Lysrör och vatten, problem!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

Lysrör och vatten, problem!

Hej, ett av två lysrör jag har i min heltäckande "akvariekåpa" gick sönder idag. Kan man ta bort det och köra med bara ett? Är skraj att det kan komma in vatten i lysrörshållaren. Är detta farligt/dåligt? Ingen koll alls faktiskt, aldrig haft ett trasigt rör förut. Jag har fiskar som bråkar en del och då kan det skvalpa på bra inne i akvariet. Annars är det väl inget annat att göra än att ha släckt tills jag har skaffat ett ersättningsrör...

MVH
    /Jens
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

ingen expert på lysrör men om du kör med bara 1 rör försök isolera kontakterna.

lite silvertejp skulle duga fint.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Karon
      • January 2002
      • 3170

Frågan är väl om inte bägge slocknar om du tar bort det ena, så kör med bägge på plats tills du bytt det trasiga, för det har väl inte gått i bitar ?
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• Raven
        • February 2005
        • 15385

det beror väl på hur det är konstruerat och kopplat eller ?

Kommentar

• Karon
          • January 2002
          • 3170

Visst är det väl så, men det finns armaturer där bägge rören måste sitta på plats för att det skall lysa. Hur det är kopplat i just denna visar sig väl om man tar bort ett rör, eller hur ?
          För övrigt, varför ta bort ett rör som slocknat, det gör ingen skada där det sitter eller ?
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• Zybeer
            • July 2002
            • 699

Tack för alla svar. Problemet är att röret sitter och blinkar helt hysteriskt. Båda fiskarna och jag får epilepsi! Kanske kan tejpa kontakten då? Lite fukt blir det säkert men det kanske inte är någon fara? Har inte testat att "starta" med bara ett rör. Ska nog testa det först... Mitt stora Ormhuvud och min Clariasmal tycker om att bråka med varandra och då de än på nästan 30 cm vardera kan det bli ganska rejäla plask i karet.

MVH
            /Jens

Kommentar

• MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

låter som om glimtändaren är kass....
              byt den först och se om inte röret funkar fint sedan (med reservation för att man bör byta rör varje år..(växtakvarier iaf) )
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Raven
                • February 2005
                • 15385

Ursprungligen postat av MagicFingers
                man bör byta rör varje år..(växtakvarier iaf) )
                ska inte byta 2 rör samtidigt även om man bara har fiskar då det kan skilja välidgt mycket i ljusstyrka.

Kommentar

• jonisg
                  • April 2005
                  • 172

Är akvariet Juwel? Isf måste du ha båda rören i för att det ska funka. Säger som Raven sa innan, byt glimtändare.
                  -:KUNGEN:-

Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

Zooline 50 L, Tomt....

Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

Kommentar

• Zybeer
                    • July 2002
                    • 699

Mmm... Glimtändare? Vilket innebär vad? Rören är ganska nya, inte mer än 3 månader. Men antog att någon av mina stora fiskar slagit i/ skvalpat vatten över röret. Kan noll om lysrör. Om jag ska byta glimtändaren vad gör jag då? Är det en del av lysröret eller armaturen?

MVH
                    /Jens

Kommentar

• sammy
                      • March 2004
                      • 282

Hej!

Ibland räcker det att vrida ett rör lite fram och tillbaka för att det ska sluta blinka...
                      240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
                      270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
                      54 l. Fiskhotell

Kommentar

• Raven
                        • February 2005
                        • 15385

glimtändare är en liten sak oftast vita ska bytas samtidigt som lysrör annars kan livslängen förkortas på rören.

tebax om 5min med en bild.

Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!

finns några som är lite dyrare som tydligen ska kunna bryta kretsen om lysröret blinkar då den kan överhetta reaktorn så att det i värsta fall börjar brinna.
                        Senast redigerad av Raven; 17 May 2005, 22:23.

Kommentar

• dgqlof
                          • November 2003
                          • 1344

Ja faktum är att man inte bör lämna lysrör blinkande, det är faktiskt en känd brandorsak även om det är ovanligt. När lysrör börjar blinka beror det antingen på att rörets elektroder är slut (livslängden är uppnådd) eller att glimtändaren är trasig. En glimtändare som är slut bränner upp ett rör på kort tid. Eftersom den är billig är rekommendationen att byta den samtidigt som röret.

Ett lysrör behöver förresten inte glimtändaren när det väl tänts, man kan ta bort den.

Ett blinkande lysrör kan man ibland få ur några timmar till ur (lagom länge att hinna köpa nytt) genom att skruva ur glimtändaren medan det håller att blinka. Med lite tur tänds röret och lyser fast. Det är förmodligen livsfarligt att skurva på glimtändaren när det står och blinkar.

Kommentar

• Zybeer
                            • July 2002
                            • 699

Tusen tack för alla informativa svar! Då vet jag vad glimtändaren är och eftersom rören är nya så behöver jag alltså bara byta den lilla saken? Låter nog allt lyse stå av då så länge... Schysst att dom var så billiga!

MVH
                            /Jens

Kommentar

• Zybeer
                              • July 2002
                              • 699

Nu har jag testat med glimtändare, tydligen var det lysröret det var fel på Ska skaffe ett nytt men under tiden tänkte jag att det vore enklare att låta röret sitta kvar men "urvridet" så att det inte tänds. Istället för att försöka tejpa som en galning i lysrampen... Det borde inte vara farligt att göra så eller? Röret är insatt men inte invridet i "position".

MVH
                              /Jens

Kommentar

Arbetssätt...