gick min värmare sönder??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

gick min värmare sönder??

Jag skulle sätta i lite nya växter bara i akvariumet men det slutade med att jag tömde lite vatten och gjorde rent. men innan jag började tömma ut vatten så glömde jag att trycka ner värme "pinnen" mer under vattnet då den inte får vara över vattenytan. jag kom på det direkt jag tittade på den, men då var det kanske redan försent. den kändes inte direkt varmt, sen lyste inte den lilla röda pricken som brukar göra det. men det kan hända den inte gjorde det före heller. men jag tror det... undrar nu om den gått sönder??? detta var liksom enda gången jag råkade glömma. en sån är väl inte så billig heller? fick med denna då jag köpte akvariumet....
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Redbullen
    • April 2005
    • 1129

Ursprungligen postat av trollet85
    Jag skulle sätta i lite nya växter bara i akvariumet men det slutade med att jag tömde lite vatten och gjorde rent. men innan jag började tömma ut vatten så glömde jag att trycka ner värme "pinnen" mer under vattnet då den inte får vara över vattenytan. jag kom på det direkt jag tittade på den, men då var det kanske redan försent. den kändes inte direkt varmt, sen lyste inte den lilla röda pricken som brukar göra det. men det kan hända den inte gjorde det före heller. men jag tror det... undrar nu om den gått sönder??? detta var liksom enda gången jag råkade glömma. en sån är väl inte så billig heller? fick med denna då jag köpte akvariumet....
    Enkelt att se om den dog eller inte.

Häll i lite halvkallt vatten i en spann, stoppa ner värmaren och se om lampan tänds...
    Eller håller du den i handen en stund med ström på så känner du om den börjar bli varm..

OM den blir varm funkar den, men låt den ligga ett tag så den hinner svalna innan du stoppar i den i karet igen, utan stöm på

Jag gjorde det misstaget en gång, och min värmare sprack i glaset..
    En värmare är inte speciellt dyr, det finns 300w värmare för drygt 300:-

Nu på sommaren är det nog ingen panik utan värmare heller..
    Själv har jag 26grader konstant i mina kar utan värmare.
    Enda gången jag använder det är när jag gjort vattenbyte, sen åker dom ut igen

Lycka till

// Peter

Kommentar

• trollet85
      • January 2005
      • 667

Ursprungligen postat av Redbullen

Häll i lite halvkallt vatten i en spann, stoppa ner värmaren och se om lampan tänds...
      Eller håller du den i handen en stund med ström på så känner du om den börjar bli varm..

OM den blir varm funkar den, men låt den ligga ett tag så den hinner svalna innan du stoppar i den i karet igen, utan stöm på

Lycka till

// Peter

Jag tog aldrig upp den ja tryckte bara ner den tills jag var klar sen lät jag den vara där. men jag ska ta upp den ur karet alltså och låta den svalna? för den var inte direkt varm när jag kände på den i akvariumet. jag drog ur strömmen nu men den är fortfarande kvar i. somsagt, jag kände på den men de var inte direkt varmt. ytterst lite bara, men knappt så man kände det...
      hur vet man om den spruckit då? vad jag kan se så ser min hel ut. det enda som är konstigt är att den lilla röda lampan inte lyser.
      63L med salamandrar

Kommentar

• Redbullen
        • April 2005
        • 1129

Ursprungligen postat av Redbullen

Lycka till

// Peter

Jag tog aldrig upp den ja tryckte bara ner den tills jag var klar sen lät jag den vara där. men jag ska ta upp den ur karet alltså och låta den svalna? för den var inte direkt varm när jag kände på den i akvariumet. jag drog ur strömmen nu men den är fortfarande kvar i. somsagt, jag kände på den men de var inte direkt varmt. ytterst lite bara, men knappt så man kände det...
        hur vet man om den spruckit då? vad jag kan se så ser min hel ut. det enda som är konstigt är att den lilla röda lampan inte lyser.
        Testa och vrid upp reglaget lite...och se om lampan tänds..
        Om den inte har lyst alls så kan inte värmaren vara varm nu, isåfall är de vattnet som värmt upp den

Om den har spruckit ser du på glaset runt värmaren....men om den inte har lyst alls så är den risken rätt så liten..

Så alltså....reglaret som sitter nånstanns vrider du upp högt och se om den tänds.
        Tänds den då, så är värmaren ok, men den är varmt nog i akvariet så den den startar inte....den är termostatstyrd och startar när den är kallare än angivet gradtal på värmaren....

//Peter

Kommentar

• Raven
          • February 2005
          • 15385

lampan lyser enbart när värmaren jobbar.

se upp om den är sprucken då den mycket väl kan göra vattnet strömförande.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• trollet85
            • January 2005
            • 667

Jag hade ju dragit ur strömmen till den igår ganska genast då jag läste första inlägget här. sen på kvällen så satte jag i den igen och då lyste den!
            fast nu lyser den inte igen, men nu förstår jag ju varför av det jag läser ni skriver här! så den är inte igång nu egentligen? den sätter på sig själv när den känner det behöver värmas i vattnet??
            63L med salamandrar

Kommentar

• SeanChai
              • May 2005
              • 498

...iaf doppvärmaren jag har lyser bara när den är i drift för att värma vattnet (typ aldrig nu när det är lite varmare ute / inne). skulle tro att dom flesta fungerar så. samma sak var det för en 15 år sen när vi hade första akvariumet. eftersom den lyser lite då och då så kan jag nog säga att din doppvärmare fungerar.

// SeanChai
              Min Zon

Kommentar

• Redbullen
                • April 2005
                • 1129

Jag hade ju dragit ur strömmen till den igår ganska genast då jag läste första inlägget här. sen på kvällen så satte jag i den igen och då lyste den!
                fast nu lyser den inte igen, men nu förstår jag ju varför av det jag läser ni skriver här! så den är inte igång nu egentligen? den sätter på sig själv när den känner det behöver värmas i vattnet??
                Som sagt, när värmaren lyser, är de kallt i karet (kallare än de värmaren är inställd för) och den håller på att värma upp vattnet

Om den inte lyser, är vattnet tillräckligt varmt att värmaren inte behöver värma vattnet....

Kan göra det enkelt.... ON = Lys OFF = Ikke Lys

Mvh Peter

Kommentar

Arbetssätt...