Tjocklek På Plexi Och Sammanfogning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

Tjocklek På Plexi Och Sammanfogning?

Fick idag en hel HÖG med plexiskivor. Funderarpå om det går att göra något uddaformat akvarium av dessa. Eller ja, det går ju...MEN

Beräkningar för tjocklek?

Och hur sammanfoga? Silikon? Fungerar det med plexi månne?

Ha det gott i värmen alles

/Mike
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

tjocklek beror ju pa hojd.
    ju lagre ju tunnare men bor nog inte ga under 4mm

silikon bor funka ar du osaker sa prova forst.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Redbullen
      • April 2005
      • 1129

Ursprungligen postat av Iit_mutt
      Fick idag en hel HÖG med plexiskivor. Funderarpå om det går att göra något uddaformat akvarium av dessa. Eller ja, det går ju...MEN

Beräkningar för tjocklek?

Och hur sammanfoga? Silikon? Fungerar det med plexi månne?

Ha det gott i värmen alles

/Mike
      Silicon är inget att rekomendera till att foga ihop Plexi med.
      Plexi innehåller en mycket liten del olja/fett, vilket gör att siliconen släpper efter ett tag....

//Peter

Kommentar

• Iit_mutt
        • November 2004
        • 449

Raven...ja givetvis är det så. Så därför funderade jag på om det fanns någon liknande tabell som den som finns till glastjocklek.

Redbullen...jag misstäntke nästan det. Det går ju visserligen bra att silikona fast sten och annat på plexi, fast att bygga ett kar av det innebär ju betydligt större belastning på det.

Så...någon som vet?

Kommentar

• plorozen
          • January 2004
          • 531

plexi sammanfogas med ett särskilt lim, som i princip svetsar ihop den.

Kommentar

• Iit_mutt
            • November 2004
            • 449

plorozen...mjo, jag vet vilket lim du menar (kommer dock inte på vad det heter just nu). Det var med i tankarna från början, men jag blev emst osäker på om det var ok för fiskarnas del

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

om det inte skulle va okej kanske det kan täckas över av ett tuntunt lager av silikon.

men om du använder det och låter karet stå med vatten i och byter vatten några gånger så försvinner väl den mesta skiten i det.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Iit_mutt
                • November 2004
                • 449

Raven...iofs sant, en lösning som borde fungera. Fogarna kommer inte synas så det är inget problem även om det blir kaka på kaka och inte världens snyggaste.

Då återstår bara frågan om tjocklek

Kommentar

• urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

Hej!

Jag har byggt en akvarietopp av nån typ av plast (satt framför kasörskan till en järnvägsstation innan renovering):

Jag tror inte att det är plexi, för plexi är ganska sprött när man jobbar i det.
                  Jag limmade med akvariesilicon och det har fungerat än så länge, men jag får ju aldrig mer än 8 cm vattentryck.
                  Limpistol är värdelös, men det vet väll alla som har provat, släpper efter ett tag.

Mina erfarenheter är att det är så mjukt att det buktar vid minsta belastning. så om du inte har hittat ordentligt tjockt så får du staga ordentligt eller bygga ett ramakvarium av nåt slag.
                  En annan brist är att det är väldigt repkänsligt jämfört med vanligt glas.

Men visst är det ett kul material att bygga av. man kan borra böja och skruva i det så mycket man vill.

Urban

Kommentar

• Iit_mutt
                    • November 2004
                    • 449

Urban...ja du tog upp just det som var tanken med det hela, att bygga något "kul" i form av en...ehmm...ovanlig form (när det gäller kar då).

Får kanske helt enkelt skissa lite och återkomma med mått osv och invänta era förslag då ist

Kommentar

Arbetssätt...