Vad kan man ställa ett 160l akvarium på??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

Vad kan man ställa ett 160l akvarium på??

Jag ska hämta ett 160liters akvarium nu i helgen och behöver skaffa något till den att stå på! Var inne på den större modellen av Kaxås tv-möbel, men 100kg var nog för lite i maxvikt. Vad kan man ha den ståendes på som pallar typ 200kg ungefär?? Kollat lite på blocket men finns typ inget. Har kollat i Göteborg då det är dit jag ska. Finns inget omkring här där jag bor heller (Älvsborg)
    Det smartaste alternativet jag har just nu är lecastenar som jag har till mitt 63l akvarium. Men då gäller det att man hittar en lagom bänkskiva på Ikea som man kan ha på dom.......

=|
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

Är lack-katergorin stabila? tänkte annars man kunde köpa en sådan där lång bänk av det märket. Det ser ju ut att vara tjockt trä iaf....
    63L med salamandrar

Kommentar

• dl_4711
      • June 2005
      • 82

Ursprungligen postat av trollet85
      Är lack-katergorin stabila? tänkte annars man kunde köpa en sådan där lång bänk av det märket. Det ser ju ut att vara tjockt trä iaf....
      Lack som i IKEAs LACK-serie? Nej, de är i foilerad spånskiva och tål nästan inget.

Mitt 300-liters hembygge står på ett soffbordsliknande underrede i massivt trä som i konstruktion är som IKEAs FRÖJSTA (en ganska vanlig konstruktion av massiva bord). Något i den stilen bör funka.
      ///
      Dan L

Kommentar

• y0da
        • August 2005
        • 1697

Hehe.. nje.. lack är inte direkt stabila.. de består av 50% spån och 50% luft ungefär..
        Var inne lite på det till mitt 136l.. hoppade upp och stälde mig på det.. knakade rätt bra.. så jag hoppade ner och åkte och köpte lecablock istället.
        Lecablock tror jag nog är det bästa och billigaste alternativet.. Ärligt talat tycker jag nog det är snyggast också.
        Jag pallade upp mitt 136l på 4 st lecablock (1 i varje hörn), sen beställde jag två ek-skivor som jag slabbade på två lager olja på. Tycker det ser mycket bra ut .
        Ek kanske är lite overkill, kostar ju lite.. men det är snyggt och tåligt.
        Går väl att köra med spånskivor också, men man ska tänka på att om det kommer vatten på dem så ger de snart vika. Ska man köra spån så bör man nog behandla det på något sätt också.
        Min bänk kostade ca 600 kr. 400 för ekskivorna, 100 för lecablocken och 100 för oljan.
        http://www.y0da.se

540L SA

Kommentar

• trollet85
          • January 2005
          • 667

Lär nog bli lecablock till dessa också, gäller bara att hitta en skiva som är bra då.. Har ju bauhaus här i närheten. Där köpte jag mina lecablock senast!
          Dom har ju all möjllig trä, någon som kan föreslå något billigt dom har där? Spånskiva vågar jag nog inte ta
          63L med salamandrar

Kommentar

• trollet85
            • January 2005
            • 667

Är denna hållbar tro? http://212.112.182.19/images/73/73-73982777873.jpg
            Var rätt dyr endå, 650kr. Kan ju få billigare med lecablock och någon skiva kanske.. Mm inte man prutar ner lite. Fast det såg ut att vara sådant där vekt material.
            63L med salamandrar

Kommentar

• dl_4711
              • June 2005
              • 82

Är denna hållbar tro? http://212.112.182.19/images/73/73-73982777873.jpg
              Var rätt dyr endå, 650kr. Kan ju få billigare med lecablock och någon skiva kanske.. Mm inte man prutar ner lite. Fast det såg ut att vara sådant där vekt material.
              Det där ser också ut att vara foilerad spånskiva. Allt av den typen skulle jag personligen undvika för akvarieändamål. Massivt trä är det som gäller.
              ///
              Dan L

Kommentar

• y0da
                • August 2005
                • 1697

Tvivlar på att den pallar tyngden på ditt 160l.
                Tippar på att karet kommer väga runt 200kg kanske?
                Billigast är väl att köpa leca på byggmax och köpa 2 bänkskivor från närmsta snickare.
                Finns ju bänkskivor på bauhause och coop också, men jag tror nog de är lite dyrare där.

540L SA

Kommentar

• Idanajad
                  • May 2005
                  • 465

En mdf-skiva som du häftar fast vaxduk om kanske? Billigare än massivt trä tror jag, betydligt hållbarare än spån, och vaxduken skyddar mot vattenslabbet. Inte lika snyggt som ekskiva förstås, men det syns ju ändå inte så mycket när akvariet är på plats.
                  Peccator est aquarifex

Kommentar

• svea
                    • February 2005
                    • 2476

Du har inte en begagnat-affär i närheten? Där kanske du hittar nån stabil gammal möbel, typ byrå, skänk eller så. Sånt kan ju vara snyggt och annorlunda oxå. Och t o m kanske billigt. Ett tips bara.
                    Svea

Mina bilder
                    Min zoon

Kommentar

• leffe64
                      • March 2004
                      • 98

Lär nog bli lecablock till dessa också, gäller bara att hitta en skiva som är bra då.. Har ju bauhaus här i närheten. Där köpte jag mina lecablock senast!
                      Dom har ju all möjllig trä, någon som kan föreslå något billigt dom har där? Spånskiva vågar jag nog inte ta
                      Bauhaus har ofta billiga skivor, kolla efter de billigaste bänkskivorna, ibland har de spillbitar också till salu. Du skall ha en bänksiva, inte ett hyllplan, alltså minst 30 mm tjock. De sågar dessutom till den i exakt rätt storlek för en billig peng. Låt skivan vara lika stor som det bord du vill ställa akvariet på, då kan till och med använda Ikeas lack som underlag. Om du dessutom fixerar bordet mot väggen med ett par vinkelbeslag, så att det inte kan röra sig i sidled är du helt säker.
                      LeffeS

Kommentar

• heeke
                        • April 2003
                        • 5033

Om man bortser från att vatten kan skada en spånskiva rätt rejält så är det inget fel att bygga en bänk i spån.
                        En skiva på högkant är hur stabil som helst. Det man måste tänka på är att ha tillräckligt tjock skiva som karet står på och även (beroende på storlek) staga upp den mitt under (förslagsvis med ännu en skiva på högkant)
                        Anledningen att man inte bör använda en "färdigbyggd" spån möbel är just för att skivan i detfallet inte är avsädd för en vikt på kanske 200kg+ och altså inte är dimensionerad där efter.
                        Själv skulle jag istället välja MDF som byggmateriel av den enkla anledningen att den har en bättre yta som är slät och fin. Ber man brädgården såga efter måttbeställning eller har riktiga verktyg hemma så blir det ju desutom minst lika snyggt som en "köpemöbel" om man kladdar på lite färg.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• trollet85
                          • January 2005
                          • 667

Ska antagligen till stan idag för jag kom på att jag antagligen behöver lite tid med att ordna upp "Möbeln". Så jag ska över till Bauhaus och kolla läget, blev lite peppar på snickeri nu Får se vad man kommer över för skiva där, dom har ju verkligen allt möjligt. Om det inte blir allför mycket jobb (och pengar) så kanske man kan bygga en helt och hållen möbel och inte använda lecablocken. Men det är klart, det är en del jobb med det, samt om man vill måla. Fiskarna kommer ju hit imorgon så..
                          63L med salamandrar

Kommentar

• y0da
                            • August 2005
                            • 1697

I morgon? Då har du nog tight med tid. Tänk på att det tar ett tag för olja/färg att torka.
                            Jag hade också lite panik med tid när jag gjorde min möbel.
                            Slipade och oljade skivorna på kvällen. Morgonen efter gick jag upp kl 6 och slipade och oljade igen. Sen på kvällen när jag kom hem från jobbet så byggde jag ihop möbeln och satte upp akvariet och fyllde i vatten. Dygnet efter det så skaffade jag fiskarna.
                            Akvariet ska ju gärna stå några dagar med vatten innan du skickar i fisk. Tror nog att du bör vänta en dag till med att skaffa fiskarna, gärna två dagar.
                            Börja gärna med möbeln NU för att vinna lite tid

540L SA

Kommentar

• urbanandersson
                              • January 2003
                              • 965

Hej!

Jag vill bara gratulera till ditt nya större kar. Kul med mer plats till fiskarna!

Lycka till!

Urban

Kommentar

Arbetssätt...