Filtervadd till innerfilter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

Filtervadd till innerfilter?

Hejsan!

Har tänkt igen Men, vet inte om jag tänkt smart

Jag har ett innerfilter med en behållare på ca 1.5 liter. Inte så mycket att komma med. Där har jag den enklaste möjliga filtermattan.

Skulle det vara bra och ersätta den med filtervadd i stället? För vad jag har fr mig (inte helt säker) så tar filtervadd upp både små och större partiklar.

Vad tycker ni?
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.
  • robin_bockman
    • February 2005
    • 98

Smart och smart, tror du att ditt nuvarande material släpper igenom dom minsta partiklarna eller tror du att det går att stoppa in mer volym filter om du kör med vadd?

Kommentar

• Gimbo
      • January 2005
      • 2734

Ursprungligen postat av robin_bockman
      Smart och smart, tror du att ditt nuvarande material släpper igenom dom minsta partiklarna eller tror du att det går att stoppa in mer volym filter om du kör med vadd?
      Nädå... Det handlar om att jag vill ha ett mer effektivt filtermaterial.

Kommentar

• Kjell Goldsson
        • January 2005
        • 27

Filtervadd fungerar bra om man vill ha ett snabbfilter som drar ut den fina smutsen. Är det mycket skit i karet så går den några timmar innan det täpps igen - är det inte så mycket skit så kan det funka bra ett dygn.
        Men att kontinuerligt använda det skulle bli alldeles för jobbigt - en vanlig svamp har också en viss biologisk effekt. Vadd blir en rent mekaninsk filtrering.
        test test test

Kommentar

• Gimbo
          • January 2005
          • 2734

Ursprungligen postat av Kjell Goldsson
          Filtervadd fungerar bra om man vill ha ett snabbfilter som drar ut den fina smutsen. Är det mycket skit i karet så går den några timmar innan det täpps igen - är det inte så mycket skit så kan det funka bra ett dygn.
          Men att kontinuerligt använda det skulle bli alldeles för jobbigt - en vanlig svamp har också en viss biologisk effekt. Vadd blir en rent mekaninsk filtrering.
          Tackar...! Det var bra information att veta. Vilken typ av filtermaterial kan rekomenderas till ett så pass litet innerfilter? Eller skulle det vara bra om man bygger upp med olika?

Kommentar

• Karon
            • January 2002
            • 3170

Vad är det för filter ?
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• Gimbo
              • January 2005
              • 2734

Ursprungligen postat av Karon
              Vad är det för filter ?
              Det är ett Aquael 600l/h... Uppskattat ca 1.5L volym i behållaren. Med original filtermatta i.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

I innerfilter är filtermatta det minst dåliga. Att jag skriver "minst dåliga" beror på att volymen är så liten att det är omöjligt att få ett riktigt bra biologiskt filter.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• sockerconny
                  • October 2004
                  • 2349

I innerfilter är filtermatta det minst dåliga.
                  Är det 10ppi som är den bästa filtermattan att sätta i ett innerfilter? Finns det fler "grovlekar", 10ppi är den enda som jag har hört talas om.(Eller gäller det vanliga: Smaken är som baken? )

Kommentar

• Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    I innerfilter är filtermatta det minst dåliga. Att jag skriver "minst dåliga" beror på att volymen är så liten att det är omöjligt att få ett riktigt bra biologiskt filter.
                    Då återstår frågan. När används filtervadd och när är det bra?

Kommentar

• urbanandersson
                      • January 2003
                      • 965

Hej!

"Då återstår frågan. När används filtervadd och när är det bra?"

För 20år sen eller när man har grumligt vatten som man vill ha klart snabbt. filtervadden sätter igen för snabbt och sen går vattnet brevid.

Urban

Kommentar

• Gimbo
                        • January 2005
                        • 2734

Ursprungligen postat av urbanandersson
                        Hej!

"Då återstår frågan. När används filtervadd och när är det bra?"

För 20år sen eller när man har grumligt vatten som man vill ha klart snabbt. filtervadden sätter igen för snabbt och sen går vattnet brevid.

Urban
                        Hejsan! Man tackar. Det var ett bra svar. Som nybörjare blir man ju lite nyfiken på alla produkter man ser. Har ju inte en aning om vad som är bra, nyttigt eller bara rent skräp.

Kommentar

• Poseidon
                          • February 2003
                          • 1255

Ursprungligen postat av Gimbo
                          Vad är det för filter ?
                          Det är ett Aquael 600l/h... Uppskattat ca 1.5L volym i behållaren. Med original filtermatta i.
                          Ta en titt på min Zoon där vissar jag hur man kan göra om en Aqua-El FAN3...
                          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

Kommentar

• Gimbo
                            • January 2005
                            • 2734

Ursprungligen postat av Poseidon
                            Vad är det för filter ?
                            Det där var inen dum idé alls. Hur är det med skiten som sätter sig på filtermattan? Sitter den kvar där? För om man ha en behållare så håller skiten sig i behållaren.

Kommentar

• Poseidon
                              • February 2003
                              • 1255

Ursprungligen postat av Poseidon
                              Vad är det för filter ?
                              Det där var inen dum idé alls. Hur är det med skiten som sätter sig på filtermattan? Sitter den kvar där? För om man ha en behållare så håller skiten sig i behållaren.
                              Lite skit kommer alltid ut även om du har behållare...Men du fyrdubblar filter kapaciten!!
                              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

Kommentar

Arbetssätt...