Runt akvarium - bra???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

Runt akvarium - bra???

Var inne och letade information om vad som definierar ett sällskapsakvarium och snubblade då över denna information om sk guldfiskskålar som förvånade mig. Tycker att överallt på forumet etc så står det att runda akvarium INTE är att rekommendera men inte pga att det är för litet som det står här:

Åsikter någon?

Ps. om någon har en bra definition på sällskapsakvarium och ett icke sällskapsakvarium får ni gärna berätta det för mig d.s.
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Jag kan inte se någon som helst vettig anledning till varför runda akvarium skulle vara sämre än fyrkantiga, samma volym given. Då skulle ju akvarium med välvd ruta vara sämre än akvarium med rak ruta, så är det ju förståss inte.

Jag har sett ett kar i någon utställningshall i tyskland (?) som är runt och typ 10 meter högt. Mycket snyggt.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• peppito
      • December 2003
      • 1612

Jag gillar personligen inte runda skålar oavsett storlek (personlig åsikt)

Tycker att vanliga akvarium är mer estetiskt tilltalande. En guldfisk skål för en liten fisk är inget problem om filter och liknande fungerar (eller annan syresättning och vattenbyten). Guldfiskar och slöjstjärtar kräver dock mycket stora akvarium och passar absoult inte i guldfiskskål. Det är även ganska svårt att hålla skålarna rena, men kan man det med filter och vattenbyten så fungerar även de som akvarium. Jag kan inte tänka mig att en fisk mår sämre i 20 liters rund skål jämfört med 20 liters valigt akvarium om filter och liknande är identiskt.

Sällskapsakvarium är vad många kallar även fisksoppa. Vanliga trevliga ofta lättsköta fiskar som mollys, svärdbärare, guppies, barber osv... Det är i alla fall så jag associerar ordet. Inte några direkt aggresiva och för andra farliga fiskar.

Kan jämföras akvarium för bara malawis osv.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

Kommentar

• peppito
        • December 2003
        • 1612

Jaha grattis Tropfrog du var mycket snabbare

Kommentar

• mckvinnan
          • December 2004
          • 760

Så det har med innehållet i akvariet att göra mer än storleken på akvariet? (syftar på benämningen sällskapsakvarium)

Så om man har ciklider i ett 200 liters kar så är detta inte ett sällskapsakvarium per definition?

Tycker också att höga runda pelare är otroligt snygga även om just kupor inte är någonting jag föredrar. Ska inte akvarium ha en insynsskyddad vägg också vilket i så fall skulle kräva att man täckte över en del av kupan vilket kanske är svårt att göra snyggt?
          (Det jag har hört är just att de blir tokiga eller får fel på simblåsan etc i kupor)
          Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

Kommentar

• peppito
            • December 2003
            • 1612

De hehöver inte en insynskyddad vägg men en del fiskar vill ha gömstället i form av grottor och liknande.

Ja det är innehållet som avgör om det är ett sällskapsakvarium. Bara för att det finns ciklider i ett akvarium är inte detta ett hinder för att det skall vara ett sällskapsakvarium. Finns flera dvärdciklider som passar utmärkt i sällskapsakvarium.

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

vissa fiskar mår dåligt av att bo i ett runt hem jämfört med ett 4-kantigt hem.
              om du söker kommer du hitta en tråd om just guldfisk skålar som är rätt ny där det tydligt står vad många här inne tycker omd om.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• gladhertha
                • February 2005
                • 1755

I ett runt akvarium blir det insyn från alla håll, ingen bakgrund, och oftast ingen väg att sätta den emot. Detta stressar fisken och det slutar oftast med att den dör. Nitrit/nitrat och konstiga värden kan ploppa ur och in *ursäkta uttrycket*. Det finns mer negativa saker en posetiva om guldfiskskålar.

Grejjen är att folk inte kan släppa tanken av att skaffa en skål på direkten? När de vet de negativa - räcker inte det?
                Mvh Hanna
                Min Zoon

Kommentar

• Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

Det känns som om jag upprepar mig, det har ingenting med FORMEN att göra, volym, och simyta i de olika lederna är det som bestämmer om en fisk tar skada eller inte av sin miljö. Kupor suger, ett 12 liters akvarium är dock sämre än en 25 liters kupa, till samma fisk, givetvis är för samma fisk ett 45 liters akvarium ännubättre, medans kanske 2 kubiks rör akvariet i nämda mässhall (med ett par tusen kardinaltetror i, om det är samma mässhallsakvarium som jag tänker på) kanske inte gör någon större skillnad.

Det viktiga i samanhanget är inte formen, utan storlek, du kan ha ett rektangulärt kar som inte går att syresätta, för att det är för högt, du kan fylla en kupa till 2/3, och ha aldeles utmärkt syresättning, det går att inreda runda akvarium, likväl som 4kantiga, Dock kan kupor räknas bort från "inreda" för det e där ingen som gör i alla fall. Inte konstigt, då kupan folk tänker på helt enkelt är för liten. Det har inte med formen att göra.

Det vanligaste alternativet med runda akvarium är att de står "mitt i" ett rum, och därför inte har några synliga atrialjer för filtrering, utan de kommer in (och ut) via hål i botten på baljan, och ner i bänken. Absolut inget fel i det.

Känner du att du inte på ett korekt sätt kan inreda ett runt akvarium, så att fisken/fiskarna kan få en trivsam tillvaro, låt bli. ska akvariet stå i ett hörn, köp et triangulärt akvarium, för den extra volym det ger, med samma, eller nästan utseende framifrån.

Gladherta, bland många andra har fått för sig att ett runt akvarium betyder genomsyn, så är inte tvunget fallet, även om det står mitt i rumet. Precis lika "dödligt" skulle i så fall ett akvarium som fungerar som rumsavdelare vara. Specielt som de oftast har väldigt god genomsyn. De är dock klassiskt fyrkantiga, så det förlåter genast?

B!

Kommentar

• Magnuz
                    • February 2005
                    • 292

"Då skulle ju akvarium med välvd ruta vara sämre än akvarium med rak ruta, så är det ju förståss inte."

Jodå, så är det. Åtminstone tycker jag att ljusbrytningsfenomenen i såväl runda kar som de med välvd framruta är väldigt irriterande, jämfört med ett vanligt rektangulärt akvarium.

Kommentar

• jocke_ek
                      • February 2005
                      • 259

[QUOTE=Jodå, så är det. Åtminstone tycker jag att ljusbrytningsfenomenen i såväl runda kar som de med välvd framruta är väldigt irriterande, jämfört med ett vanligt rektangulärt akvarium.[/QUOTE]

men då kan man väl inte säga att dom är sämmre för firrarna att bo i utan du tycker personligen att dom inte är vackra att titta på .
                      eller har jag missuppfattat dig då?

mvh jocke
                      några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
                      kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
                      finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

Kommentar

• Raven
                        • February 2005
                        • 15385

i en liknande tråd nyligen var det nån som skrev att vissa fiskar mår dåligt av just den runda formen.
                        dom får problem att navigera.
                        tror det var labyring fisk som nämndes.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• averater
                          • March 2004
                          • 381

nu blev jag sugen på ett runt akvarium efetr att ha läst denna tåten...

tror inte dett finns några fördelar/nackdelar med runda akvarier förutsatt att man har vettig inredning, precis som man måste ha någorlunda vettig inredning i fyrkantiga också.

förresten finns det inte någon lag om det där med att man inte ska kunna se rakt igen ett akvarium, att ena sidan antingen ska vara täckt eller att inredningen ska hindra så att man kan se rakt igenom?
                          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

Kommentar

• gladhertha
                            • February 2005
                            • 1755

Ursprungligen postat av averater
                            nu blev jag sugen på ett runt akvarium efetr att ha läst denna tåten...

tror inte dett finns några fördelar/nackdelar med runda akvarier förutsatt att man har vettig inredning, precis som man måste ha någorlunda vettig inredning i fyrkantiga också.

förresten finns det inte någon lag om det där med att man inte ska kunna se rakt igen ett akvarium, att ena sidan antingen ska vara täckt eller att inredningen ska hindra så att man kan se rakt igenom?
                            Var finns suget av att skaffa ett runt akvarium i den här diskussionen???
                            Och var ska du finna ett 60L kupa någonstans??? Lite småskumt. Jag håller med många här att insynen i en kupa omvandlar inredningen, allt blir förstorat och som såna där "roliga speglar" i Lustiga huset. Allt blir förvrängt. Och det ser ALLA, sedan kan man tycka olika om det. Men jag tror inte att en riktig akvarist skulle tycka det var "vackert" precis.

Som Raven sa innan tappar fisken sin navigering. Och om man vill att sin fisk ska må bra så skaffar man inte en skål.

Jag är starkt emot djurplågeri, och skålar är djurplågeri!
                            Mvh Hanna
                            Min Zoon

Kommentar

• peppito
                              • December 2003
                              • 1612

Ursprungligen postat av gladhertha
                              Jag är starkt emot djurplågeri, och skålar är djurplågeri!
                              Det beror som sagts flera gånger tidigare på storlek och innehåll. Jag tror dock att det är svårt att få tag i en riktigt stor skål. Är du bara villiga att betala så går det nog att få tag i nästan vilka former och storlek som helst..

De flesta diskussioner om skålar och djurplågeri handlar om att fisken i skålen oftast är en slöjstjärt eller liknande som är på tok för stor för en skål.

Kommentar

Arbetssätt...