Idé till fluidiserande sandbädd, vad tycks?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håven
    • September 2004
    • 180

Fann ett köpefilter som det går att spinna vidare på:

bruks:

Någon som hittat fler?

Kommentar

• Tottofagrin
      • July 2003
      • 330

Intressanta länkar

Jag satt och räknade lite på totala ytan av sandkornen i deras exempel. Enligt deras siffror så får de en totalarea per kg sand på ca 14m2. Detta låter väldigt mycket så jag blev lite fundersam på vilken kornstorlek de använder. Detta krävde upptäckte jag lite för avancerade ekvationer för mitt humör just nu, men jag försökte från andra hållet och provade med lite olika kornstorlekar för att se vad jag kom fram till för area. Och enligt dessa så ligger deras kornstorlek på lite mindre än 0,2mm. Detta låter väldigt smått, och jag undrar om det stämmer.

För att bara visa hur jag gjort om någon skulle upptäcka nåt fel så räknade jag så här:

* 1kg sand har kompaktvolymen 370 cm3 (nu är allt porutrymme borträknat alltså. Kom fram till detta med densiteten för sand som är ca 2,7 g/cm3)

* jag räknade med att sandkornen är sfärer
      Ett korn med diam 0,02cm har volymen 0,0000041887.. cm3
      och aream 0,0012566.. cm2

* Detta ger ca 88 300 000 st sandkorn/kg ( ) (kompaktvolym/kornvolym)

* Antalet sandkorn * sandkornets area = ca 110999 cm2 = ca 11 m2

Kör de verkligen med så små kornstorlekar? I så fall borde ju blästersand vara ett ypperligt material i sandbädden.

/Kalle
      Senast redigerad av Tottofagrin; 21 April 2005, 00:08. Anledning: fick fel på en nolla.. men det var tangentfel o inte räknefel..
      MVH Kalle
      "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

Kommentar

• Mr B
        • September 2004
        • 1310

Bläster sand bör vara ett ypperligt material till sandbädden, problemet är att vad jag förstår så har de väldigt låga flödes siffror, relativt till volymen de hävdar sig vara avpassade som filter till. det gör mig mer och mer skeptisk till att köra fluidiserande sandfilter som ända filter i min balja kommer att fungera..

vidare hävdar de att man "bör" ha ett mekaniskt förfilter, halva poängen med fluidiserande är ju att hela filter anläggningen släpper igenom mat som sugs in i filtret.. iofs sitter korgarna i de flästa ytterfilter, och de borde stoppa växtdelar osv... kanske det bör klassas som "väldigt grovt mekaniskt förfilter" ?

Jag önskar mer o mer att jag gått natur, o lärt mig räkna mer än på fingrarna, det här är lite för avancerat för att en gissning mellan tumme och pekfinger ska fungera.
        B!

Kommentar

• Tottofagrin
          • July 2003
          • 330

Jo, om man använder sig av så små kornstorlekar så kräver det väldigt låga flöden genom filtret. Så att enbart köra sandbädd är nog ingen bra idé. Man kan ju köra en T-koppling på tillbakaflödet från t.ex. ett ytterfilter som får fungera som bio/mekaniskt filter och låta en del av det vattnet strömma genom sandbädden i så fall.
          MVH Kalle
          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

Kommentar

• Mr B
            • September 2004
            • 1310

Mm, förhoppningsvis kan man koma runt det i alla fall delvis med hjälp av grövre rör, lägre flödeshastighet, trots samma totalhastighet, och "runt" mm'n sand i stället, trots allt en hel del grövre sand, i den skalan vi räknar.
            Jag har förhoppningar på runt metern som maxhöjd, och ett teoretiskt max på 2 filter för att halvera flödet problemet är väll att jag inte kommit på nått vettigt sätt att räkna ut en vettig diameter på nämda rör. Risken finns även att man av ekonomiska skäl åker på att bygga i fyrkant, i stället för rör. det blir liter mer komplicerat med mina svarvade delar, men det ska nog gå i alla fall.

B!

Kommentar

• Håven
              • September 2004
              • 180

Minsta köpemodellen skall klara att biologiskt filtrera ett akvarium upp till 1140L. Som flöde rekommenderas ca 500L/T. Detta med ett yttermått på 43x19x7,5cm. En volym på ca 6 liter. Grov filtersvamp på trycksidan som tar de större partiklarna blir säkert bra. Sandfilter används till dammar och för dricksvattenrening. Skall kolla vilken kornstorlek som används.

Tottofagrin - du har ett grymt filter på gång!

Kommentar

• Tottofagrin
                • July 2003
                • 330

Ursprungligen postat av Håven
                Tottofagrin - du har ett grymt filter på gång!
                Jo, det verkar onekligen så, bara man nu hittar rätt när det gäller dimensioner och flöden och så, så man optimerar det ordentligt. Även om det inte gör något att det inte går till 100% så känns det bättre attt bygga något som fungerar till sin fulla potential.

/Kalle
                MVH Kalle

Kommentar

• Tottofagrin
                  • July 2003
                  • 330

Har utgått från de kommersiella filtren som länkades till tidigare och kommit fram till att mitt filter kommer ha måtten :

* diam: 11 cm
                  * höjd: 45 cm
                  * sand volym: 1-1,3 liter
                  * sandmedia: blästersand

Materialet kommer vara genomskinligt plexiglasrör och plexiglasskivor till topp och botten (det ska ju vara snyggt också)

På insuget kommer där finnas en kram för kontroll av flödet. Jag kommer antagligen koppla in sandfiltret efter mitt ytterfilter (T-koppling) som jag proppar full med blå filtermatta. Cirkulation i karet kommer skötas av ett aquabee 2000, 2000 l/h som kommer kopplas in enligt ett closed loop system. Nu låter detta som värsta saltvattenskaret men det är det inte jag lovar (kommer köra malawi) Men man kan faktiskt lära sig en hel del av att kolla vad marinakvaristerna bygger för nåt..

/Kalle
                  MVH Kalle

Kommentar

Arbetssätt...