Om du har två lysrör så testa med att butplats på dem. Det skulle kunna vara lysrörständaren som inte fungerar helt perfekt. Om det är lite flimmer kan du nog leva med det. Jag vet inte om det brukar försvinna med tiden.
Ibland flimmrar lysrör ett tag efter det dom tänts...
Riktigt flimmerfria lysrör kostar mera mera...
Men om dom flimmrar hela tiden så är nog något fel trasigt...
Ibland flimmrar lysrör ett tag efter det dom tänts...
Riktigt flimmerfria lysrör kostar mera mera...
Men om dom flimmrar hela tiden så är nog något fel trasigt...
Nja, lysröret i sig kan inte vara mer eller mindre "flimrigt", mer än om det är trasigt. (Det "normala" flimmer man kan uppleva beror på frekvensen, 50Hz i nätet)
Däremot kan man skaffa sig ett HF-don att driva det med istället för den "vanliga" drosseln/reaktorn.
Med HF-don behöver man inte heller ha någon glimtändare.
Jag tror iofs inte att det var detta flimmer det var frågan om uten ett rör som slocknar och tänder hela tiden.
Det troligaste är i så fall att röret är dåligt, byt rör, men glöm inte att man bör byta glimtändaren samtidigt. Du kan ju testa att byta bara glimtändaren om du inte vill lägga pengar i onödan. Tändaren kostar ett par tior.
Jag gjorde ett underbart misstag för några veckor sedan. en lysröret började blinka. Köpte nytt och monterade in det och det blinkade också. (det var glimtändaren som var slut) köpte ny. Kommer hem dagen efter har den andra slocknat. testar att byta plats på rören. inget resultat och testar att byta plats på glimtändaren. INget resultat. Riktigt förbannand på att apparaturen har pajat. Går ett par dagar och sedan bestämmer jag mig för att montera isär den för att se om jag kan hitta felet. Då upptäcker jag att jag av misstag tydligen har släckt det lysröret. Kände mig lite dum (om än ganska lycklig)
Vad är det som orsakar flimmret i vanliga lysrör då?
Trodde HF-don höjde frekvensen på växelströmmen så att "flimmret" i rören inte blev märkbart för ögat.
Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !
Vad är det som orsakar flimmret i vanliga lysrör då?
Trodde HF-don höjde frekvensen på växelströmmen så att "flimmret" i rören inte blev märkbart för ögat.
det är att elektronflödet inte är lätt att få att gå genom gasen.
i lysrören går en ström.
lysrören lyser utan strömm om man bara här spänning på.
de flimrar inte då
vad snackar du om nu. Du kan lägga en relativt hög spänning på röret utan att det händer något. Med trasig glimtandar ligger det 230V AC över röret. Det lyser inte iafa. I drift är det en lägre spänning över röret. Reaktorns uppift är att begränsa strömen.
vad snackar du om nu. Du kan lägga en relativt hög spänning på röret utan att det händer något. Med trasig glimtandar ligger det 230V AC över röret. Det lyser inte iafa. I drift är det en lägre spänning över röret. Reaktorns uppift är att begränsa strömen.
lysrören lyser i den del man kopplar på högspännig.
det flimrar inte då.
du har kanske sett scannerlysrör och datorlysrör, de reaktorerna kör högspänning på upp till 1000v. du kan driva vanliga lysrör på de högspänningsreaktorerna. jag drev 8w T5 på sån.
reaktorn är en transformator.
den anpassar spänningen till röret, när röret är gammalt skickas lite högre spänning på.
reaktorn krävs även för att kunna tända röret, det klarar inte glimt. själv.
Kommentar