nån som har erfarenhet av plexiglas i akvarier i större format .är det några nackdelar med plexiglas kontra vanligt glas
plexi glas akvarium
Kollaps
X
-
jag ville ha täckskiva till mitt akvarie och pratade med en glasmästare om detta. han sa att det var en dålig idé för att plexiglas inte tål ensidig fukt. det bågnar.... trist tyckte jag....
Ursprungligen postat av atlas1nån som har erfarenhet av plexiglas i akvarier i större format .är det några nackdelar med plexiglas kontra vanligt glasKoi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor -
vet inte riktigt... alltså.... jag tror de lärde på forumet får svara på detta.
hade ju varit praktiskt med ett i plexi då det inte skulle gå sönder kanske...?
Ursprungligen postat av atlas1okey akvariet jag tänker på är på 900l är det samma problem därKoi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugorKommentar
-
Jag har använt plexiglas som täckglas ett tag men fick byta till vanligt glas då det bågnade mkt kraftigt (5-6cm böjning på en knappt 50cm bredskiva).
Nacktdelen med plastmaterial till akvarier är att endel av plastens styrka ligger i att den kan deformeras utan att gå sönder. Vilket i ett akvarium resulterar i att du antingen får rutor som bågnar och kanske blir otäta i skarvarna eller oxå så får du överdimensionera tjockleken väldigt mycket.
En annan nackdel är repkänsligheten, plast repas enormt lätt av t.ex. algskrapan.
Har även ett svagt minne av att endel plexiglas blir mjölkigt vid kontakt med vatten samt att uv-stabileten i vissa är ganska dålig (missfärgas och ändrar flexibilitet)
MEN om det är ett proffs/fabriks byggt kar så bör de ju ha hafft koll på vilket material som funkar. Plexiglas är ju ett varunamn som har blivit populärbetäckning för många olika genomskinliga plastmateral.
Har du någon mer exakt benämning på vilket plastmaterial det handlar om?575l Åleds
80l JAD
Tiffany - perser/norskskogskatt
Lizton - renrasig BengalKommentar
-
Rent allmänt så är ju inte "plexiglas" vidare skitbilligt heller. Nu vet jag iofs inte vilken tjocklek som skulle behövas till ett kar på 900L, men jag planerade att bygga högtalarlåda modell större, som föll just på kostnaden på plexin. Nåja, bara en tanke som slog mig iafJa jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152Kommentar
-
Ursprungligen postat av RamboJag har använt plexiglas som täckglas ett tag men fick byta till vanligt glas då det bågnade mkt kraftigt (5-6cm böjning på en knappt 50cm bredskiva).
ska bygga en bakgrund av skiffer och vill inte silikona det direkt på glaset då jag inte vill ha silikonfläckar på det utan tänkte silikona fast skiffret på plexiglas istället.Kommentar
-
Jag skulle tänla mej för ordentligt innan jag köpte ett akvarium i plexiglas. Materialet är inte lika hårt som glas och säkerligen ganska lätt att repa. Ett repigt akvarium är inte snyggt. Att det tål vatten är en annan sak.Har inte alltid rätt, men fel ibland
Kommentar
-
Är det ett proffsbygge så klarar det ju garanterat vatten och bågnar sannolikt inte av trycket. Repkännsligt blir det så du kan nog glömma att skrapa alger med rakblad eller rengöra det med gröna sidan på diskkudden.
Vet inte riktigt om algätandemalars tänder skulle kunna repa rutan.
Ang. att använda det till att bygga en bakgrund mot så borde det ju inte vara några problem. Där skulle du ju även kunna använda i stortsett vilket plastmaterial som helst eftersom det inte behöver vara genomskinligt, iaf ur hållfasthetssynpunkt sen finns det ju en liten risk att en del material skulle kunna släppa ifrån sig ämnen.575l Åleds
80l JAD
Tiffany - perser/norskskogskatt
Lizton - renrasig BengalKommentar
-
Vad är syftet med att ha plast istället för glas då? När du ändå bygger ett så stort akvarie så är det väl bättre att köra med riktigt glas. Använder du bara rätt tjocklek så tror jag nog inte det är några problem med hållfastigheten. Akilleshälen på ett akvarie är väl ändå fogarna? Och om plexi böjs så blir ju problemet bara större.
Om det är slag du är rädd för så bör du väl bannlysa hammare, stenar och basebollträ i akvarierummetKommentar
-
Ursprungligen postat av RamboAng. att använda det till att bygga en bakgrund mot så borde det ju inte vara några problem. Där skulle du ju även kunna använda i stortsett vilket plastmaterial som helst eftersom det inte behöver vara genomskinligt, iaf ur hållfasthetssynpunkt sen finns det ju en liten risk att en del material skulle kunna släppa ifrån sig ämnen.
" " 15 mm : 1.466:- " "
" " 20 mm : 2.065:- " "
själv komemr jag hoppa över plexiglas till min bakgrund
Kommentar
Kommentar