sandfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Nitrificeringsbakterierna blir aldrig fler än dom behövs eller vad ytan begränsar dom till.

Antag ett kar utan mätbart amonium eller nitrit (dvs fungerande/tillfredställande nitrifikation). I ett sådant kar kommer ett större/effektivare filter inte att göra några mätbara skilnader. Men då talar vi mätbara, vad som händer med de omätbara nivåerna av främst algtriggande amonium går inte säga. Bakterierna kommer inte att bli fler om du inte matar mer. Bakteriernas tillväxt beror på tre saker: Plats att växa, tillgång på mat (amonium och nitrit) och tillgången på syre. Altså finns det inga negativa konsekvenser med att ha stora filterm efterssom bakterierna aldrig kan bli fler än vad som finns tillgängligt i mat.

Däremot så kan för mycket filtermaterial vara onödigt. Även om du har tokstora filter så finns det en gräns där fiskarnas och nitrificeringens respiration blir högre än vad du kan trycka i nytt syre i tanken. Detta får koiägare ofta erfara vid vinterförvaring. DVS du kan ha tokstora filter utan möjlighet att utnyttja dem. Dock som sagts innan kan för mycket filtermaterial aldrig i sig skada.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• mats m
      • September 2002
      • 515

Hej.
      Vad jag vill komma fram till att det kostar mer än det smakar.med ett stort sandfilter.Pumpen och allt kostar mer än ett som är avpassat till akv.storleken,elförbrukningen blir större i förhållande till vad du får ut,men jag kan ha fel.
      MVH Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8083

OKI, förlåt, det var inte alls i närheten av så som jag tolkade det du skrev.

Menar du att ett sandfilter som är anpassat till akvariet är bättre än ett större sandfilter eller att ett vanligt filter som är anpassat till akvariet är bättre än ett för stort sandfilter?
        MVH
        Magnus
        min zoon

Kommentar

• aliback
          • April 2005
          • 163

Hej.Jag tänkte göra ett kanske onödigt stort filter eftersom jag har grejorna, förutom sanden redan och elen betalar jag inte (ingår i hyran) :-). Så själva kostnaden blir inte så stor.Det kanske visar sig att det som ser så bra ut teoretiskt blir sk-t i praktiken.
          MVH
          Annelie

Kommentar

• mats m
            • September 2002
            • 515

Hej.
            Vad jag menar är att man skall ej överdriva vissa saker för att man tror dom funkar battre bara för att dom är större,utan det gäller att ha en balans på det hela.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• aliback
              • April 2005
              • 163

Ursprungligen postat av mats m
              Hej.
              Vad jag menar är att man skall ej överdriva vissa saker för att man tror dom funkar battre bara för att dom är större,utan det gäller att ha en balans på det hela.
              MVH Mats
              OK, är mitt rör mycket för stort tycker du? Röret är som jag sa innan 10 cm i diameter och 80 cm högt, karet är på 450 L.
              Annelie
              MVH
              Annelie

Kommentar

• Mr B
                • September 2004
                • 1310

Ursprungligen postat av Håven
                Ursprungligen postat av aliback
                Jag är också lite fundersam på det här med sandens inverkan på pH, kanske bäst att testa innan?
                Ursprungligen postat av Håven
                Sanden påverkar inte pH.

Jobbar själv på ett koniskt rör - typ upp och nedvänd 1,5L petflaska. Allt för att vattnets hastighet igenom flaskan skall avta och sanden bli kvar. Vill undvika att sanden blir liggande någonstans. Bör med 30% blästersand eller finaste Råda räcka till ett 540L.

Nå, kategoriskt skulle jag vilja säga tvärt om, OM sanden är kalkhaltig, kommer den påverka ph, men då är vi där, Är chinchilla sand kalkhaltig? Att blästersand eller rådasand inte påverkar vattnets ph är nog så sant, det har vi ju använt i baljorna ett tag nu ju *- )

Vidare, Som Tropfrog säger, det går inte att ha "för stort" filter, det går att ja för mycket restprodukter som ska brytas ner, vilket snor all syresättning, men det torde inte vara problemet för de flesta akvarium, vinterförvarad guldfisk / koi är lite anorlunda och producerar gärna en hemsk massa avfallsprodukter...
                Därav att jag hellre siktar över än under målet, mitt mål är förövrigt att slippa köpa fler pumpar, samt enbart köra med grova genom släppande filtermaterial, såsom makaroner, trassel, biobollar...och fluidiserande sandfilter. För att inte råka ut för att jag har för klen filtrerings kapacitet siktar jag på ett fluidiserande som kan ta hela vatten "volymen" från pumparna jag har, ca 2500/h det kommer förhoppningsvis göra det möjligt att upgradera själva baljan i ett par omgångar innan filtreringsbiten blir överbelastad..
                Billigare än avloppsrör blir det inte, traska till nått bygge och tigg till dig, eller erbjud kaffebullar (ca 50 spänn) i utbyte..

B!

(Edit - text skummade sig, massa bold, utan att vara bold, fel typsnitt antar jag?)

Senast redigerad av Mr B; 04 May 2005, 23:56.

Kommentar

• Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8083

För små filter innebär risk för nitrit, algblommningar och sjuka fiskar.
                  "för" stort filter innebär amonimstabilitet, ingen nitrit, friska fiskar och mindre alger. Dessutom finns det bara en enda negativ konsekvens av "för" stora filter och det är den rent estaetiska, stora filter är inte snygga.

Om man då har möjligthet att bygga ett jättefilter och göra det snyggt alternativt gömma det bra så att det inte stör.....Ja då skall man givetvis göra det. Jag gissar att det finns många fler underfiltrerade/överbelastade kar än vad det finns överdimensionerade/underbelastade i hobbyn. Det första för med sig massor av negativa konsekvenser det andra massor av positiva.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

Kommentar

• aliback
                    • April 2005
                    • 163

Får tacka alla för hjälpen, har kommit fram till att jag kör som planerat med min glasvas så får vi se om jag kan få lagom cirkulation i den.
                    Återkommer senare i ämnet.
                    MVH
                    Annelie
                    MVH
                    Annelie

Kommentar

Arbetssätt...