temp mätare och doppvärmare visar olika..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

temp mätare och doppvärmare visar olika..

Vet inte riktigt vilken jag ska lita på för doppvärmaren visar kring 25-27 grader men termometern visar närmare 30 grader. ?? Någon som kan säga vad som stämmer. Jag har skruvat ner doppvärmaren för att tempen på mätaren skulle sjunka. Har kanske sjunkit en millimeter eller mindre, men det gör ingen skillnad då doppvärmaren ligger på så pass lågt tal. Skiljer endå för mycket liksom...

Köpte en digital mätare för en vecka sedan som jag har i det större karet. Det var bara en remsa man skulle klistra på sidan, så skulle ett streck visas vid vilken grad det var. Jag försökte sätta i den (klister på baksidan) men såfort den kom i vattnet så blev klistret värdelöst. Ska man bara kunna sätta dit den när karet eller tomt eller vad? Dessutom var klistret på baksidan och man vill väl ha termometern på framsidan så man kan se därifrån vilken grad det är? Lite svårt att sätta någonstans i akvariumet då det är svårt att se genom vattnet så jag fattar inte riktigt hur det var tänkt. Men jag klämde iaf fast den bakom en rot som jag har ståendes i karet. Men den visar endå inget.. är ett konstigt streck vid 30 grader som är max graden på den termometerns skala, men det ser ut som att den vill ännu mer upp. Men när jag känner i vattnet så är det då inte 30 grader! Tycker det är ganska svalt, vattnet i det mindre karet är då varmare. Fungerar inte den digitala mätaren eller vad är det frågan om?? den borde då inte visa 30 och nästan mer, för jag kan inte tänka mig att det är så varmt i mitt 160liters kar, som jag sa, det känns ganska svalt vattnet. =\ Hade vart rimligare om den stod på nåt kring 26/27....
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

Det är extremt svårt att känna temp med fingrarna. Tycker iaf jag.
    Är det så varmt som 30 grader borde du kunna mäta med en febertermometer.
    Eller om du kanske har en termometer till ugnen (som man sticker ner i en stycke dött djur som vissa har i ugnen).

Den digitala mätaren ska för övrigt sitta på UTSIDAN av akvariet
    Värst vad du ska stoppa i allt i akvariet? hehe..
    http://www.y0da.se

540L SA

Kommentar

• Fred fish
      • July 2004
      • 120

Remsan skulle du ha satt på utsidan, du har gjort samma misstag som med din bakgrund...

Köp en vanlig termometer i glas för akvariebruk, och se vad den visar. Doppvärmaren kan definitivt visa fel, det gör de ofta. Om doppvärmaren står på 27 grader så kan detta ändå innebära att den värmer till 29... Köp en riktig termometer, och skriva ner temperaturen stegvis på värmaren tills du når önskat gradantal!
      240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
      190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

Kommentar

• Fred fish
        • July 2004
        • 120

Ursprungligen postat av Fred fish
        Remsan skulle du ha satt på utsidan, du har gjort samma misstag som med din bakgrund...

Köp en vanlig termometer i glas för akvariebruk, och se vad den visar. Doppvärmaren kan definitivt visa fel, det gör de ofta. Om doppvärmaren står på 27 grader så kan detta ändå innebära att den värmer till 29... Köp en riktig termometer, och skriva ner temperaturen stegvis på värmaren tills du når önskat gradantal!
        För övrigt är väl bäst att tillägga att den vanliga glastermometern för akvariebruk ska användas i akvariet!
        240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
        190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

Kommentar

• y0da
          • August 2005
          • 1697

För övrigt är väl bäst att tillägga att den vanliga glastermometern för akvariebruk ska användas i akvariet!
          Detdär tyckte jag nog var lite onödigt du!
          Om du inte säger något om vart den ska vara så åker den ner i trollets akvarium! Du behöver nog endast säga till om det ska vara utanför

Kan tänkas att både termometern visar fel om den sitter nära doppmätaren?
          Eller.. visar fel gör den väl inte, men den visar inte den temperaturen det är i akvariet, utan bara vilken temp du har runt doppmätaren. Är det dålig cirkulation där doppisen sitter så blir der säkert lite varmare där?
          http://www.y0da.se

540L SA

Kommentar

• trollet85
            • January 2005
            • 667

i det lilla karet är det bra cirkulation och termometern sitter på motsvarande vägg. så det är nog ganska jämn temp i hela karet där.

i det stora så sitter pump och doppvärmare åt andra hållet än tempmätaren.
            hade den digitala mätaren på utsidan ett tag men tyckte inte att det gjorde nåt heller så jag testade på insidan då, men får väl ta upp den igen då.

men det är termometrarna jag borde lita på mer alltså? för isåfall skruvar jag ner lite på doppvärmarna bara och ser sedan om det blir någon skillnad på mätarna..
            63L med salamandrar

Kommentar

• Tastyfish
              • February 2005
              • 1761

tycker det här är lite mobbning ni var väll inte så bra på vart allt skulle sitta.. även om digital mätare på insidan inte är nått o hurra över
              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
              Måste skaffa mig fler djur!

Kommentar

• trollet85
                • January 2005
                • 667

det är en platt remsa så när man säger digital termometer så låter det så dyrt. denna kostade 30kr eller någe. men vadå gick den sönder för den var i vatten eller? inte så konstigt misstag man kan göra tycker jag och är det till akvarium så är det ju stor risk man har den upp i vatten. är den trasig nu så var ju det väldigt skojsigt då.
                63L med salamandrar

Kommentar

• heeke
                  • April 2003
                  • 5033

Om du har en vanlig inne/ute termometer kan du stoppa ner ute-proben i karet för att ha en termometer att jämföra med.
                  De flesta (iaf Jäger) doppvärmare går att kalibrera. Säg att det blir 30 grader när den står på 27, dra upp den blå "pluppen" vrid till 30 grader, tryck ner "pluppen", Vrid till 27 grader. Nu stämmer skalan på värmaren överrens med vad du får för temp i karet.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Raven
                    • February 2005
                    • 15385

har 2st och beroende på temp skiljer dom 1-3grader så i mina ögon sett är glastermometer inte mycke att ha.
                    speciellt inte efter att ja tog 4st och titta på vad dom visade och de va väldigt olika.

dom där "digitala" remsorna tycker jag är svåra att avläsa.

utetermometer har jag läst att utesensorn visar snett om den ligger under vatten då den inte är gjord för det men som sagt bara läst om det en gång vet inte om det stämmer överhuvudtaget.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• PeterFag
                      • August 2005
                      • 200

Temperaturvisningen på doppvärmarna brukar inte vara så exakta.

De lcd mätare man sätter på glaset brukar inte heller vara så exakta.

Glastermometrar brukar vara korrektare. men beroende på prisnivå så kan de också visa helt galet.

Vill man veta exakt, så är det i princip bara en laboratorietermometer som duger. Kan lättast köpas på vanligt apotek.

Jag har en laboratorietermoter som jag använde för att notera hur fel den akvarie glastermomotern jag har visar.
                      Nu kan jag titta på akvarietermometern och dra från felvisningen.

Min Jäger doppvärmare visar 5 grader fel på sin skiva. Men som sagts i tråden kan jag justera skalan på denna doppvärmare så den stämmer.

Kommentar

• becky_be
                        • August 2005
                        • 473

Jag har också en fråga angående doppvärmare.

Min vill inte sitta fast ordentligt, så den står nere på botten mot stenarna. Gör detta något? Tänkte om stenarna leder värme och blir alldeles för heta för mina fiskar.
                        @-{-{--
                        Rebecca

Kommentar

• Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

Apropå termometer, så sålde lokala hembränneributiken kalibrerade termometrar, som skule vara "jäkligt bra" jag har testat av mina 3 som visar "exakt samma" mot ett par olika termometrar, och det verkar faktiskt som om de är mer korrekta än diverse digitala infraröda termometrar, både feber modellen för örat, och den typen som används för att temperaturbestämma metanolmotorer, och både gamla, och nya febertermometrar av olika slag. faktum är, att den ända termometer som är överens med de där tre, är en Motothem inne/ute termometer, från tiden före digital termometrarna...

De är dock lite för stora för att ha som ett permanent montage i akvariet, det bör kanske nämnas. Dock var de inte speciellt dyra. (nog för att de kostade en hel del mer än akvarie termometrar)
                          B!

Kommentar

• trollet85
                            • January 2005
                            • 667

vad kostar dom där termometrarna på apoteket då?
                            tänkte höra om det går att mäta med fingret på något sätt? för när jag stoppar ner fingret i det större karet så kan jag tycka att det känns kyligt, för kyligt för att jag skulle vilja bo där då ^^ men fiskarna vill väl ha det så. men när jag känner i det lilla karet så kan jag tycka det känns lite ljummet om fingret. fast inte ljummet heller då det ska vara 37 grader om man tycker det känns ljummet mot huden. men det kanske är lite väl varmt för fiskarna. har iaf börjar skruva ner lite försiktigt i deras kar. för det känns också som att lampan värmer lite och i ett så litet kar så kanske det värms upp väldigt fort och lätt, då kan man ju hellre ha lite mindre grader på doppvärmaren i stället. men å andra sidan så slår den ju av när den nått sin temp den är inställd på.
                            63L med salamandrar

Kommentar

• swetrot
                              • April 2003
                              • 966

Det finns ett sätt att mäta temperatur ganska så tillförlitligt, och det är med tre vanliga billiga akvarietermometrar i plast (De skall vara I akvariet, och helst av olika fabrikat). Så länge alla tre visar samma temperatur så är allt bra. Om en avviker från de andra två är det den som visar fel och skall bytas ut, enligt sannolikhetsteorin.

Doppvärmares temperaturskala är inte mycket att lita på, det beror bl.a. på hur mycket vatten det är, tjockleken på glaset som begränsar värmestrålningen, cirkulationen på vattnet, andra värmekällor etc. En värmare som håller 27 grader i ett akvarium behöver inte göra det i ett annat med samma inställning.

Kommentar

Arbetssätt...