Ultraviolet ljus?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Turbo
    • April 2004
    • 330

Ultraviolet ljus?

Hej, jag försöker starta ett slags low-tech akvarium, och för att växterna ska trivas så bra som möjligt så behöver jag bra ljus!

Tidigare har jag blivit rekomenderad sunglo-lysrör vilket ska ha ett bra lux-värde bra färg-spektra osv.

Nu har jag fått ett lysrör som enligt min kompis pappa är ett växtlysrör.
    Det heter:

"SYLVANIA LIFELINE
    GRO-LUX
    F20T12/GRO Germany"

Det ger ett lila aktigt sken och när jag sökte på internet så stog det att det var ett ultraviolet lysrör.

Är det någon som vet något om att använda ultravioleta lysrör till växtakvarium? och hur bra är de gämfört med t.ex ett sunglo lysrör?
    60 liter -personligt projekt
    150 liter -sällskap

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Ursprungligen postat av Turbo
    Hej, jag försöker starta ett slags low-tech akvarium, och för att växterna ska trivas så bra som möjligt så behöver jag bra ljus!

Tidigare har jag blivit rekomenderad sunglo-lysrör vilket ska ha ett bra lux-värde bra färg-spektra osv.

Nu har jag fått ett lysrör som enligt min kompis pappa är ett växtlysrör.
    Det heter:

"SYLVANIA LIFELINE
    GRO-LUX
    F20T12/GRO Germany"

Det ger ett lila aktigt sken och när jag sökte på internet så stog det att det var ett ultraviolet lysrör.

Är det någon som vet något om att använda ultravioleta lysrör till växtakvarium? och hur bra är de gämfört med t.ex ett sunglo lysrör?
    Som växtakvarist är du inte interesserad av lux, det visar bara på hur starkt ljuset upplevs för ögonen inte hur bra det stimulerar växter. Groluxrören är ett öysrör, där ljus i "fel" spektrum filtrerats bort. Det är med andra ord ett bra växtrör, men med fruktansvärt dålig verkningsgrad.

Ultraviolett strålning är direkt farligt för det mänskliga ögat och bränner isönder hornhinnan. Oavsett vart du läst det så är röret INTE ultraviolett. Ultravioletta rör säljs bara som duppelfattade kompaktlysrör, och då står det massor av varningstexter både på förpackningen och på rören.

Gå in på akvarieguiden och kolla på artiklar, där har defdac skrivet en bra artikel om vad som kännetecknar bra växtljus. Om du inte giter läsa den något tekniska beskrivningen kan jag avslöja att aquarelle är det bästa lysröret på den svenska marknaden för akvarieväxter.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• Turbo
      • April 2004
      • 330

ok tack för informationen..
      Jag vet inte så mycket om lysröret.
      Men min kompis pappa som ägde det innan, säger att det är till för växter. Detta säger inte så mycket, men det lila skenet borde berätta lite om vad det kan vara för slags ljus (eller?).

För övrigt så vet jag att ultraviolet ljus är farligt för ögat (solarium osv), men är det bra ljus för växter?
      (man har ju hört om folk som odlat växter i sin garderob med uv-lampor av vissa själ)
      150 liter -sällskap

Kommentar

• Raven
        • February 2005
        • 15385

brukar stå på rören va de är för nåt om texten finns kvar
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Tropfrog
          • October 2002
          • 8083

Man odlar ALDRIG växter under ultraviolett ljus. Ultraviolett ljus syns inte för det mänskliga ögat och inte heller för växtens fotosyntes, kolla artikeln på akvarieguiden.
          MVH
          magnus
          min zoon

Kommentar

• Turbo
            • April 2004
            • 330

Ok, jag har läst lite om UV-ljuset nu... och jag är nu säker på att det inte är ett UV-lysrör

I vilket fall är jag väldigt nyfiken på vad jag har för rör.
            "SYLVANIA LIFELINE
            GRO-LUX
            F20T12/GRO Germany"
            Detta är det ända som står på röret, och paketet har jag inte. Finns det någon information man kan utvinna ut ifrån texten?
            150 liter -sällskap

Kommentar

• Tropfrog
              • October 2002
              • 8083

Grolux är som jag sade innan ett rör där de för växterna onödiga topparna i spektrumet är bortfiltrerade. Detta ger ett ljus med "rätt" spektrum, men med fruktansvärt dålig verkningsgrad. Bättre är att välja ett rör som har rätt spektrum från början och är ofiltrerat. Läs artikeln jag refererar till all info finns där.
              MVH
              Magnus
              min zoon

Kommentar

• plorozen
                • January 2004
                • 531

turbo: Jag har ett sunglo lysrör(som jag inte använder till akvariet dock) och min största erfarenhet av det var att algerna trivdes betydligt bättre med det, än med mitt powerglo.

Kommentar

• Turbo
                  • April 2004
                  • 330

Jag är ledsen Tropfrog, att jag inte såg att din beskrivning av grolux röret syftade på mitt lysrör :S men jag förstår nu ungefär vad det är för rör jag har.

Gro-lux Lysröret jag nu har är 20W och mitt akvarium är på knappt 50 liter (borträknat sand-volym). Är mitt Gro-lux tillräckligt bra, trotts sin låga verkningsgrad för att växterna ska stormtrivas i mitt lilla akvarium?

Om verkningsgraden inte är tillräcklig, finns det något billigt alternativ jag kan komplitera med? (som är bra för växter)
                  150 liter -sällskap

Kommentar

• cgr
                    • March 2005
                    • 296

Jag är ledsen Tropfrog, att jag inte såg att din beskrivning av grolux röret syftade på mitt lysrör :S men jag förstår nu ungefär vad det är för rör jag har.

Gro-lux Lysröret jag nu har är 20W och mitt akvarium är på knappt 50 liter (borträknat sand-volym). Är mitt Gro-lux tillräckligt bra, trotts sin låga verkningsgrad för att växterna ska stormtrivas i mitt lilla akvarium?

Om verkningsgraden inte är tillräcklig, finns det något billigt alternativ jag kan komplitera med? (som är bra för växter)
                    han har redan svarat att aquarelle e bästa billiga t8 röret.
                    Aktiva akvarium:
                    180L Juwel Rio,
                    Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

Kommentar

• Turbo
                      • April 2004
                      • 330

ok, tack då vet jag. Visste inte att det tillhörde de billigare alternativen.
                      I vilket fall som helst, så undrar jag om jag i huvudtaget behöver ett till lysrör.
                      Ett till lysrör inklusive armatur skulle kosta ca 450kr, vilket jag helst slipper betala om mitt "dåliga" grolux-rör har tillräckligt hög verkningsgrad för mitt akvarium.
                      150 liter -sällskap

Kommentar

• Turbo
                        • April 2004
                        • 330

Så, nu har jag lite mer kött på benen.
                        'Philips Aquarelle 38w, 2380lm' har ett PUR på:
                        0.766 uE/sec/Watt

och
                        'Sylvania Gro-Lux 40w, 1200lm' har ett PUR på:
                        0.685 uE/sec/Watt

(jag hittade informationen om röret på hemsidan som artikeln refererar till)

I vilket fall som helst så verkar det inte som att Gro-Lux röret är så mycket sämre, om man räknar som i Akvarieguideartikeln.
                        Gämmförelse:
                        Ett 20w Gro-Lux rör skulle antagligen ge totalt 13,7 uE/sec.
                        Ett 18w Aquarelle rör skulle antagligen ge totalt 13,8 uE/sec.
                        (Med 'antagligen', syftar jag på att jag inte säkert vet att lumens och effektiviteten är proportionell med Wattantalet på lysrören.)

Med reservation för lumensvärden och effektiviteten i olika rör, så skulle jag vilja komma fram till att Gro-Lux röret jag har nu är tillräckligt. Det behöver antagligen inte kompleteras med ytterligare lysrör.

Jag skulle gärna vilja ha fler komentarer.
                        150 liter -sällskap

Kommentar

• Turbo
                          • April 2004
                          • 330

Nu är det bara jag som skriver på min tråd :P
                          Men jag hittade en intressant artikel angående UV-ljus:
                          150 liter -sällskap

Kommentar

• Turbo
                            • April 2004
                            • 330

länken som defdac har i sin artikel är:
                            Denna webbplats är till salu! aquabotanic.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aquabotanic.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

Eftersom jag inte är intresserad av det starkaste ljuset för människans öga (grön-gult), utan endast det starkaste ljuset för växterna (blå/rött) så bör jag kolla på "R/B"-värdet i diagrammet.

'Philips Aquarelle 38w, 2380lm' R/B = 0.37
                            'Sylvania Gro-Lux 40w, 1200lm' R/B = 1.6
                            Gro-Lux ger alltså ett intressantare ljus för växterna än aquarelle tack vare sitt filter.

Slutsats:
                            Måhända att jag får ett relativt mörkt och tråkigt akvarium för människoögat, men växterna kommer att frodas, och det är det som är viktigt!

komentarer?
                            150 liter -sällskap

Kommentar

Arbetssätt...