Dala/Zooline eller Ocean akvarium

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

Dala/Zooline eller Ocean akvarium

Nu är det ungefär 3 månader sen jag bytte upp mig till ett 250 liters kar men har redan blivit sugen på att skaffa ett större, tankarna går då kring 540 eller 720 liter. Ska bara höra vad hyresvärden säger, jag tror det ska vara betongbjälklag i kåken och då borde det inte vara några problem.
    Jag har tänkt att köpa ett helt nytt kar för att slippa eventuella repor och omsilikonande som jag inte tycker är speciellt spännande.

Märken jag kikat på är Dala/Zooline och Ocean, dom är ju ungeför likvärdiga i pris men kvalitetsmässigt vet jag inte hur det är att jämföra dom två med varandra. Mitt 250L är ett Dala kar och det är jag väl visserligen nöjd med men jag skulle vilja veta vad ni andra tycker.
    Finns det rentutav några andra vettiga alternativ till en rimlig peng?
    530 liter grönsaker
  • Gud bevare Tsaren
    • April 2004
    • 276

Ptja, jag har personligen erfarenheter från bägge och upplever att Dala/Zooline är mer välgjorda, om än inte i någon större omfattning. Det är ungefär som att välja mellan en välutrustad Mercedes C-Klasse och en S-Klasse, två kalasfina bilar varav den ena är dyrare men också litet mer påkostad.

Valet är en smaksak. Det är helt enkelt en fråga om vad känslan av kvalitet betyder för just dig.

Högaktningsfullt
    Gud bevare Tsaren

PS: Vi hade en liknande tråd uppe för några månader sedan i den här delen av forumet, du får försöka leta reda på den.

Kommentar

• Fredde_
      • December 2004
      • 253

Där ser man vad lite sökning kan göra..
      Jag hittade flera trådar som handlade om samma sak
      Tack iaf
      530 liter grönsaker

Kommentar

• Fredde_
        • December 2004
        • 253

I vissa trådar har det visst gått rykten om att dom som tillverkar dalakaren har kursat, vet någon om det stämmer?
        Eller det kanske är uppstartat igen? Om det inte är så kan det ju bli lite problem vid ev. reklamationer
        530 liter grönsaker

Kommentar

• Mr B
          • September 2004
          • 1310

Har ett beggagnat Zooline kar, 375 liter, som antagligen inte varit med om mer än vad säljaren sade, och då altså är ca 1,5-2 år gammalt, baljan i sig är riktigt bra, snyggt skuren, fina silicon fogar osv, nånting som jag dock funderar lite på är att försöka göra nånting åt att det finns mm fina "springor" i skarvarna mellan aluminium ram delarna.

Nu är ju de delarna bara smink i alla fall, men jag har i alla fall funderat på att försöka göra nånting åt det. Inte heller säker på om det är vanligt med Zooline baljor, har bara haft ett annat, det var inte så, haft ett par olika "ramakvarium" varav ett par billiga haft riktigt stora springor, osv, skönhetsfel det kan vara värt att granska baljan närmare vid inköp för kanske?

B!

Kommentar

• Baggen
            • July 2004
            • 340

Äger själv ett ocean 375L vilket jag är mycket nöjd med ,
            Uppfyller alla mina krav på ramakvarium. Desvärre är det bara 375L
            behöver byta upp mig lite till 540L. Har ochså ett 600L Åled vilket
            inte skiljer sig så mycket från ocean karet , visst är det ju skillnad
            i rambrädd och dubbla silicon fogar mm. Men vad begär man inte för
            ett kar som kostar 6500:- hellt utan tillbehör.

/Baggen

Kommentar

• Gud bevare Tsaren
              • April 2004
              • 276

Åled ? I det fallet har Dala-Zooline funnit sin överman, finare kar än de från Åleds finns knappast att köpa för pengar.

Kommentar

• oveb
                • January 2004
                • 2577

Ursprungligen postat av Gud bevare Tsaren
                Åled ? I det fallet har Dala-Zooline funnit sin överman, finare kar än de från Åleds finns knappast att köpa för pengar.
                Hoppas att du menar "finare svenska kar"

Vid en jämförelse med exempelvis RENA's baljor med "laserskuret" glas och nästan löjligt snygga möbler så ser båda Dala och Åled ut som hembyggen !

Även danska Akvastabil är snyggare !!

Tycker iallafall jag
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

• Baggen
                  • July 2004
                  • 340

Nej nej , snälla någon Akvastabil håller både lägre pris och kvallité än
                  Åled kar. Sedan att designen kanske är snyggare är en annan femma.

/Baggen

Kommentar

• oveb
                    • January 2004
                    • 2577

Jag sa ju åxå snyggare

Vad spelar det för roll om karet håller i 10 eller 20 år när man retar sig på att skarvarna glipar varenda gång man tittar på det !

Kommentar

• astronotus-ocellatus
                      • March 2005
                      • 25

Är det ingen som har en bild på ett dala 720 så att man kan få en uppfattning om hur stort det är?

Kommentar

• Fredde_
                        • December 2004
                        • 253

Jag har faktiskt kikat lite på akvastabil också, finns det någon som saluför akvastabil kar och möbel till vettiga priser här i sverige? Har nämligen kollat runt lite i danmark och där borde jag landa på ca 6500:- för 720L med möbel, tyvärr har jag inte fått någon uppgift om frakten ännu som jag misstänker kan höja priset en del..
                        530 liter grönsaker

Kommentar

• oveb
                          • January 2004
                          • 2577

Akvastabils möbel är nästan i en klass för sig, den är helt i lack istället för den hemska folien som vissa kör med.

Lack tål vatten ganska bra medans folien lyfter sig direkt ifrån underlaget om det blir fuktigt i skarvarna...

Kommentar

• Fredde_
                            • December 2004
                            • 253

Ingen som vet om det går att köpa akvastabils kar här i sverige till humana priser? Vart isf?
                            530 liter grönsaker

Kommentar

Arbetssätt...