Skillnaden på cirkulationspump och luftpump?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

Skillnaden på cirkulationspump och luftpump?

Jag fattar inte riktigt skillnaden. Kan någon förklara? Själv använder jag inget utav dessa, bara ett innerfilter som syresätter vattnet själv.
    mvh Drakulla

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • Danei
    • September 2004
    • 555

En cirkulationspump pumpar runt vattnet för att få cirkulation på det.
    En luftpump pumpar luft.

Kommentar

• Drakulla
      • July 2004
      • 403

Ursprungligen postat av Danei
      En cirkulationspump pumpar runt vattnet för att få cirkulation på det.
      En luftpump pumpar luft.
      Jo,det fattar jag ju. Men vad är syftet? Och hur funkar tex luftpumpen?
      mvh Drakulla

Kommentar

• drd
        • March 2004
        • 5586

En luftpump kopplar du via en slang till antingen syresten el. ett skumfilter som man har inne i akvariet.

Kopplar man luftpumpen till ett skumpatronfilter så har man efter ett tag ett perfekt biologiskt filter som både renar och syresätter akvariet.

Vi som odlar diskus och t.ex skalarer använder uteslutande såna skumpatronfilter för vi vill inte ha så kraftig cirkulation i akvarierna för då klarar inte diskusynglen att simma till föräldrarna.

Hitta tyvärr ingen bild på ett sånt men sök på nätet så hittar du det garanterat.

Leta efter billifilter el. superdelfin filter.

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• Danei
          • September 2004
          • 555

Ursprungligen postat av Drakulla
          Syftet är att cirkuleravatten.
          Vad vill du veta? Det verkar inte som att du vill veta hur en luftpump fugerar. Ändå är det det du frågar om. Formulera frågan bättre.

Kommentar

• Drakulla
            • July 2004
            • 403

Ursprungligen postat av Danei
            Ursprungligen postat av Drakulla
            Syftet är att cirkulera vatten.
            Vad vill du veta? Det verkar inte som att du vill veta hur en luftpump fugerar. Ändå är det det du frågar om. Formulera frågan bättre.
            Jag vet att man kan koppla en slang från en luftpump till en syresten som är i akvariet och dess syfte blir då att vattenytan krusas och det blir mer syresatt, eller hur. Men kan man använda den för fler grejer? Jag läste nåt om att lufta artemia odling med luftpump.

Syftet att ha en cirkulationspump, är den till bara för att cirkulera vattnet eller syresätter den också? Är det så att vissa fiskar vill ha stark cirkulation?
            mvh Drakulla

Kommentar

• sacha
              • May 2005
              • 1016

Japp..ganska många ciklider vill väl ha ganska så bra rotation på ytan om ja inte är helt ute å seglar..

Å angående luften i artemian så e de så att man kör ner en luftslang i vattnet där man ska kläcka artemian för att få genomströmmning...
              Tjopp...

Kommentar

• Raven
                • February 2005
                • 15385

har funderingar på att köra luftpump i mitt kommande 375L akvarie till en sån här

sen finns det mycke annat man kan koppla in som dykare snäckskal
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

Det enda en luftpump är bra till är om man ska ha ett skumfilter som drd säger. Annars så finns det ingen vettig funktion. Den tillför inte speciellt mycket syre till självaste vattnet. Luftbubblorna tillbringar för lite tid i vattnet. Utan syre till vatten får du bäst genom att låta utblåset på ditt inner-/ytterfilter gå så högt så att det skapar rörelse på ytan.

Annars så kan man ha det exklusiva effekten att man driver en dykare eller ett snäckskal med luftpumpen

Cirkulationspump är helt enkelt precis vad du har i ditt inner-/ytterfilter. Det är en pump som driver vatten. Ibland så önskar man att få lite mer fart på vattnet eftersom en del fiskar (bla många ciklider) vill ha det. Då är det lämpligt att komplettera med en cirkulationspump som enbart driver runt vatten.
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

Kommentar

• Raven
                    • February 2005
                    • 15385

Ursprungligen postat av Gimbo
                    Annars så kan man ha det exklusiva effekten att man driver en dykare eller ett snäckskal med luftpumpen
                    luftridå kan va snyggt i vissa akvarier.

Kommentar

• Drakulla
                      • July 2004
                      • 403

Tack för alla svar!
                      Jag har funderat på att använda skumfilter som man har ett plaströr instucket i, men en massa små hål borrade i plaströret. Till det använder man väl ett pumphuvud eller motor, som röret ska sitta fast i. Men jag förstår inte varför en luftpump ska användas också? Tänkte på det som drd skrev..
                      Ursäkta om jag är lite förvirrad... får skylla på att jag har feber o är sjuk nu.
                      mvh Drakulla

Kommentar

• Raven
                        • February 2005
                        • 15385

tror det är sånt här filter drd pratar om.
                        blir inte så mycke rörelse på vattnet som med cirkulationspump men blir ändå rening,.

luften trycks ner i det lilla röret och bubblar sen upp i de stora röret och drar med sej vatten när det åker upp och skapar på så sett cirkulation.
                        en filtertyp som är snäll mot yngel till exempel.

Kommentar

Arbetssätt...