Jodahl, förlåt jag menade självklart Stål flaskor. Förklara för mig varför man kan nitrox tvätta/ syrgas tvätta en flaska som är gjord för luft? ... Efter som att man nu inte får använda en CE märkt flaska som är gjord för luft till nån annan gas. Det är ju inte direkt ofarligt att dyka med ren syrgas. Nån kan ju ta fel? Varför inte fylla med koldioxid?
Ingen som testat dykflaska till co2?
Kollaps
X
-
Ursprungligen postat av jonisgFörklara för mig varför man kan nitrox tvätta/ syrgas tvätta en flaska som är gjord för luft? ... Efter som att man nu inte får använda en CE märkt flaska som är gjord för luft till nån annan gas. Det är ju inte direkt ofarligt att dyka med ren syrgas. Nån kan ju ta fel? Varför inte fylla med koldioxid?
Dykflaskan kan vara godkänd för flera olika innehåll, skulle tipsa på att en dykflaska är godkänd för lite olika gaser som kan tänkas används för dykning om det är så att flaskan är lämpad för detta ändamål. Eftersom ingen som tillverkar dykflaskor tror att man någonsin skulle vilja ha CO2 i den så är den förmodligen inte godkänd för det innehållet.
Vet inte vad dom som fyller dykflaskor har för skyldigheter mm, men händer en olycka med en flaska som är fylld med ett innehåll den inte är godkänd för så inte är det flasktillverkaren som åker dit i alla fall.
Får man inte med någon dokumentation när man köper en dykflaska? Om man får det, vad står det i så fall i den?
Jag jobbar med tryckkärl i petrokemibranchen så jag är inte jättekunnig på serietillverkade tryckflaskor som dyktuber är, men skall du fylla med CO2 bör du kolla upp med tillverkaren att det är ok, skriftligt papper från typ VD eller kvalitetsansvarig. Annars blir det fängelse och inga försäkringspengar om du spränger huset i bitar.
...Johan...220 liter växtsoppa.
Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
Aquarelle 0,3 W/literKommentar
-
Ursprungligen postat av JodahlUrsprungligen postat av Daneijonisg:
Kondenserad gas kan inte komprimeras.
...Johan...Kommentar
-
Nja, innehållet kondenseras ju en skvätt i taget så att säga, tuben kan ju vara allt från halvfull med "vätska" till full, eller tom. hela vägen kommer trycket i den att vara i stort sett detsamma eftersom när gastrycket sjunker, förgasas motsvarande mängd ny gas, för att hålla trycknivån, så att resten av gasen förblir i vätskeform. Trycket på vätskor har en minimal effekt, det har länge varit en sanning att man inte kan komprimera vätskor, men det var visst nån som bevisade att det gick att komprimera vatten, med nån miljondels grad, eller så. efekten blir oavsett att fram tills dess att flaskan är full med flytande gas, kan du pumpa i mer, men när tuben börjar innehålla kondenserad gas, slutar trycket stiga (förens den e full, och då får det väll snarare klassas som övertryck, och inget annat? blåsa en co2 tub rund kan vara lite dumt...)
blah blah, jag skulle nog inte skrivit nått igentligen.. sov gott.
B!Kommentar
-
Ursprungligen postat av Mr Bän nån som försöker använda en tub som ballong...B!Kommentar
-
går det hela att sammanfatta med att en dyktub rent teoretiskt borde gå att fylla med co2, men att om en flaska inte är godkännd för det (vilket dykflasor inte är men brandflaskor och co2-tuber är) så får man inte fylla den med co2, för om det händer en olycka så är det den som fyllde den's fel.
en 12l flaska rymmer dubbelt så mycket som en 6l även om den tål 200bar och 6l tål hur mycket som hellst, då det är i flytande form i flaskan.Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!Kommentar
Kommentar