Stresshärda silikon?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

Stresshärda silikon?!

Går det på något sätt att påskynda härdandet av silikon? På tuben står det 2mm/dygn, beroende på lufttemperatur samt luftfuktighet...
    Kan man typ köra med värmepistol och fukta det lite?
    Silikonen behöver inte ha någon som helst styrka, sitter bara för att täta lite vid en slang. Vill att det ska härda fort så jag kan vräka i vatten i karet, fiskarna börjar må dåligt i mitt minikar
    Skulle jag ha i vatten innan det är helt härdat så läcker det väl ut gifter (ättiksyra) i vattnet?
    Alternativet är väl kanske att fylla till någon centimeter under silikonen. Så kan jag dra igång pumpar med filterstart och så.
    http://www.y0da.se

540L SA
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Du skall definitivt INTE använda värmepistol.

Men plasta akvariet och se till att det är fuktigt innanför så härdar det något snabbare.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• y0da
      • August 2005
      • 1697

Okay. Vågar man fråga varför inte värmepistol? Menar inte att blåsa på med full styrka, utan ha den snällt inställd och blåsa på avstånd. Mest så det cirkulerar luft och tillför lite värme. Gör givetvis inte det om du skriver att jag INTE ska göra det . Men då jag är vetgirig måste jag veta varför :P

Just nu har jag lagt på täckglas och fuktat sanden något. Har även belysningen på så det blir kondens. Var väl kanske en bra åtgärd då. Har varit så sen igår vid 7-tiden.
      Kan man vräka i vatten ikväll tror du? Kanske inte så silikonen är under vattnet, men en bit ifrån?
      Kom på att jag ändå måste göra några vattenbyten innan jag kan köra filterstart. (För att få bort ev. gifter från lacken)

540L SA

Kommentar

• plorozen
        • January 2004
        • 531

på en del silikon kan härdningen påskyndas med UV-ljus.
        ta kontakt med tillverkaren.

Kommentar

• y0da
          • August 2005
          • 1697

Är dock inget jag kan få tag på så smidigt.
          Iaf inte så det lönar sig i det här fallet
          Tack för infon ändå

540L SA

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Risken med värmepistol är uppenbar att man råkar komma för nära och då förstörs det.
            Dessutom så skall ju silikonen härda hela vägen igenom och med en värmepistol är risken stor att ytskiktet härdar för snabbt och då blir det inte genomhärdat.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• y0da
              • August 2005
              • 1697

Hmm.. jo.. kan kanske stämma. Men tar man det varsamt så borde det ju inte vara så farligt. Har ändå en gummislang, så det är nog den som tar stryk före silikonen skulle jag tro. Värmepistolen är även väldigt kraftig. Belysningen i hela lägenheten dimras ned när jag kör igång den.. hehe..
              Men jag skiter i värmepistolen och har silikonen ovanför ytan ett par dagar helt enkelt.
              Tack för hjälpen!

540L SA

Kommentar

• Redbullen
                • April 2005
                • 1129

Du kan ju prova men spann med varmt varmt vatten annars och med täckglas på
                Har hört att de påskyndar hela härdningen en del..

Rätta mej om jag har fel

//Peter

Kommentar

Arbetssätt...