Runt akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dava
    • October 2005
    • 4

Runt akvarium

Hej!

Jag är sugen på att ha ett litet akvarium som man kan ha på skrivbordet. Men hur ska man göra för att inte fiskarna ska lida, finns det fiskar som klarar sig på mindre yta än andra? Vad ska man ha för belysning på ett runt akvarium. Vad ska man ha för pump?

Har funderat antingen på en fiskskål ca: 10l eller på en lite större Cylinder, alltså en cylinder med ca: 30cm i diameter x 1,2 meter hög.

Vad tror ni? Jag vill inte ha ett traditionellt akvarium, har haft det när jag var liten, och vill nu ha ett akvarium med liten bottenyta för att underlätta städningen
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

Det är ju vattenbytet som är det bökiga, tycker jag. Bottenytan behöver du inte bekymra dig om. Jag städar inte min.

Kommentar

• Gimbo
      • January 2005
      • 2734

Litet akvarie på 10L? Lite snabb huvudräkning så borde det bli ca 85L om du inte menar höjden 1.2dm.

Vad jag har hört så är den runda formen inte att föredra för fiskarna då yttervärlden blir skev. Har inte provat o stoppa ner huvudet i en cylinder, men kan tänka mig. Och på en så liten diameter så borde det bli riktigt förvrängt.

Men, jag förstår dig. Det är skitkul med roliga idéer.

Vad det gäller bottenmaterialet så ska du inte behöva rengöra det. Möjligen slamsuga lite på ytan ifall det ligger en massa skit som inte ser så snyggt ut.

Det är nog inga problem att genomföra annars.
      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

Kommentar

• alcar
        • April 2005
        • 1398

du kan ha räkor och 3 guppy
        mvh alexander
        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

Kommentar

• Drakulla
          • July 2004
          • 403

Ursprungligen postat av Dava
          Hej!

Har funderat antingen på en fiskskål ca: 10l eller på en lite större Cylinder, alltså en cylinder med ca: 30cm i diameter x 1,2 meter hög.

Vad tror ni? Jag vill inte ha ett traditionellt akvarium, har haft det när jag var liten, och vill nu ha ett akvarium med liten bottenyta för att underlätta städningen
          Om du istället skaffar ett litet fyrkantigt akvarium så skulle du kunna ha en vacker kampfiskhane i. (ingen rund skål bara) Det räcker med en doppvärmare i, lite grus o växter om du vill. Filter behövs ej. Byt 50% av vattnet 2 ggr/veckan är lagom om akvariet är på 10 l. Kampfiskar klarar helt okej att bo i den volymen. Se till bara att det inte är för mycket liv och rörelse runt akvariet.
          mvh Drakulla

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

Kommentar

• akan
            • August 2005
            • 629

kan kampfiskar leva på 10liter?

Dava: Jag har ett litet 54liters på mitt skrivbord och det fungerar bra.

Kommentar

• Gimbo
              • January 2005
              • 2734

Jag har aldrig fattat det där med Kampfiskar. En del tycker det är helt okey med 10L medans andra så gärna vill att man har minst 50L.

Någon som har en vettig och bra förklaring till hur det ligger till? För har jag inte helt fel så trivs de där det är trångt i naturen?
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

Kommentar

• Dava
                • October 2005
                • 4

Ursprungligen postat av Drakulla
                Om du istället skaffar ett litet fyrkantigt akvarium så skulle du kunna ha en vacker kampfiskhane i. (ingen rund skål bara)
                Varför inte någon rund skål?

Är det något problem med att ha en cylinder som är mycket djupare än bred.. för fiskarnas psyke?

Dessutom hur löser man det med belysning till en rund skål, eller ännu värre hur löser man det till en djup cylinder?
                Senast redigerad av Dava; 10 October 2005, 15:57.

Kommentar

• sunkan aspidoras
                  • June 2005
                  • 925

Ursprungligen postat av Dava
                  Hej!

Jag är sugen på att ha ett litet akvarium som man kan ha på skrivbordet. Men hur ska man göra för att inte fiskarna ska lida, finns det fiskar som klarar sig på mindre yta än andra? Vad ska man ha för belysning på ett runt akvarium. Vad ska man ha för pump?

det finns tubakvarier med plastfiskar på leksaksaffären ... man ska inte ha fiskar i skålar eller tuber. det finns folk som trycker in katter i glasburkar också... nej sätt dig i garderoben 2 veckor å se hur det känns...

Kommentar

• Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

Problemet med små akvarier och skålar är att vattenytan blir liten och syresättningen blir dålig, men kanske någon labyrintfisk kan överleva en tid.
                    http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Dava
                      • October 2005
                      • 4

Hade jag kunnat flyga hade jag inte haft något emot att sitta i en 12x48 meters cylinder i två veckor.. problemet är tyvärr att jag och mitt släkte saknar flygförmåga...

Jag är Seriös! Det med bonsai kittens är fake, och det uppdagades för en tre fyra år sedan.

Tack för alla seriösa svar. Funderar på att skippa fiskarna tills vidare och bara köra med vattenväxter i en fiskskål, några bra tips för hur man ska undvika problem där. Räcker det vanliga ljuset om man ställer skålen i fönstret? Behöver man en pump till det också för att undvika för höga syrehalter?

Kommentar

• Drakulla
                        • July 2004
                        • 403

Ursprungligen postat av Gimbo
                        Jag har aldrig fattat det där med Kampfiskar. En del tycker det är helt okey med 10L medans andra så gärna vill att man har minst 50L.

Någon som har en vettig och bra förklaring till hur det ligger till? För har jag inte helt fel så trivs de där det är trångt i naturen?
                        I naturen lever kampfiskar i småpölar i risfält eller i stillastående vatten som inte är speciellt syresatt. De andas in syre med sitt labyrint organ vid vattenytan. Har man kampfiskhanar för avel så har de flesta seriösa uppfödare sina i småkar, en del bara i 4 liter. 10 liter för bettor är väldigt bra ,enligt uppfödare. Visst, ju större desto bättre, men man ska inte vara rädd för att ha bettor i 10-20 l. Man får se till att byta en del vatten 2 ggr/veckan. Filter används sällan, medans värmare behövs. Har man honor däremot så kan de vara flera stycken i ett tex 50 l akvarium eller en hane kan bo med andra sorters fiskar i större akvarium. Kampfiskar trivs bra med att bo själva.

Det har cirkulerat olika historier om runda skålar, bla att bettan får problem med koordinationsförmågan och att allt blir förvrängt. Dumt att chansa när det finns fyrkantiga kar.

Så här säger en belgisk kampfisk uppfödare om runda skålar:

"I shouldn't advice you to use rounded jars or bowls.
                        I used them before but I wasn't happy with it.
                        At this moment I use square tanks between 4 and 12 liter for housing my fish".

En annan säger:

"Difficult one.......opinions indeed differ with this. Some people have good experiences with rounded bowls/jars while others don't.
                        I have used rounded jars in the past but I found the finnage in these jars did not develop that nice as in the square jars I used."

Lite olika åsikter....
                        mvh Drakulla

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

Kommentar

• heeke
                          • April 2003
                          • 5033

När man pratar om runda akvariers "icke vara", pratar man ofta om guldfiskskålar som, pga sin "kupform" får väldigt lite vatten yta i förhållande till vattenvolymen, dvs dålig syresättning av vattnet. För vissa fiskar då främst labyrintfiskar, spelar det mindre roll eftersom dom kan "andas" luft via labyrintorganet.
                          En annan aspekt på det hela är att det från Statens jordbruksverks allmänna råd (1999:2) i anslutning till djurskyddslagen (1988:534) och Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1999:110) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby tydligt framgår att fiskar ej bör hållas i "skålformade akvarium".
                          Avsnittet om vattenkvalitet talar om bla syresättning. Här får en hög cylindrisk behållare samma negativa egenskaper som en skålformad, även om det bara är den sista som nämns.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Dava
                            • October 2005
                            • 4

hmm.. men problemet med skålar/cylindrar till kampfiskar är väl att de är direkt exponerade mot omvärlden åt alla håll. Så om man har någon form av skydd runt som täcker 3/5 av cylindern så borde detta vara mer likt deras naturliga miljö än ett vanligt litet fyrkantigt akvarium.. eller hur?

Tack för ett givande inlägg Drakulla

Kommentar

• gladhertha
                              • February 2005
                              • 1755

Jag har en "guldfiskskål" på ca 12-15l med nuvarande 8 räkor och 9 små små stjärtfläcksrasboror (Boraras briggitae). Funkar bra. Räkorna kanske behöver mer utrymme men dom tar ju mer plats på botten och inte simutrymmet. Rikligt med växter längs kanterna gör att formen känns mindre framträdande både för mig och fisken. Har ett litet bottenfilter som drivs av en luftpump.
                              Mvh Hanna
                              Min Zoon

Kommentar

Arbetssätt...