandsäker tack vare sitt tippskydd som gör att lågan slocknar om värmaren stöts till! Den är även försedd med praktisk kokplatta. Värmer upp ett rum på 30 kvm på ca 10 min. Energikapacitet 1900 W/tim över 20 kvm area. Tankvolym 3,2 l. Vid full kapacitet 0,195 l. Bränntid 20 tim, bränslemätare finns. Lätt att tända. Ekonomisk glasfiberveke. Mått 510x350x530 mm. Färg ljusgrå. Vikt 5,5 kg. Godkänd av statens provningsanstalt.

Den värmer hela rummet och sen en batteridriven luftpump så är det löst.

Urban

Kommentar

• tetra 1
                              • July 2005
                              • 1225

Har man en kamin är det ju bara att värma lite vatten på kaminen och hälla ner i akvariet. Enkelt

Kommentar

Arbetssätt...