Flimmrande Lysrör

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

när jag gick ellinjen för många år sen fick jag höra att lysrör tänds och släcks väldigt många gånger per sekund vilket gör att det ser ut som dom flimrar.

eftersom vi har växelström i uttagen så ligger den periodvis spänningsmässigt på 0v och då kan ju inte lysrör lysa.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Danei
      • September 2004
      • 555

Reaktorn är inte en transformator utan en serie induktans. Ofta med en inbyggs kondensator för att minska den reaktiva effekten. Lysröret "blinkar 100gånger per sekund. Precis som vanliga lampor. Saken är den att ett tänt lysrör har låg resistans. Så det går på relativt låg spänning. Men för att tända det behövs det en högspännings puls. Hur man generarar den varierar. Glimtändaren är främst till för att förvärma röret, men även för att generara en start puls tillsammans med reaktorn.

Kommentar

• lysröret
        • October 2004
        • 312

det är glödlampan som tänds och släcks kontinuerligt med nätfrekvensen.
        eftersom datorskärmar ser ut att flimra mer med glödlampan tänd.

Reaktorn är inte en transformator utan en serie induktans. Ofta med en inbyggs kondensator för att minska den reaktiva effekten. Lysröret "blinkar 100gånger per sekund. Precis som vanliga lampor. Saken är den att ett tänt lysrör har låg resistans. Så det går på relativt låg spänning. Men för att tända det behövs det en högspännings puls. Hur man generarar den varierar. Glimtändaren är främst till för att förvärma röret, men även för att generara en start puls tillsammans med reaktorn.
        transformatorn är också induktiv, men den kan inte anpassa sig som reaktorn.
        kondensatorn sitter utanför.
        en koppling utan, okompenserad, kondensator har cosfi ca 0,45-0,5.
        en kompenserad koppling ska ha 0,9.
        jag vet om allt det där då jag går ut elprogrammet till sommaren.

Kommentar

• Danei
          • September 2004
          • 555

Hur menar du att glödlampans flimmer har med skärmens att göra?

Menar du att din information på någon punkt aviker från vad jag skrev?

Kommentar

• Karon
            • January 2002
            • 3170

Personligen är jag tveksam till att en glödlampa flimmrar.
            Jag tror att glödtråden glöder och inte hinner svalna mellan periodväxlingarna.
            Jag har alltid hört att lysrör tänds och släcks i takt med svängningarna i växelströmmen.
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• Danei
              • September 2004
              • 555

visst flimrar de. Jag har sett en uppkoppling där man sände ljud med ljuset från en lampa. Där är det högre frekvenser. Men det varierar även mellan olika typer av lampor.

Kommentar

• heeke
                • April 2003
                • 5033

En glimtändare består i princip av en glimlampa och en bimetallbrytare. En reaktor är en spole som har till uppgift att begränsa strömmen i röret, som har låg resistans, samt att tillsammans med glimtändaren tända röret.
                Ändarna på röret måste värmas upp innan man slutligen ger en spänningspuls som tänder röret.
                Innan röret tänder så flyter det en ström genom spolen, rörets ändar (för att värma) samt glimtändaren.
                När glimlampan i glimtändaren glimmar blir den varm vilket efter ett tag gör att bimetallbrytaren bryter ström kretsen.
                Eftersom en induktans (spole) alltid strävar efter att hålla strömmen konstant så kommer det att bli en spänningspuls när kretsen bryts och resistansen blir oändlig.
                Spänningspulsen ger ett överslag mellan rörets ändar så att det tänds och börjar leda ström.
                Eftersom röret har sån låg resistans kommer i princip ingen ström att flyta genom glimtändaren (den har ingen funktion i detta läga).
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Raven
                  • February 2005
                  • 15385

blunda och håll ögonen mot en glödlampa.
                  öppna ögonen samtidigt som du släcker så kan du se att tråden behöver tid innan den svalnat så mycke så att den slutar avge ljus helt och hållet.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Danei
                    • September 2004
                    • 555

Heeke: Bra beskrivning. Bortsett från funktionen på glimmtändaren. Den bildar en ljusbåge när man lägger spänning över den. Ljusbågen värmer ett bimetallbläck som gör att glimmtändaren sluter. Då sluts kresten. Samtidigt svalnar bimetallen så att den öppnar efter en liten stund. Det är då röret tänder.

Raven: Jag vet att det är så. Särskilt på halogenlampor. Men vanliga lampor flimmrar, om du inte tror mig kan du koppa en ljusmätare till ett oscilloscope.

Kommentar

• lysröret
                      • October 2004
                      • 312

om vi nu bara måste begränsa strömmen genom röret så kunde vi ha en resistor.
                      men reaktiv belsatning behövs för den negativa strömkaraktäristiken som uppstår.

faktum är att man kan använda resistorer, kondingar och dioder till att driva lysrör. det är det hf gör, men hf har transistorer för att få upp en hfpuls.

för RS, snabbstart så sitter det en dubbelreaktor som kopplas till och från röets ena elektroder. där i mellan sitter några kondingar.
                      det är svårt att förklara.

Kommentar

• heeke
                        • April 2003
                        • 5033

jag vet om allt det där då jag går ut elprogrammet till sommaren.
                        Hur skulle du begränsa en ström med en resistor utan att sänka spänningen över röret?

Heeke: Bra beskrivning. Bortsett från funktionen på glimmtändaren. Den bildar en ljusbåge när man lägger spänning över den. Ljusbågen värmer ett bimetallbläck som gör att glimmtändaren sluter. Då sluts kresten. Samtidigt svalnar bimetallen så att den öppnar efter en liten stund. Det är då röret tänder.
                        Ja, jag är inte ledsen för det Principen var iaf rätt, när kretsen bryter så ger reaktorn en spänningspuls.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Danei
                          • September 2004
                          • 555

Ursprungligen postat av lysröret
                          Det är möjligt att det skulle gå. Men förlusterna skulle bli stora. Det går inte att genera starat pulsen. Det finns många andledningar till att man inte gör så.
                          men reaktiv belsatning behövs för den negativa strömkaraktäristiken som uppstår.
                          Vad menar du? Syftar du på den negativa resistansen?
                          faktum är att man kan använda resistorer, kondingar och dioder till att driva lysrör. det är det hf gör, men hf har transistorer för att få upp en hfpuls.
                          Du glömnde att nämna induktanser. De är viktiga även i ett HF don. Det är nog mer halvledar elektonik dom också. Jag har inget schema så jag kan inte visa.
                          för RS, snabbstart så sitter det en dubbelreaktor som kopplas till och från röets ena elektroder. där i mellan sitter några kondingar.
                          det är svårt att förklara.
                          Det kan bero på att du inte har en aning om hur det funkar. Förhoppningsvis vet du hur det ska kopplas.

Kommentar

• Danei
                            • September 2004
                            • 555

lysröret: Vart tog du vägen? Kom du på att det var dumt att visa hur mycket du igentligen kan?

Kommentar

• Karon
                              • January 2002
                              • 3170

För min del är jag glad att de lyser
                              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• JNJ
                                • March 2005
                                • 20

Denna diskutionen förstod jag till 100% !!!

Får nog hålla med Karon, "För min del är jag glad att de lyser".

/ Jens
                                /Jens
                                ------------------------
                                310L malawikar
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=389239

Kommentar

Arbetssätt...