hur mycket silikon går åt ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

hur mycket silikon går åt ?

mors.
    ska silikona om ett standard 375L akvarie och undrar om nån vet hur många tuber som behövs på ett ungefär ?

går en sån här fint att använda när man finskärbort den gamla silikonen ?
    står fönsterskrapa men bladen kallas "knivblad"
    Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!

har dom lärde på silikon här kommit till konsensus vilket silikon som funkar bäst ?

God Natt
    Raven
    Senast redigerad av Raven; 22 September 2005, 06:15.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

Jag använder Bostik Silicone för glas - transparent. En tub ska räcka men jag hade inte påbörjat en omlimning utan att ha köpt en extra tub, för eventuella misshapps.
    De flesta (alla) tar tillbaks obrutna förpackningar.

För att ta bort silikon som har härdat så säger Bostik: Använd Bostik Silikon Off eller mekaniskt (som då motsvarar fönsterskrapan du hänvisade till) Har själv ingen erfarenhet av kemisk borttagning av silikon.

//Peter
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

Kommentar

• Raven
      • February 2005
      • 15385

1tub tycker de låter väldigt....tunt

är ju bara 0.3L i tuberna och blir 6 meter fog som ska göras om ja hoppar över dom vid dom övre listerna.

Kommentar

• Peter_F
        • October 2003
        • 693

Ok du säger att fogen blir 6 meter. Låt oss anta att en fog är som en liksidig triangel i genomskärning där basen är 1cm. (1x1)/2= 0,5cm x 600cm = 300 = 0,3L

Du ska nog kontrollräkna detta. Jag har inte fått mitt morgonkaffe ännu....

Kommentar

• Raven
          • February 2005
          • 15385

matte är inte min starka sida men ser inte ut som du räknat skevt.

men då det är ramakvarie så blir det nog lite mer fog än 1x1cm men bra då vet ja att 2 tuber räcker långt

tack för svaret

Kommentar

• Peter_F
            • October 2003
            • 693

Jag har funderat på min beräkning under dagen & det känns som något inte stämmer. Hade inte mycket på jobbet idag.
            Du skrev "är ju bara 0.3L i tuberna och blir 6 meter fog som ska göras om ja hoppar över dom vid dom övre listerna."

Vad är det du ska hoppa över och varför blir det bara 6 meter på ett 375 kar? Nu vet jag inte dim. på ett sånt men om man utgår från måtten 150x50x50 så vill jag ha det till att fogens längd är 10m. Dvs du ska ha två tuber med silikon!

Beklagar om bristen på morgonkaffe har rört till det för dig

//Peter
            Senast redigerad av Peter_F; 22 September 2005, 15:58.

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

botten 150+150+50+50
              sidorna 50+50+50+50

blir 6meter.

allra längst upp är det inte lika viktigt om det är vattentätt då man inte fyller ända upp till kanten.
              men kollade dom fogarna förut och dom var..................inte fräsha syns att akvariet varit omsilikonat förut och då har dom tatt allt upp till 3cm från övrelisterna.
              så ja tar dom coskå när ja ändå håller på.

kollade på www.clasohlson.se och dom tar 49kr för en tub akvariesilikon är ju inte farligt dyrt

Kommentar

Arbetssätt...