30w lysrörsreaktor till 36w lysrör?

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

30w lysrörsreaktor till 36w lysrör?

Jag skrev i en tidigare tråd att jag är på gång att bygga en egen heltäckande lysramp och blev tipsad om att handla på kjell.com istället för elfa men på kjell.com så hittar jag bara 30w reaktorer.
    Går det att använda såna till 36w lysrör?

Lysrörsreaktor 1x30 el, 2x15W
    230V
    Sidan kunde inte hittas, försök söka på nått annat eller gå till www.kjell.com/se
    530 liter grönsaker
  • mikro
    • November 2002
    • 260

spontant skulle jag säga nej. Liten skillnad i och för sig men det är viss skillnad på längden på rören och det kan påverka andra faktorer än bara effekten kanske.

Prisskillnaden mot Elfa är ju bara 6:- plus eventuell frakt så det är nog bättre att vara på den säkra sidan tycker jag.
    ---
    Mikael

Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

Kommentar

• Iit_mutt
      • November 2004
      • 449

Skulle nog precis som mikro säga "nej". Det kommer säkert lysa. Men det är som med allt annat; överbelastning är aldrig bra i långa loppet.

40W-reaktor skulle jag personligen köra på, för i det långa loppet ger det en stabilare och mindre belastad reaktor.
      Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

Kommentar

• Fredde_
        • December 2004
        • 253

Har även kikat på HF-don men då stiger ju priset ganska så mycket

Saxat från elfa:
        Elektroniskt förkopplingsdon för 2 lysrör storlek T8, Æ26 mm med effekt 36–40 W. Fördelarna med elektronik är bl a flimmerfritt ljus och lägre energiförbrukning. Användning av ''cut-off'' teknik ger ökad livslängd för lysrören. Varmstart. Automatisk avstängning om lysröret går sönder. Automatiskt tillslag efter byte. Kan även drivas med likspänning från exempelvis reservkraftsaggregat. Typ QT-HF kan effektregleras med reglerdon 1–10 V. Reglering är möjlig ned till 1 %. Vid reglering krävs dock en inbränningstid på 100 timmar med full effekt.

Gör erkligen texten ovan att 483:- är försvarbart? Finns även en annan modell för 999:-(!)
        Visst, jag kan driva två rör med ett hf-don men två reaktorer för 36-40w landar på totalt 120:- plus två hållare för tändarna 16:-

Om det inte finns några väldigt bra argument för varför ett HF-don är mycket bättre så blir det nog vanliga reaktorer
        530 liter grönsaker

Kommentar

• Danei
          • September 2004
          • 555

Ursprungligen postat av Iit_mutt
          Skulle nog precis som mikro säga "nej". Det kommer säkert lysa. Men det är som med allt annat; överbelastning är aldrig bra i långa loppet.

40W-reaktor skulle jag personligen köra på, för i det långa loppet ger det en stabilare och mindre belastad reaktor.
          Har du en aning om vad reaktorn gör?

Kommentar

• Fredde_
            • December 2004
            • 253

Ursprungligen postat av Danei
            Ursprungligen postat av Iit_mutt

Har du en aning om vad reaktorn gör?
            Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men jag gör ett försök iaf

Reaktorn, kan även kallas ballast, är som en sorts spole..
            I spolar blir det speciella spänningar och strömmar när dom slås på och av. Den höga spänningen gör att lysröret tänder, och sen kan det klara sig med en lite lägre spänning.
            När lysröret lyser gör det nästan inget motstånd alls. Då begränsar reaktorn strömmen till ett lagom värde..
            Hoppas du förstår
            530 liter grönsaker

Kommentar

• Fredde_
              • December 2004
              • 253

För den som vill fördjupa sig lite extra kan jag också tillägga att ett lysrör behöver ha en glimtändare för att kunna tändas.. I tändaren sitter en glimlampa som börjar glöda när strömmen slås på och det känner den värmekänsliga strömbrytaren av och slår till efter nån sekund. Då skickas en ström genom elekroderna som sitter i ändarna på lysröret så att dom värms upp, då slår brytaren ifrån igen och med hjälp av reaktorn blir det en kort högspänningsstöt till elektroderna och lyset tänds..

Typ..

Däremot vet jag inte så mkt om hf-don, så det skulle jag själv vilja ha lite mer info om av någon kunnig
              530 liter grönsaker

Kommentar

• Danei
                • September 2004
                • 555

Jag vet vad reaktorn är och vad den gör. Men Iit_mutt har fått det om bakfoten. Raktorn är där för att begränsa stömen. Om man har en reaktor som är avsedd för ett klenare rör så kommer det att lysa svagare. Men reaktorn kommer inte att ta skada. har du en 30W reaktor kommer röret att få ca 30W. Röret kan inte ses som en resistiv last.

Kommentar

Arbetssätt...