Reflektorlampor billigt och bra??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frågvis
    • October 2005
    • 1204

Reflektorlampor billigt och bra??

Jag håller på planerar belysning till ett akvarium 215cm långt 30cm brett och höjden 65cm. 420liter
    Jag hoppas ha en hel del växter som växer upp en bit över ytan. Vattendjupet i akvariumet kommer gå från 60cm till 20cm.

Jag funderar på köpa 2st sådana här:http://www.ikea.com/webapp/wcs/store...79*15932*15935
    och köra med 6st 60w reflektorlampa vilket blir 360w totalt. Lampa ska hålla i 1000timmar. De kostar 13kr st. Kör jag 12h/dag så räcker en lampa 1000/12 =83.33333..dagar. 365/83.333...= 4.38lampor per år X 6st X 13kr=341kr i årskostnad(billigt/dyrt?). Är det billigare att införskaffa nya lysrör varje halvår till akvariet istället? Hur blir ljuset?
    Den som frågar får veta
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

Köp lysrör istället!
    Lysrör har betydligt bättre verkningsgrad, dvs mer ljus per watt. Det du sparar in på glödlampspriset förlorar du mycket snabbt i el kostnad. Dessutom är glödlampsljus mer eller mindre värdelöst för växterna.
    Du behöver inte heller byta ut lysrören varje halvår. Köpt Philips Aquarelle rör. Dom behåller 90% av ljusstyrkan tills dom slocknar helt, och det tar betydligt mer än ett halvår iaf.
    Men ska du köra ett öppet akvarium med ljuset en bit upp så är kanske metall halogen lampor det bästa. kostar mer än lysrör och har ungefär samma ljusutbyte per watt.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Frågvis
      • October 2005
      • 1204

Det är inte jag som betalar elen i huset. Vore intressant att veta vad mitt akvarium skulle kosta i pengar/år i lysrörskostnader. Jag ska köra med ett öppet akvarium.
      Den som frågar får veta

Kommentar

• NE
        • January 2004
        • 1549

Förutom ovanstående:

Glödlampsljuset kommer att se väldigt tråkigt ut eftersom det är väldigt gult.
        Jag har själv spottar som lite komplement när inte min MH är i gång och det ger inget trevligt ljus i akvariet.
        /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• Frågvis
          • October 2005
          • 1204

Vad ska jag ha då? MH verkar inte gå, eftersom mitt akvarium ska vara endats 32cm brett och 215 långt. De armaturer jag sett är breddare.
          Den som frågar får veta

Kommentar

• Frågvis
            • October 2005
            • 1204

CONCENTRA ® PAR 38/Reflector lamp, E27, 240 V

på denna sida http://www.osram.se/Bilder/PDF/Allm%...Glodlampor.pdf skulle kanske gå att använda?
            Den som frågar får veta

Kommentar

• NE
              • January 2004
              • 1549

Ingen glödlampa kommer att ge dig något vettig ljusmängd eller ljusfärg.

Av en glödlampas effekt går en mycket hög andel ut som värme därav extremt dåligt ljusmängd per watt.

Eftersom det är en tråd som glöder kommer "alltid" ljuset att vara mer eller mindre gult och ha dålig färgåtergivning.
              /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• mats m
                • September 2002
                • 515

Hej.
                Kan förstå om du har tankar om eran elräkning,har själv sådana.Det är inte roligt att åka på flera tusenlappar vilket det blir i slutänden.Har tagit bort alla mina lysrör och kör enbart med lågenergilampor och kan säga att det fukar bra om man har typ sydamrikansk stil.Till mitt 540 har jag bara 3 st. 11 watt och karet är 60 cm. högt.Innan var det 4 st.38 watt lysrör.
                Mina växter är röda näckrosor,svärdsplantor,aponogeton crispus och cryptocoryne.Kan inte påstå att det växer sämre nu än innan och det så kallade gula skenet kommer till sin rätt,en annan sak som man får på köpet är vågrörelsen på vattenytan som är helt död när lysrör användas.
                MVH Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Frågvis
                  • October 2005
                  • 1204

Ursprungligen postat av mats m
                  Hej.
                  Kan förstå om du har tankar om eran elräkning,har själv sådana.Det är inte roligt att åka på flera tusenlappar vilket det blir i slutänden.Har tagit bort alla mina lysrör och kör enbart med lågenergilampor och kan säga att det fukar bra om man har typ sydamrikansk stil.Till mitt 540 har jag bara 3 st. 11 watt och karet är 60 cm. högt.Innan var det 4 st.38 watt lysrör.
                  Mina växter är röda näckrosor,svärdsplantor,aponogeton crispus och cryptocoryne.Kan inte påstå att det växer sämre nu än innan och det så kallade gula skenet kommer till sin rätt,en annan sak som man får på köpet är vågrörelsen på vattenytan som är helt död när lysrör användas.
                  MVH Mats
                  I mitt fall så ingår elen i hyran. Därför är den intressantaste kostnaden vad det kostar att byta lampor/lysrör/xyz varje år. Tacksam om någon kunde göra en kalkyl för vad som som är bäst i mitt fall. Den energi som inte blir ljus, blir värme till huset.
                  Den som frågar får veta

Kommentar

• Raven
                    • February 2005
                    • 15385

aquarelle lysrör.
                    kan köras tills det slocknar och är et tbra växtrör.

www.pwss.se har lysrörshållare.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Frågvis
                      • October 2005
                      • 1204

Ursprungligen postat av Raven
                      aquarelle lysrör.

Funkar de till ett öppet akvarium. Typ hänga 30cm ovanför?
                      Den som frågar får veta

Kommentar

• BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

Ursprungligen postat av Frågvis
                        Ursprungligen postat av Raven
                        aquarelle lysrör.

Funkar de till ett öppet akvarium. Typ hänga 30cm ovanför?
                        Beror nog på hur långt det är till växterna och hur många rör det är. Jag kör enbart med aquarelle där två rör hänger 15 cm över vattenytan och resterande tre ligger direkt på karet: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=391
                        Mitt kar är 60 cm högt (djupt) och jag skulle inte vilja hissa upp mina rör mer utan att öka effekten (0,3 W/l). Jag rekommenderar aquarelle som ljuskälla hur som helst.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

Kommentar

• Frågvis
                          • October 2005
                          • 1204

Måste man hålla på och bytta glimtändare + andra saker med jämna mellanrum?->extra kostnad och arbete. Det verkar dessutom som jag måste ha väldigt mycket rör för min bredd 30cm 4rör? 6rör? 9rör?

Jag tycker rör inte känns som ett naturligt val i mitt fall. Blir dessutom mycket spillljus gissar jag om man nu inte har specialbyggda reflektorer. Och hur sjutton ska dom se ut vad får man tag i dom?

När jag läste på artikeln om belysning på zoopet så verkar det som man måste lägga till ett lysrör i bredd för varje 10cm man höjer, blä vad dyrt.

Har ni några länkar om belysning så är jag tacksam.
                          Den som frågar får veta

Kommentar

Arbetssätt...