Giftig Silikon Eller Bara Dålig Skötsel?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

Giftig Silikon Eller Bara Dålig Skötsel?

För att göra en lång historia kort; Jag ska köpa ett mindre kar (knappt 100L) med fiskar osv av en av min fars kompisar för 200:-. Nu är det som så att jag har en tjejkompis med ett helglaskar på 180L som vill ha något i just den storleken, och föreslog ett rakt byte. Givetvis en kanonaffär för min del (menar, 180L, nya rör i rampen som bara dom kostar 230:- tillsammans osv).

Nåja, iaf. Nu är det som så att hon har aft OTROLIGA problem med det karet. Det har väl varit igång i 7-8-9 månader. 10 Neontetror dog, någon mal, en scalare osv osv.

Nu till saken.

HON vill ha det till att det är själva karet som orsakar problemen. Dvs typ fel silikon (dvs med antimögelmedel i). Detta speciellt efter att malen dog några dagar efter den suttit just och sugit på silikonet.

JAG vill ha det till dålig skötsel. Hon gör "sällan" vattenbyten (1 gång i månaden, finns folk som är "värre", jag vet). OCH när hon väl gör dom så rengör hon ALLT. Filter, stubbar osv. Så jag vill få det till att det helt enkelt inte blir någon balans i karet.

Till saken hör att ett par scalarer fortfarande lever finfint. Hon fick nyligen två (en dog vid flytten, eller ja, skadades och fick avlivas) scalarer. Och den som överlevde flytten har inte visat några sjuksymptom. Hennes guppys ynglar osv. OCH jag har tänkt som så; "är silikonet giftigt borde alla fiskar gå åt" (möjligen kanske inte guppyna, dom är ju tåliga som tusan)

Så vad tror ni? Vågar man chansa på bytet? Är det helt enkelt som jag tror (dålig skötsel/dålig balans) eller är det som hon tror (dålig silikon)?

Jag inser problemet i det hela vad det gäller svarande, eller iaf att det KAN vara problem att uttala sig, men jag vill ändock ha lite bollar och tankar om det hela.

Ha det godis alles

/Mike
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152
  • Schull
    • August 2004
    • 2889

Tja!
    Du kan nog utesluta siliconet iaf,,hade det varit fel så borde alla fiskar dö!
    Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

Kommentar

• Paula&Jimmy
      • April 2005
      • 397

Har hon mätt nitrit och andra värden i karet?
      Om du har möjlighet att göra det så kolla igenom alla värden, då får du ju se var felet ligger... en sån typ av "skötsel" som du beskriver att hon utför, borde visa sig i dåliga värden, vilket äter mer fisk än något annat ...?
      Att rengöra allt på samma gång innebär att hon tar bort ALLA bakterier, även de bra..

Lycka till!!! (lyssna inte helt o hållet på mig, jag är bara amatör..)
      Proffsiga amatörer (...?)

Paulas zoon

Kommentar

• Iit_mutt
        • November 2004
        • 449

Schull ... det var ltie min tanke. Men jag är ingen vetare alls, därav att jag ville bolla lite tankar osv.

Paula&Jimmy ... även här, min tanke. Just att det tar ett tag innan det börjar komma lite nyttobakterier igen. Läste någonstans att man skulle samköra filter vid byte i minimum 2 veckor. Och säger man att det tar 1 månad för nyttobakterierna att komma igång, ja då är det dags för nästa "storstädning" hos henne. Därav min tanke om just dålig/felaktig skötsel.

Kommentar

• Paula&Jimmy
          • April 2005
          • 397

Det är väl ändå en av grundreglerna i akvarie-städning, byt aldrig vatten samtidigt som du städar filtren.. "Nollställ" aldrig ett fullt gående akvarie.
          Proffsiga amatörer (...?)

Paulas zoon

Kommentar

• Iit_mutt
            • November 2004
            • 449

Jo just precis. Och jag har försökt förklara det, men det går inte in. Men som sagt, ville bolla tankarna lite

Kommentar

• lysröret
              • October 2004
              • 312

sanitetssilikon med fungicider har klass 20 LM, 25 LM eller 12,5E, dvs att den har inte den klibbkraften mot glaset som krävs för 180L.
              kan vara så att silikonet har klass 25 HM, men inte är av acetoxisk typ, giftig alltså.

Kommentar

• Iit_mutt
                • November 2004
                • 449

Borde då inte detta mer eller mindre drabba alla fiskar? Speciellt när "nya" kommer i från "rena" miljöer?

Kommentar

• gladhertha
                  • February 2005
                  • 1755

Just a bad excuse!!!

Skulle tagit karet iaf.
                  Mvh Hanna
                  Min Zoon

Kommentar

• Iit_mutt
                    • November 2004
                    • 449

Ursprungligen postat av gladhertha
                    Just a bad excuse!!!

Skulle tagit karet iaf.
                    Nu blev jag lite förvirrad över vad som skulle vara en dålig ursäkt och för vad. Men...sista där håller jag med om och kommer troligen göra

Kommentar

• tenere
                      • June 2005
                      • 13

dålig ursäkt för at fiskarna dött..

att skylla på dåligt silicon

Kommentar

• Iit_mutt
                        • November 2004
                        • 449

Ursprungligen postat av tenere
                        dålig ursäkt för at fiskarna dött..

att skylla på dåligt silicon
                        Ah, ja det borde jag insett att du menade. Nåja, det är varmt och mörkt *skylla på något helt orelevant*

Kommentar

• Raven
                          • February 2005
                          • 15385

ett akvarium behöver inte regelbundna vattenbyten för att ha bra kvalite på vattnet

att rengöra allt på samma gång är ju inte riktigt rätt då det dels ger en stor omställning för fiskarna då ph och dylikt ändras och kan ändras kraftigt vilket bara det kan ta död på fisk.

nä att de skulle va silikonet låter mest som en dålig ursäkt i mina öron.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Iit_mutt
                            • November 2004
                            • 449

Ursprungligen postat av Raven
                            ett akvarium behöver inte regelbundna vattenbyten för att ha bra kvalite på vattnet

att rengöra allt på samma gång är ju inte riktigt rätt då det dels ger en stor omställning för fiskarna då ph och dylikt ändras och kan ändras kraftigt vilket bara det kan ta död på fisk.

nä att de skulle va silikonet låter mest som en dålig ursäkt i mina öron.
                            Precis, jag syftade väl just inte på att det BARA var långt mellan vattenbytena (min bror hade ett kar när han var yngre som han bytte vatten i var annan/var tredje månad och fiskarna trivdes som...ehm...visken i vattnet). MEN jag syftade på glesa vattenbyten OCH (kanske framförallt) att ALLT rengörs då med (mnja, grusen tar hon kanske inte ut, men resten).

Men ja, det verkar ju iaf som alla kommit fram till samma sak som jag har gjort, att det nog itne är silikonen utan skötslen.

Kommentar

Arbetssätt...